سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به ترفند جدید شرکت‌های دخانیاتی مبنی بر ترویج مصرف قلیان به عنوان نوعی تفریح هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ناصری در مراسم «روز جهانی بدون دخانیات» با اشاره به تاثیر مستقیم استعمال دخانیات در بروز بسیاری از بیماری‌ها، گفت: استعمال دخانیات در مرگ و میر زودرس به ویژه در جوانان نقش عمده‌ای دارد. همچنین دخانیات حدود دو درصد GDP کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ضمن اشاره به عوارض جسمی و همچنین صدمات روحی ناشی از استعمال دخانیات، افزود: سالانه حدود پنج میلیون نفر در دنیا به دلیل مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین سالانه بیش از 1750 میلیارد تومان در کشور ما صرف دخانیات می‌شود که البته بیش از دو برابر این رقم صرف درمان و عوارض ناشی از دخانیات می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مضرات استعمال قلیان نیز اشاره کرد و افزود: عموما از قلیان به عنوان وسیله‌ای برای تفنن و سرگرمی یاد می‌شود، این در حالیست که قلیان از مضرات بسیار زیادی برخوردار است.

ناصری در ادامه گرایش نوجوانان و جوانان به قلیان و همچنین کاهش سن مصرف قلیان به حدود 13 سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق بررسی‌های جهانی 1.3 درصد نوجوانان و جوانان 13 تا 15 ساله سیگاری هستند. همچنین 1.14 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله کشور ما قلیان مصرف می‌کنند. در مقایسه دو مطالعه در سال‌های 1370 و 1378، مصرف قلیان در گروه سنی 15 تا 24 سال از 0.8 درصد به 1.4 درصد افزایش داشته است و متاسفانه نوجوانان بیشتر به این وسیله گرایش داشته‌اند.

وی، "قلیان" را زمینه‌ساز "اعتیاد در جوانان" دانست و گفت: این در حالیست که زنان و کودکان نیز در معرض دود قلیان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با طرح این سوال که چرا باید قلیان ممنوع شود؟ ادامه داد: معمولا زیانبارترین تفاله‌های تنباکو در قلیان مصرف می‌شود. از طرف دیگر درجه حرارت زیاد، تولید زیاد گاز CO2 و عواملی از این قبیل، سرطان‌های مختلف را برای افراد قلیان‌کش به ارمغان می‌آورد. درصد سرطان‌زایی قلیان بیش از افرادی است که به سیگار معتادند. برخلاف برخی تصورات که قلیان را اعتیادآور نمی‌دانند، این پدیده به علت دارا بودن نیکوتین بالا، خاصیت اعتیادآور دارد.

به گفته ناصری، بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت، در برابر 20 درصد مصرف‌کننده سیگار، 2.3 درصد افراد به قلیان اعتیاد دارند.

وی، مصرف قلیان به عنوان نوعی تفریح را سیاست جدید شرکت‌های چند ملیتی دخانیاتی دنیا دانست و گفت: مصرف مواد دخانی از سوی کمپانی‌های دخانیاتی در حالی ترویج می‌شود که 4000 نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود دخانیات وجود دارد که مخاطرات زیادی را سبب می‌شوند. همچنین نیکوتین قلیان پنج برابر هروئین می‌تواند اعتیادآوری داشته باشد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، طول عمر افرادی که سابقه مصرف تنباکو دارند، 20 سال از هم رده‌هایشان کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha