سلامت نیوز : عباس مسجدی کاندیدای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: نقش شوراها و شهرداری‌ها در ارتقاء سلامت در جامعه بسیار مهم است ما در کشور حوادث حمل و نقل را در دومین شاخص مرگ و میر داریم که با رعایت اصول ایمنی و ساماندهی شبکه پیش‌ بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی می‌توانیم این شاخص را کاهش دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ عباس مسجدی کاندیدای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با حضور در خبرگزاری فارس در خصوص مسائلی که باید در شورای شهر محقق شود، گفت: طرح‌های مختلفی در قالب برنامه و مسائل ایجابی مطرح می‌کنیم و که در این طرح‌ها با توجه به اسناد و نظارت رهبری و سند چشم‌انداز و برنامه توسعه چهارساله و پنج‌ساله در نظر گرفته شده است.

مسجدی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار از شورای شهر دوم فرمودند "تهران باید به شهری با هویت اسلامی، ایرانی و زیبا ، روح‌نواز و دارای رفاه عمومی و مقاوم تبدیل شود." هر کدام از این بحث‌ها باید در یکی از کمیسیون‌های شورای شهر قرار بگیرد و باید با برنامه‌ریزی بلند مدت این برنامه‌ها حتی اگر در چهارساله آینده انجام نشد در دراز مدت حتما باید به این برنامه‌ها رسیدگی شود.

مسجدی در ادامه با اشاره به سند 1404 یا چشم‌انداز جمهوری اسلامی گفت: تهران نماد کل جمهوری اسلامی ایران است و در این چشم‌انداز باید جمهوری اسلامی پیشرفته و مناسب متقضیات فرهنگی و تاریخی باشد که در آن جامعه باید با حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌گیری از امنیت قضایی و اجتماعی به جامعه مستقل و برخوردار از سلامت، رفاه، امنیتی قضایی و اجتماعی تبدیل گردد در این چشم‌انداز باید فرصت‌های برابر و توزیع مناسب و همچنین و نهاد مستحکم خانواده وجود داشته باشد.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری‌ها باید پیوندی مستحکم‌تر با مردم داشته باشند و تحقق اهداف فقط با مشارکت مردم میسر می‌شود.

مسجدی به صحبت‌های حضرت امام خمینی که فرموده بودند: "اگر نهاد خانواده مستحکم نباشد بزرگترین مسلحان اجتماعی هم که بیاید نمی‌تواند قدمی بردارند." اشاره کرد و گفت: جامعه ایرانی باید فعال و مسئولیت‌پذیر، ایثار‌گر و مؤمن و دارای روحیه تعاون و متحد انقلاب و همچنین مفتخر به ایرانی بودن باشد.

مسجدی در ادامه گفت: نقش شوراها و شهرداری‌ها در ارتقاء سلامت در جامعه بسیار مهم می تواند باشد ما در کشور حوادث حمل و نقل را در دومین شاخص مرگ و میر مردم داریم که با رعایت اصول ایمنی و ساماندهی شبکه پیش‌ بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی می‌توانیم این شاخص را کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش مخاطرات محیطی و همچنین تهدید‌کننده سلامت در محیط کار بررسی آلایندگی‌های مختلف و بررسی امنیت انسانی و عدالت اجتماعی و بهداشت و روان از وظایف شوراها است که فعالیت در این خصوص در حوزه‌های جسم، روان و معنویت تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: آن چیز که در حال حاضر به آن پرداخته می‌شود در حوزه جسم و گاه مسائل اجتماعی و روانی است که باید بیشتر در حوزه معنویت و مسائل روانی قدم‌هایی برداریم البته تقویت بنیاد خانواده و توانمند‌سازی افراد آسیب‌پذیر و گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان و زنان بی‌سرپرست و سالمندان است که باید در نظر گرفته شود.

شورای شهر باید در خصوص مشکلاتی که در سبک زندگی مردم است اقداماتی را انجام دهد این اقدامات از قبیل احساس امیدواری و اعتماد اجتماعی، تعمیق ارزشهای دینی، ارائه مشاوره و روانشناسی، خدمت‌رسانی به موقع به افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی می‌شود که شورای شهر اگر بخواهد معضلات شهر تهران را برطرف کند باید تلاش کند که از خود مردم و بخش غیردولتی در این خصوص استفاده کنند.

وی در خصوص بازتوانی آسیب‌دیدگان شهری گفت: ما در شهری هستیم که در معرض آسیب‌های اجتماعی بسیاری قرار داریم برای مثال شهرمان در معرض مصرف مواد روانگردان است که شورای شهر می‌تواند قدم‌های مثبتی در جهت تغییر الگوی مصرف مواد مخدر بردارد.

مسجدی به طرح توانمند‌سازی سالمندان در تهران اشاره کرد و گفت: در تهران بیش از 800 هزار سالمند وجود دارد که تنها 300 هزار نفر آنها دارای پرونده هستند و خدماتی در حد کارت منزلت به آنها تعلق می‌گیرد که درحوزه سلامت و بیماری این افراد باید توجه بیشتری شود زیرا بیماری افراد سالم با دیگر افراد متفاوت است. در سال 2020 پیش‌بینی می‌شود تعداد سالمندان به 7 میلیون نفر برسد که تاکنون پیش‌بینی برای آنها صورت نگرفته و شورای شهر می‌تواند با وزارت تعاون و وزارت بهداشت خدماتی را در این خصوص سازماندهی کند.

وی در خصوص تعریف شهر سالم گفت: شهر یک ارگانیسم پیچیده است و استفاده از توان مردم در این خصوص و همچنین تأکید بر خلق زندگی سالم با مجموعه‌ای از امکانات بهداشتی، اجتماعی، رفاهی و اقتصادی جزء دسته کارهایی است که برای شهر سالم باید انجام داد.

وی در ادامه به شاخص‌های شهر ناسالم در مقابل شهر سالم اشاره کرد و گفت: برای مثال ما اگر غذای سالم و کافی نداشته باشیم که در این خصوص باید نظام بهداشتی را به سمت پیشگیری سوق دهیم تا تغذیه سالم شود ما متأسفانه در تهران شاهد بحث بیماری کبد چرب در گستره بالایی هستیم و همچنین هوای ناپاک و آب سالم و فقر و تنگ‌دستی از دیگر مسائلی است که در شهر تهران باید به آن‌هاست.

مسجدی در پاسخ به عدم مدیریت واحد شهری و عدم استفاده از امکانات برون سازمانی گفت: اگر مدیریت شهری مؤمن‌گرا باشد و مردم صحیح آن را انتخاب کند دیگر آن فرد به دنبال باند و جناح نیست و یک نگاه حزبی ندارد. که شورا می‌تواند در اینجا با سازمان‌های مختلف وارد بحث شوندکه البته برخی قوانین نیز باید بازنگری شود و نگاه شورا باید دلسوزانه باشد و کارها را از صفر تا صد در نظر بگیرد تا بتواند موفق شود.

مسجدی گفت: ما در کل به ایجاد یک مدیریت همسو در بین اعضاء شورای شهر معتقد هستیم اعضاء باید افرادی باشند که منافع مردم را ارجح به منافع شخصی و منافع حزبی و سیاسی بدانند تا بتوانند موفق شوند.

وی در خصوص برخی کارهایی که در شورای شهر باید انجام شود گفت: کارهایی که در شورای شهر زمین مانده یکی بحث سلامت و ظرفیت درمانی در کشور است که این کار باید با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و طبق آنچه که مردم در یک نظرسنجی در خصوص آینده شهر ما به عنوان دغدغه‌های مردم بیان شده و اولویت‌بندی شده است، فرهنگ و اخلاق برای تهران 12.9، شهر رفاه 12.7 ، شهر ایمن 11.7، شهر سبز و پاکیزه 9.7، قانون‌مدار 6.3، شهر الکترونیک 4.4، شهر علمی و دانشگاهی 4.4 ، شهر زیبا 3.3، شهر اقتصادی 3.1 و شهر سیاسی و دیپلماتی 3.6 است که باید در طرح‌ها در نظر گرفته شود.

مسجدی در ادامه با اشاره به نظرخواهی دیگری در خصوص توصیف شهر تهران اشاره کرد و گفت: اولویت‌هایی همچون سرآمد بودن در تمدن، شهر سبز، بهترین‌های معنوی و مادی بودن، آرامش و پاکیزگی با اخلاق و فرهنگی بودن، مشارکت مردم در اداره شهر و تلفیقی از مدرنیسم و تمدن کهن در چهره و سیمای شهر تهران، قانونمند بودن و زندگی بدون دلهره و شهر عاشقان ولایت و لایق حضور حضرت حجت (عج) مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha