سلامت نیوز : سن و سالی ندارد اما چنان سیگار را با مهارت میان انگشتانش گرفته است که گویی سال هاست سیگار می کشد. شاید در تخیلاتش خود را جای قهرمان فیلم هایی می گذارد که بارها سیگار کشیدن شان را دیده است. حالا هم دوست دارد ژست آن ها را به خود بگیرد، شاید هم با سیگار کشیدن می خواهد به دوستان سیگاری اش نشان دهد که دیگر بزرگ شده است. اما هرچه هست بدون آگاهی دارد با هر پک به سیگار هزاران ماده سمی را وارد بدن خود می کند و زمینه بروز انواع بیماری های لاعلاج را در خود فراهم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این روزها سیگار مهمان انگشتان بسیاری ازجوانان و نوجوانان است و هر روز نیز سن مصرف دخانیات رو به کاهش است به طوری که اکنون سن مصرف سیگار در کشور به زیر ۱۲ سال نیز رسیده و مصرف آن در میان دختران نیز افزایش یافته است. معضلی که باید برای کنترل تبعات بهداشتی، درمانی و اجتماعی و اقتصادی آن چاره ای اندیشید. با توجه به اهمیت این موضوع بود که سال ۸۵ قانون جامع کنترل مصرف دخانیات به تصویب رسید. قانونی که ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی، ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و...، ازجمله مفاد آن بود. امید می رفت با اجرای دقیق و کامل این قانون دیگر امروز شاهد خسارات ناشی از افزایش مصرف دخانیات در جامعه نباشیم. اما با گذشت حدود ۷ سال از آن زمان، اجرای آن به مواردی چون نصب برچسب هشدار برروی سیگارها محدود شد و اجرای کامل آن به فراموشی سپرده شده است آن گونه که رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت نیز دیروز در همایش روز جهانی بدون دخانیات گفت: از سال ۸۵ قانون جامع کنترل مصرف دخانیات در مجلس تصویب شده است ولی به دلیل ضعف همکاری های بین بخشی در دولت، نتوانستیم آن طور که باید شیوع مصرف دخانیات را کنترل و این قانون را اجرا کنیم.
نتوانستیم قانون جامع کنترل دخانیات را اجرا کنیم

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: از سال ۸۵ قانون جامع کنترل مصرف دخانیات در مجلس تصویب شده ولی به دلیل ضعف همکاری های بین بخشی در دولت، نتوانستیم آن طور که باید شیوع مصرف دخانیات را کنترل و این قانون را اجرا کنیم. به گزارش فارس، کاظم ندافی پیش از ظهر دیروز در همایش روز جهانی بدون دخانیات که در وزارت بهداشت برگزار شد خاطر نشان کرد: دخانیات همان اندازه که یک خطر بزرگ محسوب می شود قابل پیشگیری هم است. همه کشورهای دنیا دست به دست هم داده اند تا در چارچوب قوانینی که برای خود وضع کرده اند از اثرات سوء این ماده کم کنند. به گفته رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت نیمی از کودکان در معرض خطر دود مواد دخانی قرار دارند و اپیدمی دخانیات به سمت کشورهای در حال توسعه، در حال گسترش است.
دشمنان با وجود تحریم ها راه ورود سیگار را باز گذاشته اند

ندافی با اشاره به این که دشمنان ما با وجود همه تحریم ها راه ورود سیگار را به کشور باز گذاشته اند افزود: در شرایطی که حتی برای بسیاری از داروهای ضروری و مواد اولیه دارویی با تحریم و مشکل مواجه هستیم اما انواع و اقسام سیگار با برند های مختلف در کشور ما فراوان است و هیچ محدودیتی برای واردات سیگار خارجی وجود ندارد. وی بی توجهی به مصرف دخانیات را تهدیدی برای آینده کشور عنوان کرد و افزود: اکنون در کشور جمعیت جوانی داریم. شیوع مواد دخانی در بین جوانان ده ها سال بعد اثر خود را آشکار می کند. اگر فکری نکنیم همه مشکلات این موضوع 30 سال آینده برسر نظام سلامت ما آوار خواهد شد و کسی نمی تواند مشکلی را برطرف کند. رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با تأکید بر این که عوامل توزیع قانونی دخانیات در کشور از منظر قانون رابطه مند شده اند افزود: فقط جایگاه های خاصی باید اجازه توزیع دخانیات را داشته باشند و حق عرضه برای افراد 18 سال در قانون وجود ندارد. ولی به دلیل ضعف همکاری بین بخشی نتوانسته ایم این قانون را اجرا کنیم. وی گفت: یکی از چالش های پیش روی ما همین موضوع است چرا که با برگزاری مراسم و اختصاص یک هفته برای پیشگیری ازمصرف دخانیات نمی توان مشکل را کنترل کرد بلکه با اعمال نظارت دستگاه های نظارتی این مسئله برطرف خواهد شد.
برگزاری تنها ۴ جلسه ستاد کنترل مصرف دخانیات در طول ۷ سال

دکتر محمد رضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، با اشاره به جامعیت و کارآمدی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، این قانون را جزو معدود قوانین موجود در دنیا دانست که در صورت اجرا می توانست مصرف مواد دخانی درکشور را به شدت کاهش دهد.وی در گفت وگو با خراسان گفت:متاسفانه به دلیل نبود همت و عزم راسخ برای اجرای این قانون هیچ یک از 20ماده قانون جامع کنترل مصرف و مبارزه با دخانیات به صورت کامل اجرا نشده است.وی تصریح کرد:بر اساس قانون، ریاست ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات به عهده وزارت بهداشت است و علاوه بر دستگاه های مختلف که دراین ستاد عضو هستند، مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت برنحوه اجرای قانون را عهده دار است.اما متاسفانه در طول 7سال گذشته تنها 4جلسه توسط ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات تشکیل شده است. دستگاه های عضو ستاد اعم از صداوسیما و نیروی انتظامی نیز حضور پررنگی در جلسات نداشته اند.مسجدی بر نقش مجلس در نظارت بر اجرای دقیق این قانون تاکید کرد و گفت:متاسفانه نمایندگان مجلس به وظیفه نظارتی خود، برای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات عمل نمی کنند.
سن مصرف دخانیات به ۱۰ سال رسیده است

وی نسبت به کاهش سن شروع به مصرف دخانیات درکشور هشدار داد و گفت:متاسفانه سن شروع به مصرف دخانیات در کشور از 14سال به 10 سال رسیده است و زنگ خطر مصرف قلیان دربین نوجوانان به خصوص دختران به صدا درآمده است.وی اظهار امیدواری کرد طرح پاد به منظور پیشگیری از مصرف دخانیات توسط دانش آموزان ،با شروع سال تحصیلی جدید درمدارس کشور اجرایی شود.وی افزود:متاسفانه مواردی مانند ممنوعیت فروش سیگار باز،ممنوعیت فروش سیگار به افراد کمتر از 18سال و ممنوعیت فروش سیگار در مراکز فاقد مجوز فروش که از تاکیدات قانون مذکور است، اجرا نشده است هم چنین برای استعمال دخانیات در محیط های عمومی جریمه ای در نظر گرفته نمی شود.
تعارف سیگار امر به منکر است

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز با اعلام این که تعارف سیگار امر به منکر است گفت: در حالی که در شرایط تحریم قطعات هواپیما را به ما نمی دهند، بازار ایران مملو از سیگارهای آمریکایی است. به گزارش فارس، ناصر شیرازی تصریح کرد: سه کشور قبل از ما قانون مبارزه با دخانیات را داشتند اما این قانون جامع نبود. می توان گفت ما اولین کشوری هستیم که قانون جامع کنترل دخانیات را نوشتیم. وی با اشاره به تاریخ تصویب قانون جامع کنترل دخانیات در مجلس گفت: این قانون مهرماه سال 85 تصویب شد ولی اکنون باید دید چقدر در اجرای آن پیشرفت کرده ایم. شیرازی تشکیل ستاد کشوری مبارزه با استعمال دخانیات را یکی دیگر از راهکارها برشمرد و افزود: این ستاد متشکل از 4 وزیر، 2 نماینده از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان صدا و سیما و یک نماینده از سازمان مردم نهاد است که باید هر 6 ماه گزارشی به مجلس ارائه کنند که همه این کارها انجام شده ولی باید دید چقدر پیشرفت کاری داشته ایم. وی اذعان داشت: آمار و ارقام خرید و مصرف مواد دخانی وحشتناک است. طبق آمار اخیری که از بازار به دست آورده ایم، ارزان ترین پاکت سیگار حدود 800 تومان و گرانترین آن 12 هزار تومان است و حد متوسط آن 7 هزار تومان. با یک شمارش سرانگشتی می توان گفت روزانه 10 میلیارد تومان هزینه خرید سیگار در کشور می شود و سازمان بهداشت جهانی می گوید 2 برابر هزینه خرید سیگار، صرف درمان بیماری های ناشی از آن می شود.
95 درصد بازار ایران مملو از سیگار آمریکایی است

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تصریح کرد: چطور می شود که در شرایط تحریم قطعات اصلی هواپیما و دارو را به ما نمی دهند ولی 95 درصد بازار ایران مملو از سیگار آمریکایی است و به راحتی می توان هر سیگاری را در بازار پیدا کرد. وی افزود: بهترین قانون را داریم به شرط آن که این قانون کامل اجرا شود. گفتن تکرار مکررات در مورد مضرات سیگار به تنهایی اثربخش نیست زیرا شاهد شیوع مصرف قلیان و سیگار در اماکن عمومی هستیم. به گزارش ایسنا دکتر مهدی شادنوش قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز گفت: دخانیات سالانه ۶ میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می کشاند. همچنین 600 هزار نفر جمعیت در سال در مواجهه با دود غیرمستقیم دخانیات، جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که مرگ و میر وابسته به استعمال دخانیات، مانند مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و ریوی و هم چنین سایر بیماری های غیرواگیر قابل ارزیابی نیست. قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش سالانه 3.4 درصدی مصرف مواد دخانی در کشورهای در حال توسعه ادامه داد: بر این اساس در این زمینه باید سیاست های جدیدی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی لحاظ شود و از ترویج تبلیغ این ماده مرگبار جلوگیری شود. شادنوش با اشاره به سیاست ها و برنامه های وزارت بهداشت در زمینه کنترل مصرف مواد دخانی، گفت: این اقدامات از سال 73 آغاز شده است که اگرچه کافی نیست، اما در مقایسه با اقدامات سایر بخش ها قابل ملاحظه است.

10.8 درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله سیگاری هستند

به گفته وی، در حال حاضر 10.8 درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال در کشور مواد دخانی مصرف می کنند. این تعداد جمعیت روزانه حدود 13.5 نخ سیگار مصرف می کنند که آمار قابل توجهی است و نشان دهنده مسیر طولانی برای مبارزه با این مشکل است. وی با اشاره به مضرات مصرف قلیان گفت: متاسفانه آمار حاکی از آن است که سه درصد جمعیت بالای 15 سال با قلیان آشنایی دارند، اگرچه قلیان وسیله ای تفریحی است که همیشه در دسترس نیست؛ اما گاه مصرف آن ترویج و عنوان می شود که مضرات کمتری نسبت به سیگار دارد. این موضوع نیز نیازمند فعالیت های فرابخشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha