سلامت نیوز : اینكه همزمان با روز جهانی مبارزه با دخانیات رییس مركز سلامت محیط كار وزارت بهداشت از شكست در اجرای قانون جامع مبارزه با دخانیات خبر دهد یك شوك بزرگ برای تمام دست‌اندركاران دولتی و غیردولتی در مسیر مبارزه و كنترل استعمال دخانیات است زیرا ایران در زمره نخستین كشورهایی بود كه به كنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات پیوست اما حالا به علت فقدان زیرساخت‌هایی كه طی هفت سال گذشته و پس از تصویب قانون جامع مبارزه با استعمال دخانیات كه به زعم تمام مسوولان امروز و دیروز، یكی از كامل‌ترین قوانین در این زمینه است از سوی دولت و سایر نهادهای متولی مبارزه با دخانیات ایجاد نشده حالا به این نقطه رسیده‌ایم كه مسوولان وزارت بهداشت با ناامیدی از افزایش مصرف دخانیات، ارزان بودن قیمت دخانیات برخلاف تاكید قانون، كاهش سن شروع مصرف دخانیات و همچنین افزایش مصرف سیگار در كشور خبر می‌دهند، آن هم در حالی كه وزارت بهداشت مبنای فعالیت خود را بر كاهش یك درصدی مصرف سیگار تا پایان اجرای برنامه پنجم توسعه قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ روز گذشته اما كاظم ندافی، رییس مركز سلامت محیط كار وزارت بهداشت در مراسمی كه به مناسبت یادآوری روز جهانی بدون دخانیات و شعار سال 2013 سازمان بهداشت جهانی با عنوان ممنوعیت تبلیغ برای دخانیات برگزار شد، گفت: «از سال ?? قانون جامع كنترل دخانیات در مجلس تصویب شده ولی به دلیل ضعف همكاری‌های بین بخشی در دولت نتوانستیم آن‌طور كه باید شیوع مصرف دخانیات را كنترل و این قانون را اجرا كنیم.»

ندافی خاطرنشان كرد: اكنون جمعیت جوانی در كشور داریم. شیوع مواد دخانی در بین جوانان ده‌ها سال اثر خود را آشكار می‌كند و اگر فكری نكنیم تمام مشكلات این مساله 30 سال آینده برسر نظام سلامت ما آوار خواهد شد و كسی نمی‌تواند مشكلی را حل كند.

ندافی بی‌توجهی و گاهی عدم همكاری سازمان‌ها را در پیشرفت مصرف دخانیات موثر دانست و اضافه كرد: ما قانون جامع كنترل دخانیات را در مجلس تصویب كرده‌ایم و ضوابط زیادی بر اساس این آیین‌نامه آن ابلاغ شده است. كه نصب تصاویر هشدار‌دهنده روی پاكت‌های مواد دخانی از جمله آن است.

رییس مركز سلامت محیط كار وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه عوامل توزیع قانونی دخانیات در كشور از منظر قانون رابطه‌مند شده، افزود: فقط جایگاه‌های خاصی باید اجازه توزیع دخانیات را داشته باشند و حق عرضه برای افراد 18 سال در قانون وجود ندارد ولی به دلیل ضعف همكاری بین بخشی نتوانسته‌ایم این قانون را اجرا كنیم.

در این مراسم همچنین جیهان طبیلا؛ نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران حضور داشت و با قرائت گزارشی از آخرین وضعیت استعمال دخانیات در ایران گفت: «در ایران ده‌ها سال است كه صنعت دخانیات با استفاده از تبلیغات و حمایت مالی برای این محصول جاذبه به وجود آورده و می‌آورد. آنها با نمایش‌های اغواكننده تصویر حقیقی بیماری، معلولیت و مرگ زود هنگام كه این محصولات با خود همراه دارند را مخفی می‌كنند. شواهد نشان می‌دهد كه در این منطقه (مدیترانه شرقی)، 15 درصد نوجوانان بین 13 تا 15 سال محصولی با آرم شركت دخانیات یا با برندهای دیگر در دست دارند كه 9 درصد آنها توسط شعبه‌های شركت دخانیات به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد و با وجود موثر بودن ممنوعیت فراگیر فقط شش كشور از جمله ایران در میان 23 كشور منطقه از مواجهه با شیوه‌های تبلیغاتی دخانیات كاملا مصون مانده‌اند. اما با این حال بیماری‌های غیرواگیر همچنان به عنوان بالاترین عامل مرگ و میر در كشور است وهمه می‌دانیم كه یكی از عوامل اصلی این‌گونه مرگ‌‌ها مصرف دخانیات است. واقعیت این است كه از سال 1387 روند مصرف دخانیات در بزرگسالان در ایران اعم از زن و مرد رو به افزایش گذاشته است از این رو ایران باید به تقویت اقدامات پیشگیرانه، محدود كردن عرضه محصولات دخانی به هر شكل، ایجاد موانع برای دستیابی به ویژه نوجوانان و ترویج بیش از پیش سلامت در مقابله با دخانیات بپردازد. متاسفانه در حال حاضر هیچ مالیاتی برای خرده‌فروشی سیگار وجود ندارد و ایران باید روی قوانین جدید مالیاتی و قیمت‌ها با در نظر گرفتن تورم تلاش كند.»

بنا بر اعلام كارشناسان در این همایش، امروز در ایران روزانه 10 میلیارد تومان برای خرید سیگار و حدود 20 الی 30 میلیارد تومان برای درمان بیكاری‌های ناشی از استعمال دخانیات هزینه می‌شود كه بنا بر آخرین برآورد رییس دانشگاه علوم پزشكی البرز: «سالانه بیش از هزار و 750 میلیارد تومان برای خرید مواد دخانی در كشور صرف می‌شود علاوه بر آنكه آمارها نشان می‌دهد گرایش به قلیان به سن 13 سال رسیده است و 14/1 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال كشور قلیان مصرف می‌كنند، این در حالی است كه در سال‌های 70 تا 78، مصرف قلیان در گروه سنی 15 تا 24 سال 8 دهم درصد بود.»هشدار نسبت به وضعیت استعمال دخانیات در ایران با ارائه آمارهایی از سوی مهدی شادنوش، قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت تكمیل شد وقتی گفت: «8/10 درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال كشور، مواد دخانی (سیگار و قلیان) مصرف می‌كنند و هر كدام از این تعداد به طور متوسط روزانه 5/13 نخ سیگار می‌كشد. همچنین آمارها نشان می‌دهد 3 درصد جمعیت بالای 15 سال با قلیان آشنا هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha