چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: سن مصرف قلیان کاهش یافته و به حدود 13 سال رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ ناصری در مراسم روز جهانی بدون دخانیات که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مصرف دخانیات نقش عمده‌ای در مرگ و میر زودرس اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان دارد که علاوه بر آن منجر به بروز بیماری‌های قلبی و ریوی و همچنین عوارض روحی و صدمات روانی و اختلال در خانواده‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 5 میلیون مرگ و میر به مصرف دخانیات و مواد مشابه آن در جهان نسبت داده می‌شود،  افزود:‌ اگر هزینه‌ای که بر کشور برای مصرف دخانیات تحمیل می‌شود را بدانیم شاید مقداری کمتر به این سمت کشیده شویم.

ناصری خاطرنشان کرد: 1750 میلیارد تومان سالانه صرف مواد دخانی می‌شود که دوبرابر این رقم را صرف درمان بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن می‌کنیم.

وی با اشاره به افزایش گرایش به سمت قلیان در سنین پایین‌ و رسیدن آن به حدود 13 سال افزود: براساس یک بررسی جهانی در حدود 3 / 1 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال به سیگار روی آورده‌اندو حدود 14 / 1 درصد نوجوانان دراین سنین قلیان مصرف می‌کنند.

وی یادآور شد: براساس مطالعه‌ای که در سال‌های 70 تا 78 در گروه سنی 15 تا 24 سال انجام شده، مصرف قلیان بین آنها از 8 دهم به 4/ 1 درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه 70 درصد جوانان زیر 20 سال میهمان سفره خانه‌ای سنتی هستند،  افزود: یک وعده قلیان براساس مقدار تنباکویی که در آن وجود دارد بین 20 تا 50 نخ سیگار ضرر می‌رساند.

ناصری تصریح کرد: صد در صد دختران سیگاری در منزل سیگار می‌کشند و 75 درصد پسران سیگاری در خارج از منزل دخانیات مصرف می‌کنند.

وی با تاکید براینکه قلیان وسیله سمی و اعتیادآور است، افزود: براساس بررسی‌های وزارت بهداشت در برابر 20 درصد مصرف‌کنندگان سیگار 3 / 2 درصد به قلیان اعتیاد دارند.

ناصری با اشاره به اینکه طول عمر کسانی که سابقه مصرف تنباکو دارند، 20 سال از دیگران کمتر است، افزود: وجود 4 هزار نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود دخانیات موجب بروز مخاطرات بسیاری برای سلامتی مصرف‌کنندگان و اطرافیان آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha