سلامت نیوز :  مهدی شادنوش ظهر امروز در همایش روز جهانی بدون دخانیات که در وزارت بهداشت برگزار شد به گردش اقتصادی این تجارت اشاره کرد و گفت: امروزه دخانیات به عنوان یک گردش اقتصادی بالا مورد توجه صنایع تولیدی است و در این راستا افراد برای سودجویی‌های اقتصادی خود به این صنعت رو آورده‌اند که اشاعه مرگ‌آوری و رخت بر بستن سلامت از جامعه را در پی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی خاطرنشان کرد: مواد دخانی سالانه 6 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشد و حدود 600 هزار نفر در سال در مواجهه با دود دسته دوم از بین می‌روند؛ از طرفی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی و غیر واگیری که از استعمال دخانیات نشأت گرفته قابل ارزیابی نیست.

شادنوش با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته سیاستهای کلانی را در این زمینه در نظر گرفته‌اند اذعان داشت: افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی در این کشورها به حدی بوده که توانسته‌اند گسترش و استفاده از این مواد را کنترل کنند.

به گفته قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، کشورهای در حال توسعه به دلیل زیرساختهای ضعیف اقتصادی مورد سوء استفاده تاجران این حوزه قرار گرفته تا حدی که سالانه 3.4 درصد افزایش مصرف مواد دخانی را در کشورهای در حال توسعه شاهدیم.

وی به تلاش‌های کشورمان برای مبارزه با استعمال دخانیات اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از توسعه و ترویج چنین ماده‌مرگ‌آوری وزارت بهداشت از سال 73 فعالیت‌های خوبی داشته است اگر چه این فعالیتها کافی نیست ولی در مقایسه با سایر بخش‌ها قابل قبول است.

شادنوش خاطرنشان کرد: 10.8 درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال کشور، مواد دخانی مصرف می‌کنند که از این تعداد با محاسبه اعداد و ارقام روزانه چیزی حدود 13.5 نخ سیگار توسط هر فرد سیگاری مصرف می‌شود و این آمار نشان می‌دهد که مسیر طولانی‌ را برای مبارزه با این مشکل باید طی کنیم.

وی هزینه‌های سرسام آور بیماری‌های رایج در کشور و محدودیت منابع سلامت را یکی از نکاتی عنوان کرد که ایجاب می‌کند تا با سرمایه‌گذاری مناسب در آینده شاهد اثرات سوء این ماده کشنده در کشور نباشیم.

شادنوش با انتقاد از فعالیت‌های تبلیغی برخی شرکتهای دخانی گفت: بعضاً شاهدیم بعضی از این شرکت‌ها با نامه‌های محترمی می‌خواهند به عنوان حامی مالی مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف برای ترویج محصولات خود شوند درحالی که زشتی این صنعت باید در کشور مورد توجه قرار گیرد تا سازمان‌های مختلف فکر نکنند برای سودآوری بیشتر باید نسبت به ترویج این ماده تلاش کنند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، استفاده از قلیان را یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو دانست و افزود: آمارها نشان می‌دهد 3 درصد جمعیت بالای 15 سال با قلیان آشنا هستند و اگر چه این ماده دخانی همیشه در دسترس نبوده و به صورت تفریحی مصرف می‌شود نه تنها حرکت وزارت بهداشت در این بخش را می‌طلبد بلکه سایر بخش‌ها نیز باید به میدان بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha