پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
سلامت نیوز :  چه عواملی زنان را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ عوامل خطری که شما نمی توانید آنها را تغییر دهید عبارت است از؛ سن، زمان یائسگی، سابقه پزشکی خانوادگی و تاثیر ژنتیکی در ابتلا به کلسترول بالای خون، فشار خون بالا و دیابت، با این وجود شما می توانید بسیاری از جنبه های شیوه زندگی خود را به منظور بهبود میزان کلی سلامت به ویژه میزان سلامت قلبی عروقی خودتان تغییر دهید. دکتر رضا دهستانی متخصص و جراح قلب در ادامه می افزاید: گام اول ملاقات با پزشک معالج و درخواست انجام آزمایش و بررسی های مورد نیاز است مانند؛ فشار خون:  با یک اندازه گیری ساده فشارخون بلافاصله نتایج در اختیار شما قرار می گیرد.

آزمایش چربی خون: این آزمایش خون مقادیر کلی کلسترول، LDL (کلسترول بد)، HDL (کلسترول خوب) و تری گلیسیرید شما را مشخص می کند.

- قند ناشتای خون: با این آزمایش بیماری قند خون (دیابت) تشخیص داده می شود.

- وزن و شاخص توده بدنی (BMI): چاقی به ویژه در زنان عامل خطر مهمی است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که افزایش وزن زنان در دوران قبل از یائسگی برای مثال در ۱۸ سالگی (مثل افزایش وزن آنها طی دوره بلوغ) موجب افزایش میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین چاقی با دیگر عوامل خطر مانند دیابت و سیگار کشیدن میزان خطر ابتلا به بیماری سرخرگ های کرونری را افزایش می دهد.

با در دست داشتن نتایج این بررسی ها می توانید درباره این موارد با پزشک تان مشورت کنید. هنگامی که شما میزان احتمال بروز بیماری را با همکاری پزشک تان تعیین کنید، بهتر می توانید برای پیشگیری و در صورت نیاز درمان، اقدام کنید. برای مثال یک زن با میزان خطر پایین ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تنها با کمی ورزش و پیروی از یک رژیم سالم غذایی، بهبود می یابد. یک زن با میزان خطر متوسط ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، ضمن پیروی از موارد ذکر شده باید توجه بیشتری به کنترل فشارخون و کلسترول داشته باشد. همچنین ممکن است پزشک به چنین فردی توصیه کند که آسپرین مصرف کند. یک زن با میزان خطربالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، باید تغییرات سالم در شیوه زندگی خود اعمال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha