پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7484

میوه‌ها و سبزیجات جزو مواد غذایی معجزه‌آسا و بی‌نظیر هستند كه استفاده نكردن از آنها به جز دریغ كردن مواد مغذی از بدن چیز دیگری نیست


 و تنها در صورت استفاده از تاثیرات مفید و اثربخش آن است كه پی خواهیم برد كه در مدت كوتاه چه فوایدی را برای بدن ما به ارمغان می‌آورند.

 یكی از اثرات میوه‌ها و سبزیجات خام بودن آنهاست. بهتر است یك وعده از سبزیجات مصرفی در طول روز به صورت خام بوده و شامل سبزیجات برگ سبز باشد. سبزیجات سبز برگ‌دار، مانند كلم و كلم دلمه‌ای از نظر تغذیه‌ای به خاطر دارا بودن ویتامین C، بتاكاروتن، اسید فولیك و آهن اهمیت زیادی دارند.

برگ‌های تیره رنگ بیرونی این سبزیجات حاوی ویتامینC و بتاكاروتن بیشتری هستند تا برگ‌های درونی و رنگ پریده‌تر.

نوعی گل كلم به نام بروكلی و اسفناج منابع سرشار از ویتامین A و C هستند. گل‌كلم از نظر ویتامین C غنی است اما به غیر از برگ‌های سبز خارجی آن ویتامین A كمی دارد.

 پیاز و پیازچه و ترب به علت برگ سبزشان می‌توانند جزو سبزیجات به شمار آیند. قسمت‌های سفید پیاز و پیازچه دارای ویتامین C زیادی است ولی مقدار بسیار كمی ویتامین A دارد. این سبزیجات را به خاطر طعم و مزه‌ای كه دارند بیشتر مصرف می‌كنند خوردن سبزیجات خیلی جوان خوب نیست، زیرا به طور كلی رشد خود را انجام نداده و فاقد برخی مواد هستند (مانند سیب‌زمینی نارس) مصرف دانه‌های كامل غلات نیز به صورت روزانه توصیه می‌شود.

بهتر است سبزیجات را همیشه با پوست پخته و مصرف كنید. چون ویتامین‌های آن بیشتر حفظ می‌شوند. به ویژه در مورد سبزیجات با برگ سبز تیره حرارت زیاد فولامین موجود در سبزیجات را از بین می‌برد. ویتامین‌ها و املاح معدنی كه از سبزی‌ها خام خارج می‌شود خیلی آسان جذب و هضم بدن می‌شود و دیگر نگران از بین رفتن ویتامین‌ها و املاح معدنی دراثر پختن نخواهیم بود.

 یادآوری این نكته ضروری است افرادی كه مبتلا به سوءهاضمه و یا ناراحتی‌های دستگاه گوارش می‌باشند میوه‌های خام را خوب تحمل نمی‌كنند از این‌رو به محض این كه میوه‌ای را با پوست خام مصرف می‌كنند شكم آنها نفخ كرده و گاز فراوانی در روده‌های آنان جمع شده و موجب تشنج و درد شدید می‌شود. هنگام مصرف و پوست كندن پرتقال تا جایی كه می‌توانید سفیدی پوست را باقی بگذارید این قسمت دارای مقدار فراوانی ویتامین B كمپلكس می‌باشد.

بهتر است سیب را با پوست مصرف كنید البته قبل از مصرف آن را كاملاً بشویید. به‌طور متوسط سیب دارای اثر كاهش‌دهنده چربی خون می‌باشد. همچنین می‌توان به سالاد به جای سس سالاد یا سس پنیر، نخود و لوبیای نپخته اضافه كرد.

 سالادهای سبزی را بلافاصله بخورید در غیر این صورت روی آنها را بپوشانید و در یخچال قرار دهید. توصیه می‌شود روزانه حداقل یك واحد از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C و حداقل یك روز در میان از میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین A استفاده كنید. سبزیجاتی مانند هویج، كدو حلوایی، كدو سبز سرشار از ویتامین A است. از میوه و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده استفاده كنید. سعی كنید همیشه میوه تازه در دسترس داشته باشید و به عنوان میان وعده‌ای سالم یك موز، سیب، یا یك بسته میوه خشك بخورید..

سبزیجات و میوه‌ها در هنگام آبیاری تماس با خاك و كود حیوانی، چیدن و بسته‌بندی، آلوده شده و انسان با خوردن آنها بیمار می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی، انواع بیماری‌های روده‌ای، انگلی و از بین بردن موجودات ریز بیماری‌زا سبزی و میوه‌جات را پیش از مصرف اول با كمی ماده شوینده مانند ماده ظرفشویی كاملاً بشویید و سپس با ماده پركلین ضدعفونی كنید.

 آشنایی با راه‌های پیشگیری از بروز آلودگی‌ها و مسمومیت‌های غذایی و نتایج آلوده‌كننده میوه و سبزیجات از نظر بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات كه سمپاشی شده‌اند چنانچه پیش از مصرف خوب شسته و تمیز نشوند ممكن است به محض خوردن باعث مسمومیت شوند.

بنابراین لازم است آنها را قبل از مصرف با آب سالم شسته و ضدعفونی كرد. چنانچه بعضی از سبزیجات آلوده حاوی گل هستند پس از شستشو پوست آنها را نازك بتراشید مانند هویج. سبزیجات را شسته نگهداری كنید در این صورت تمایل به مصرف آنها حتی در صورت عدم وقت كافی امكان‌پذیر است.

 مصرف نشاسته تصفیه نشده را به حداكثر برسانید. مواد غذایی نشاسته‌ای را باید بدون استفاده از چربی‌ها و روغن‌ها و نیز بدون نمك بپزیم. این مواد غذایی را تا 3 روز می‌توانید در یخچال نگهداری كنید.

سالاد شامل انواع سبزیجات و برخی از میوه‌ها می‌تواند تأمین كننده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. به طور كلی سالاد كم كالری است و توصیه می‌شود در صورت اضافه وزن هر روز مقدار زیادی سالاد بخورید.

 انواع سالاد از نظر ویتامین و پتاسیم و منگنز عالی هستند. كاهو یكی از مهمترین مواد تشكیل دهنده سالاد است. برخی از سالادها را می‌توان به عنوان ناهار سبك یا شام دیروقت و بخشی اصلی یك وعده غذا یا به صورت پیش‌غذا و یا یك ته‌بندی به سر سفره برد. در پیش‌وعده‌ها همراه با غذا از سالاد فصل شامل سبزیجات خام استفاده كنید.

 این عمل به افزایش مقدار ویتامین دریافتی و نیز به زود سیر شدن شما كمك می‌كند. با گوجه‌فرنگی، هویج، كلم، فلفل دلمه‌ای، كاهو و خیار كه كم كالری نیز می‌باشند سالادی تهیه كرده و برای این كه به ذائقه شما خوش آید به آنها ماست یا آبلیمو اضافه كنید.همچنین می‌توانید به سالاد خود به جای سس سالاد نخود و لوبیا پخته اضافه كنید.

خوردن نان سبوس‌دار مانند سنگك با این سالادها باعث می‌شود كه معده شما پر شود. انواع غذاها را با سبزیجات تزئین كنید و سعی كنید از انواع آنها در برنامه غذایی خود استفاده كنید. میوه را قبل از غذا و هنگامی كه معده خالی است میل نمایید. نكته بسیار مهم در مورد مصرف میوه‌های حاوی آب طبیعی این است كه همیشه 20 دقیقه تا نیم ساعت قبل از خوردن غذای اصلی مانند ناهار و شام آنها را بخورید.

مصرف میوه بعد از غذا مشكلات زیادی به وجود می‌آورد. به طور مثال اگر شما پس از خوردن یك ساندویچ بلافاصله یك برش طالبی یا هندوانه بخورید طالبی و هندوانه مستقیم می‌خواهند وارد روده شوند ولی ساندویچ مانع آنها می‌شود. در طول این مدت تمام موادغذایی و میوه در معده باقی می‌ماند و تخمیر شده و به اسید تبدیل می‌شود.

 در لحظاتی كه میوه و غذا در معده با هم تماس دارند شیره معده با آنها مخلوط شده و تمام آنها را فاسد می‌كند یعنی هر چه ماده پروتئینی وجود دارد فاسد شده و هر چه هیدروكربن است تخمیر شده و تمام آنها به اسید تبدیل می‌شود. به همین دلیل ما احساس ناراحتی می‌كنیم و به جستجوی دارو می‌پردازیم.

 توصیه می‌شود میوه‌جات را یا قبل از غذا یا 3 تا 4 ساعت بعد از غذا میل كنید. به امید یك زندگی سالم و آرام از سبزیجات و نعمت‌های رنگارنگ خداوند استفاده كنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha