پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 74891
سلامت نیوز :  در گذشته های دور انسان در دل طبیعت یا نزدیک به طبیعت زندگی می کرد. و افراد طراوت، شادابی، آرامش و سادگی دلپذیرتری را تجربه می کردند، اما با صنعتی تر شدن جهان جای خالی روابط گرم توأم با درک و همدلی به چشم می خورد. گاهی بد نیست نگاهی دوباره به ارزش ها و رفتارهای پسندیده ای بیندازیم که لابه لای روزمرگی های صنعتی زندگی آن ها را فراموش کرده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این هفته از «همدلی، مهارت فراموش شده» با شما سخن می گوییم. «عبدالحسین ترابیان» روان شناس و مشاور خانواده در این باره معتقد است: پر واضح است که فناوری هر روز زمینه آسایش بیشتر انسان را فراهم می سازد ولی افزایش آسیب های اجتماعی، آرامش، این نیاز ضروری انسان را کاهش می دهد و تنها مهارت های زندگی می تواند، انسان قرن ۲۱ را که قرن اضطراب است سازگارتر کند و سطح رضایتمندی از زندگی فردی و اجتماعی را افزایش دهد. اگر بین زوجین، بیگانگی شکل گرفته است، اگر روابط بین معلم و شاگرد مطلوب نیست، اگر والدین و فرزندان از سردی روابط رنج می برند و از مواجهه با یکدیگر گریزانند اگر مدیری در مجموعه خود احساس تنهایی می کند و خلاصه اگر همه از درک نشدن خود از سوی نزدیکان و اطرافیان آزرده خاطر هستند، همه و همه نشانه بارز نبود همدلی است! شما خواننده گرامی این سطور آیا طعم همدلی با اطرافیان و نزدیکان را چشیده اید؟

اگر این مهارت ناب را بلدید و آن را در تعاملات خانوادگی و اجتماعی به کار می برید، مسلماً محبوب و سنگ صبور دیگران هستید و اطرافیان در کنار شما و از مصاحبت با شما به آرامش و امنیت می رسند. آیا شما خواننده فهیم که همدلی برگ برنده روابط بین فردی شماست، فکر کرده اید چه نکاتی را همواره مد نظر دارید؟ به روابط همدلانه خود با اطرافیان لطمه نمی زنید؟ قطعاً شما مهارت دارید که بدون پیش فرض، صادقانه و فعالانه شنونده صحبت های طرف مقابل تان باشید، مسلماً در کنار گوش دادن فعال از قضاوت کردن، سرزنش کردن، مسخره کردن، تحقیر کردن و راهنمایی کردن زودهنگام طرف مقابل به شدت پرهیز می کنید و فقط در ضمن گوش دادن فعال به موقع واکنش گفتاری و احساسی مناسب بروز می دهید و حتماً سعی می کنید در مسیر این مهارت ها خود را جای طرف مقابل قرار دهید و به این ترتیب موفق خواهید شد با فرزند، همسر یا شاگرد خود رابطه همدلانه ای برقرار کنید و شکی نیست که شما همدلی با دیگران را همیشه تأیید رفتار طرف مقابل تلقی نمی کنید، بلکه تلاش شما صرفاً برای درک و متوجه شدن مشکل است. قضاوت کردن در تعاملات بین فردی، دشمن همدلی است و همدلی کلید اصلی امنیت بخشی اعضای خانواده به یکدیگر است. مهارت همدلی است که به برکت آن می توانید احساسات و موقعیت دیگران را درک کنید . حُسن ختام این مقال همدلانه را با فرمایش حضرت حافظ به پایان می برم: همدلی از همزبانی خوشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha