سلامت نیوز : دو سوم قتل‌ها در ایران بدون نیت قبلی رخ می‌دهد و در این میان سلاح سرد نقش كلیدی بازی می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فریادگر ؛ فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید كه دو سوم قتل‌ها در ایران بدون نیت قبلی رخ می‌دهد. بر اساس آمار ناجا سالانه به طور میانگین دو هزار فقره قتل در ایران رخ می‌دهد. طبق آمار سال گذشته نیروی انتظامی نرخ وقوع قتل در کشور از هر 100 هزار نفر،9/2 نفر است و حدود 24‌درصد از قربانیان زن و 66 درصد مرد بوده‌اند. همچنین بر اساس تحلیل آمارهای رسمی پلیس در دهه قبل، حدود 70درصد از قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی ‌قبلی و در اثر یک حادثه ناخواسته رخ داده است.

سلاح سرد در دست همه

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در دهه قبل 11 هزار و 119 نفر بر اثر سلاح سرد، جان خود را از دست داده‌اند که به طور متوسط در هر سال یک هزار و 119 نفر به وسیله این سلاح کشته شده‌اند. سهولت استفاده از سلاح سرد در ایران نیز یکی از علل افزایش قتل‌های ناخواسته است. در واقع نبود قانون سخت‌گیرانه برای حمل سلاح سرد باعث شده که نزاع‌های کوچک به قتل‌های بزرگ تبدیل شوند. بنا به آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته 799 ایرانی با سلاح سرد جان خود را از دست دادند، یعنی به طور متوسط روزانه دو نفر. هر چند که یكی از نمایندگان مجلس مدعی شده بود این آمار 1100 نفر است. پلیس آگاهی ناجا هم چندی قبل گزارش داده بود 40 درصد از جنایت‌های رخ داده در کشور با سلاح سرد انجام می شود و اکثر این قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی و خشم و عصبانیت آنی رخ می‌دهد. بیشتر قاتلان بین 16 تا 25 سال سن داشته‌اند و پس از دستگیری گفته‌اند که قصد انجام قتل نداشته‌اند. آمار بالای قتل با سلاح سرد در حالی است که چاقو، قمه، پنجه‌بوکس و سلاح‌های سرد دیگر به راحتی فروخته می‌شوند و قانونی برای منع خرید و فروش و حمل آن وجود ندارد. تنها ماده قانونی‌، ماده‌917 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن، هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگری قدرت‌نمایی كند و از آن استفاده کند، بنا بر رأی دادگاه به 6‌ ماه تا 2‌ سال حبس تعزیری یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سایه آسیب‌های اجتماعی بر قتل غیرعمد

کارشناسان متفق القول می‌گویند که بسیاری از قتل‌هایی که اتفاق می‌افتد، برنامه‌ریزی شده نیست و در واقع فحاشی، عصبانیت و خشونت افسار گسیخته‌ای است که منجر به قتل می‌شود. در عین حال افزایش آمار قتل ناخواسته بیانگر این است که رفتار کنترلی و انتخاب شده در جامعه رو به کاهش است. برخی کارشناسان اجتماعی معتقدند که این آمار نشان می‌دهد، مسأله خشونت در ایران از حد یک مساله اجتماعی عبور کرده و به یک آسیب اجتماعی تبدیل شده است. همچنین وضعیت نامناسب اقتصادی و فشارهای ساختاری بر روی افراد جامعه هم مزید بر علت شده تا آمار قتل‌های ناخواسته افزایش پیدا کند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد آسیب افزایش قتل‌های ناخواسته با افزایش برخی آسیب‌های دیگر همبستگی دارد. آنگونه که مراکز رسمی‌از جمله سازمان مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است، استفاده از مواد روان‌گردان در بین جوانان در حال افزایش است و این مواد باعث بسیاری از قتل‌های ناخواسته می‌ شود.

افزایش آمار قتل‌های ناخواسته در ایران نشانه دیگری از ناسالم بودن فضای روانی جامعه است که در صورت بی‌توجهی به آن عواقب وخیم‌تری را در آینده به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha