پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 74880
سلامت نیوز :سیگار کشیدن یک رفتار پیچیده است که به عوامل گوناگون بیولوژیکی، روان شناسی و محیطی وابسته است.برای ترک سیگار باید شش مرحله را گذراند که عبارتند از: قبل از تفکر تفکر و تعمق، آماده سازی، اقدام، نگهداری و حفاظت و برگشت قبل از دستیابی به موفقیت در ترک.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ باید به این مراحل به دید یک چرخه نگاه کرد و نه یک روند خطی. در مرحله قبل از تفکر، فرد سیگاری به ترک کردن فکر نمی‌کند حتی ممکن است آن را غیرممکن بپندارد. فرد به هشدارهای سلامتی اهمیت نمی‌دهد و انگیزه‌ای برای ترک ندارد. یک فرد سیگاری در مرحله تفکر و تعمق احساس خوبی نسبت به این عادت ندارد. وی اطلاعات راجع به ترک سیگار را می‌پذیرد و احساس می‌کند مضرات سیگار کشیدن از فواید آن بیشتر است.

افراد در این مرحله برای ترک سیگار تحریک می‌شوند هر چند که در زمینه داشتن انگیزه و اعتماد به نفس لازم برای ترک متفاوتند. در مرحله آماده‌سازی، فرد به طور جدی، ترک کردن را در آینده‌ای نزدیک (یک ماه آینده) در نظر می‌گیرد و ممکن است تغییرات اندکی در رفتارش به وجود آورد، برای مثال سعی کند کمتر سیگار بکشد.‏

در مرحله اقدام، فرد تصمیم قطعی برای ترک سیگار می‌گیرد و سیگار کشیدن را متوقف می‌کند. در مرحله نگهداری، فرد سیگاری قادر است تا مدت شش ماه سیگار نکشد. او قادر است بر تمایل خود به مصرف سیگار غلبه کند اما همچنان در مورد بازگشت به مصرف آن آسیب پذیر است.

یک سیگاری در مرحله بازگشت، بعد از مدت قابل توجهی توقف، سیگار کشیدن را از سر می‌گیرد. بازگشت ممکن است ناشی از عوامل مختلف محیطی یا موقعیت‌های اجتماعی باشد. این مرحله با احساس گناه، شکست و تردید فرد در توانایی برای ترک همراه می‌شود.‏در بازگشت و چرخه بعد از یک بازگشت، فرد سیگاری دوباره به مرحله تفکر و تعمق در چرخه وارد می‌شود.

روند ترک سیگار در مورد افراد می‌تواند به صورت کلی در مورد سازمان‌ها نیز به کار رود. در مورد مجموعه‌های جزایی (زندان‌ها)، مدیران می‌توانند در مرحله قبل از تفکر باشند و نسبت به هشدارهای مربوط به سیگار کشیدن در مجموعه، واکنشی نشان ندهند. همان‌طور که یک فرد سیگاری باید برای ترک، مراحل را پشت سر بگذارد، مدیران، کارکنان و زندانی‌ها نیز باید این چرخه را برای تغییر در مجموعه خود طی کنند. در نظام جزایی بررسی مواردی که باعث تغییر موفقیت‌آمیز روند سیاست ضد سیگار شده است، نقش مهمی در برنامه ریزی دارد.

هر روز زندان‌های بیشتری سیاست ضد سیگار را با موفقیت اجرا می‌کنند. این تغییر سیاست احتمالاً در تحولات مجموعه بازتاب پیدامی کند و شناخت این موضوع که دود سیگار عامل آلودگی هوا در فضای بسته و عامل انتشار مواد شیمیایی سمی است،نیز در این زمینه موثر است. قدم برداشتن در راه کنترل این آلودگی، سلامتی کارکنان و زندانیان را حفظ می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha