سلامت نیوز : نماینده سازمان جهانی بهداشت درایران یكی از چالش‌های اصلی مصرف دخانیات در ایران را گسترش استفاده از قلیان در بین خانواده‌ها و جوانان برای پركردن اوقات فراغت در مكان‌های عمومی عنوان كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ دكتر جیهان طویلا در مراسم روز جهانی بدون دخانیات كه امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: صنعت دخانیات توانسته سمی تولید كند كه روزانه نزدیك به 16000 نفر و سالانه قریب به 6 میلیون نفر را از پای در می‌آورد، كه بیش از 600 هزار نفر آنها جان خود را براثر تنفس دود دست دوم سیگار از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: در نبود اقدام ما، اپیدمی دخانیات تا سال 2030 بیش از 8 میلیون نفر در سال را از پای در خواهد آورد. بیش از 80 درصد این گونه مرگ‌های قابل پیشگری، در میان مردم كشورهای با درآمد متوسط و كم، رخ خواهد داد.

طویلا با اشاره به اینكه بیماری‌های غیرواگیر سبب 63 درصد از آمار مرگ ومیر است، افزود: تنها 6 درصد جمعیت جهان به طور كامل در مواجهه با شیوه‌های تبلیغات، ترویج و حمایت‌های مالی صنعت دخانیات مصون هستند.

وی تصریح كرد:‌ ده‌ها سال است كه صنعت دخانیات با استفاده از تبلیغات، ترویج و حمایت مالی برای این محصول، جاذبه بوجود آورده و می‌آورد، آنها با نمایش‌های اغواكننده، تصویر حقیقی بیماری، معلولیت و مرگ زود هنگام كه این محصولات با خود همراه دارند را مخفی می‌دارند.

به گفته وی شواهد نشان می‌دهد كه در این منطقه 15درصد نوجوانان بین 13 تا 15 سال، محصولی با آرم شركت دخانیات یا با برندهای (نمانام) دیگر در دست دارند، كه 9 درصد آنها توسط شعب شركت دخانیات به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

علیرغم مؤثر بودن ممنوعیت‌های فراگیر، تنها 6 كشور از جمله ایران در میان 23 كشور منطقه از مواجهه با شیوه‌های تبلیغاتی دخانیات كاملاً مصون مانده‌اند.

طویلا ایران را دارای قوانین حمایتی و مكانیزم همكاری بین‌بخشی برای اجرای بندهای كنوانسیون كنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت دانست وافزود:‌ بسیار خرسندیم كه یكی از اولویت‌های اصلی پنجمین برنامه پنج ساله توسعه ایران «دستیابی به بالاترین میزان سلامتی» است كه اساس آن بر كاهش مصرف دخانیات هدف‌گذاری شده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، نیز تا پایان برنامه 5 ساله توسعه كاهش 10 درصدی مصرف قلیان و 1 درصدی مصرف سیگار را هدف قرار داده است.

وی بابیان اینكه همچنان شاهد بیماری‌های غیرواگیر به عنوان بالاترین عامل مرگ و میر در كشور هستیم، افزود:‌ همه می‌دانیم كه یكی از عوامل اصلی این گونه مرگ‌ها مصرف دخانیات است. از سال 1387 روند مصرف دخانیات در بزرگسالان اعم از زن و مرد رو به افزایش گذاشته است. از این رو، ایران باید به تقویت اقدامات پیشگیرانه، محدود كردن عرضه محصولات دخانی به هر شكل، ایجاد موانع برای دستیابی به ویژه برای نوجوانان و ترویج بیش از پیش سلامت در مقابله با دخانیات بپردازد.

طویلا قیمت و مالیات محصولات دخانی در ایران را پایین عنوان كرد و افزود: در حال حاضر هیچ مالیاتی برای خرده فروشی سیگار وجود ندارد، ایران باید بر روی قوانین جدید مالیاتی و قیمت‌ها با در نظر گرفتن تورم تلاش كند.

وی یكی از چالش‌های اصلی مصرف دخانیات در ایران را گسترش استفاده از قلیان در بین خانواده‌ها و جوانان برای پركردن اوقات فراغت در مكان‌های عمومی برشمرد وافزود: استفاده معمول از قلیان تنها به سفره‌خانه‌ها و چاپخانه‌های سنتی محدود نشده، بلكه قلیان به كافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، پیك‌نیك‌های خانوادگی، پارك‌ها، مكان‌های تاریخی و سایر مكان‌های تفریحی نیز كشیده شده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت درایران تاكیدكرد: بازنگری استراتژی در مسیر اجرایی نمودن اعمال قانون و مقررات و تداوم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. می‌توان با تلاش جمعی، مداخلات موثر بخش‌های مختلف، یكپارچگی منابع و افزایش آگاهی عمومی، به این مهم دست پیدا كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha