سلامت نیوز : رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم اجرای کامل قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، گفت: اپیدمی دخانیات تنها با برگزاری مراسم قابل کنترل نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد کاظم ندافی در مراسم «روز جهانی بدون دخانیات» که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: دخانیات همانطور که یک خطر بزرگ است، قابل پیشگیری هم هست. در دنیا یک میلیارد نفر مواد دخانی مصرف می‌کنند و این مصرف مواد دخانی در دنیا رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف مواد دخانی در کشورهای در حال توسعه چشمگیرتر از سایر کشورهاست، ادامه داد: این در حالی است که کشورهای پیشرفته توانسته‌اند مصرف مواد دخانی را تا حدی کنترل کنند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمی از کودکان دنیا در معرض دود دسته دوم مواد دخانی قرار دارند، افزود: اپیدمی دخانیات به سمت کشورهای در حال توسعه گسیل شده است و تبلیغات صنایع دخانی به صورت آشکار و پنهان در کشورهای در حال توسعه جهت یافته است. این تبلیغات در حالی است که امروز ایران در زمینه بسیاری از داروهای ضروری، با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است، اما انواع و اقسام سیگارها با برندهای مختلف در کشور فراهم است و هیچ محدودیتی هم برای صادرات این مواد دخانی به کشور ما وجود ندارد.

وی گفت: 80 درصد مصرف‌کنندگان مواد دخانی در کشورهای در حال توسعه هستند. همچنین هر شش ثانیه یک نفر به علت مصرف دخانیات در دنیا جان می‌بازد. همچنین نیمی از سیگاری‌ها به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته ندافی، دخانیات در بروز شش بیماری از هشت بیماری که بیشترین شیوع را در دنیا دارند، سهم اساسی دارد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به جمعیت جوان کشور اشاره کرد و گفت: شیوع مصرف مواد دخانی در جوانان ممکن است دهها سال بعد اثرات خود را آشکار کند. مرگ ناشی از مواد دخانی، یکی از آثار سوء مصرف مواد دخانی است.

وی ادامه داد: کارشناسان بر این باورند که اگر در قانون بودجه 5000 میلیارد تومان برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شود، ما می‌توانیم برنامه پزشک خانواده را در سراسر کشور اجرا کنیم. این در حالی است که ضررهای ناشی از دخانیات در کشور سالانه بیش از این مقدار است و ضررهای انباشته آن نیز در آینده بی‌تردید بیشتر خواهد بود.

برخی قوانین کنترل دخانیات به دلیل ضعف همکاری‌های بین بخشی در کشور اجرا نشده است

اپیدمی دخانیات تنها با برگزاری مراسم قابل کنترل نیست

ندافی به تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، اشاره کرد و گفت: به دنبال تصویب قانون، آیین‌نامه اجرایی و ضوابط زیادی در این زمینه تنظیم شد و یکی از این ضوابط، درج تصاویر هشداری روی پاکت‌های سیگار است. همچنین بر اساس قانون، تنها جایگاه‌های خاصی می‌توانند سیگار عرضه کنند. همچنین عرضه سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع است. این در حالی است که متاسفانه برخی از این ضوابط به دلیل ضعف همکاری‌های بین بخشی در کشور اجرایی نشده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: اپیدمی دخانیات را تنها با برگزاری مراسم نمی‌توان کنترل کرد. لازم است سازمان‌های مربوطه در این زمینه اقدام کنند. هر چند فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش مردم نیز در این زمینه لازم است، اما در کنار چنین اقداماتی باید قانون هم اجرا شود. بنابراین لازم است جاذبه‌های مصرف مواد دخانی کاهش یابد.

وی درباره مضرات استعمال قلیان و تصوراتی مبنی بر زیان نداشتن قلیان به دلیل عبور دود تنباکو از آب نیز گفت: آبی که در معرض آلاینده‌های گازی و ذره‌ای قرار می‌گیرد، در صورتی می‌تواند آلاینده‌ها را کاهش دهد که قابلیت حلالیت آن آلاینده‌ها در آب بالا باشد. این در حالی است که مونوکسیدکربن نمی‌تواند توسط آب جذب شود. بنابراین این دیدگاه که آب می‌تواند ضرر دود دخانیات را کاهش دهد، تصوری اشتباه است.

این دیدگاه که آب می‌تواند ضرر دود قلیان را کاهش دهد، تصوری اشتباه است

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: البته بکارگیری آب در استعمال مواد دخانی، مشکل مضاعفی را ایجاد کرده است و آن این است که مصرف‌ کننده قلیان باید پک‌های عمیق‌تری بزند و این عمل کمک می‌کند تا مواد آلاینده به قسمت‌های تحتانی ریه نفوذ کند. در مجموع فرضیه عمل کردن آب به عنوان فیلتر در استعمال قلیان، تصوری نادرست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha