پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 74874

منع فعالیت همزمان پزشکان در دو بخش دولتی و خصوصی به معنای آن است که به پزشکی بگوییم در ساعاتی مقرر در بخش دولتی مستقر شود و پس از آن می‌تواند هر اقدام اقتصادی نظیر خرید و فروش موبایل و ... داشته باشد؛ اما حق طبابت ندارد.

جامعه پزشکی زیر ذره‌بین وزارت بهداشت
سلامت نیوز : اواخر سال گذشته، در حالی که فقط چند روز از حضور محمدحسین طریقت منفرد، در وزارت بهداشت به عنوان سرپرست می‌گذشت، وی ضرورت جلوگیری از آسیب‌های دو شغله بودن پزشکان را مطرح کرد. به گفته وی، جزییات طرحی در این باره در حال تدوین نهایی است؛ اما متولیان بهداشت کشور تصمیم ندارند چنین تغییر روشی را دستوری کنند و هدف همکاری داوطلبانه پزشکان با این طرح است. با این حال وزیر بهداشت به تازگی نیز در ابلاغیه‌ای عنوان کرد: «هیچ پزشکی حق ندارد در بیش از ۲ بیمارستان یا موسسه پزشکی کار کند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سجاد رضوی، رییس مرکز نظارت بر درمان وزارت بهداشت در این باره گفت: برای اجرای قانون برنامه و محدود شدن فعالیت پزشکان در مراکز مختلف درمانی هفته گذشته وزیر بهداشت بخشنامه جدیدی را ابلاغ کرد که بر اساس آن هیچ پزشکی حق ندارد در بیش از 2 بیمارستان یا موسسه پزشکی شامل درمانگاه یا مرکز جراحی محدود کار کند. بر این اساس پزشکان چه در بخش خصوصی فعالیت کنند و چه در بخش دولتی حداکثر می‌توانند در 2 بیمارستان یا موسسه پزشکی فعالیت داشته باشند و البته می‌توانند به جز این دو مرکز در یک مکان نیز مطب داشته باشند.

رییس مرکز نظارت بر درمان وزارت بهداشت بر این باور است که با اجرا شدن این بخشنامه از یک طرف فعالیت پراکنده پزشکان در مراکز متعدد که به افت کیفیت خدمات درمانی و سردرگمی بیماران منجر می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر برای پزشکان جوانی که بیکار هستند و دنبال کار می‌گردند نیز زمینه اشتغال و کار فراهم می‌شود. وی با بیان این که این بخشنامه علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشکی به سازمان نظام پزشکی نیز ابلاغ شده است تصریح کرد:‌ با توجه به این که مسئولیت صدور پروانه مطب پزشکان به عهده سازمان نظام پزشکی است نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه به عهده این سازمان قرار گرفته است و دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مسئول حسن اجرای این بخشنامه جدید هستند.

این طرح باید زودتر اجرا می‌شد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این که هدف طرح ممنوعیت تعدد شغل در پزشکی، در واقع کنترل رانت‌خوارهاست، گفت: هدف از اجرای طرح، کنترل افراد ذی‌نفوذ و در برخی موارد رانت‌خوارهاست؛ یعنی افرادی که یک شغل ثابت دارند و در هیئت مدیره 5 شرکت بزرگ هم حضور دارند و در پایان سال هم پاداش‌های آنچنانی می‌گیرند.

حمیدرضا عزیزی افزود: در مباحث پزشکی این موضوع اشتباه فهم شده است و ممکن است پزشکی صبح‌ها در بخش دولتی و عصرها در بخش خصوصی کار کند که به این فرد چندشغله نمی‌گویند؛ چراکه این کار همان شغل پزشکی است. منظور این طرح پزشکانی هستند که عضو هیئت مدیره چند بیمارستان خصوصی هستند و اجازه نمی‌دهند جوانان وارد این حوزه‌ها شوند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: اکنون در جامعه افراد متخصص بی‌کار و افراد چندشغله وجود دارد به همین دلیل این طرح به ایجاد اشتغال کمک می‌کند و مانع سو استفاده‌ها می‌شود. از متخصصان کشور می‌خواهیم اگر ابهامی در این طرح وجود دارد با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کنند تا رفع شود.

انتقاد از منع اشتغال همزمان
البته این طرح صرفا مد نظر وزارت بهداشت نیست و چندی پیش در مجلس شورای اسلامی ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بخش‌های خصوصی و دولتی تصویب شد. این دو طرح که در یک راستا حرکت می‌کنند به شدت مورد انتقاد دکتر علیرضا زالی، رییس سازمان نظام پزشکی کشور قرار گرفت. وی در این باره گفت: تجربه برخی کشورها که طرح منع اشتغال همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی را بدون تأمین منابع و طراحی زیرساخت‌ها در یک بازه زمانی کوتاه اجرا کرده‌اند، موجود است و این کشورها در اجرای طرح با شکست مواجه شده‌اند. مهم‌ترین تجربه، تجربه کشور یونان است که در فاصله 1998 تا 2004 طرحی شبیه این قانون را به اجرا درآورد و جامعه پزشکی مجبور شد که تنها در یک جا کار کنند. در ترکیه نیز همین موضوع رخ داد و اخبار حاکی از آن است که عقب‌نشینی‌هایی در اجرای طرح وجود دارد؛ زیرا با تنش‌هایی روبه ‌رو بوده است.

وی هشدار داد: با اجرای این مصوبه، بخشی از پزشکان مجرب و موفق در بخش‌های دولتی و خصوصی را از دست می‌دهیم؛ وقتی نتوانیم منابع لازم برای تأمین معیشت افراد فراهم کنیم در حالی که در بخش خصوصی راحت‌تر این منابع تأمین می شود، ممکن است فرد بخش خصوصی را به دولتی ترجیح دهد و به عبارت دیگر این مصوبه، بیمارستان‌های دولتی را از پزشکان مجرب خالی کند. بسیاری از استادان علوم پزشکی که در دانشگاه‌ها به عنوان انسان‌های موفق فعالند و مسئول انجام اعمال جراحی بزرگ هستند و اتکای موفقیت‌های جامعه پزشکی نیز به آنان است، هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی موفق بوده‌اند. با اجرای این مصوبه قانونی، این نگرانی وجود دارد که بیمارستان‌های دولتی و آموزشی، افراد و استادان با تجربه و موفق را از دست بدهند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر این که چندشغله بودن پزشکان خطر نیست، افزود: منع فعالیت همزمان پزشکان در دو بخش دولتی و خصوصی به معنای آن است که به پزشکی بگوییم در ساعاتی مقرر در بخش دولتی مستقر شود و پس از آن می‌تواند هر اقدام اقتصادی نظیر خرید و فروش موبایل و ... داشته باشد؛ اما حق طبابت ندارد.

چه اشکالی دارد پزشکی که برای تربیت وی از منابع دولتی استفاده شده، با انجام وظایف خود در بخش دولتی، ظرفیت خود را برای بقیه مردم در بخش خصوصی صرف کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha