سلامت نیوز: در چند دهه اخیر آمار ابتلاء به سرطان ریه در بین زنان و افرادی که هیچ ‌وقت سیگاری نبوده اند، افزایش چشمگیری یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، این که افراد سیگاری، با بیماری‌های ریه از جمله سرطان ریه دست‌وپنجه نرم کنند، نگرانی تازه‌ای نیست. اما آن‌ چه این روزها محققان را نگران کرده، افزایش آمار سرطان ریه در بین افرادی است که هرگز سیگار نکشیده‌اند.


به گزارش رویترز، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه مونت پلیه فرانسه و پزشکان بخش بیماری های تنفسی بیمارستان این شهر، بر روی هفت هزار و ششصد بیمار مبتلا به سرطان ریه و نیز هفت هزار و ششصد بیماری که در 2010 به تازگی به سرطان ریه مبتلا شده اند مطالعه کردند و پی بردند  میزان افراد غیر سیگاری که به سرطان ریه مبتلا شده‌اند به شدت افزایش یافته و 12 درصد این افراد را تشکیل داده است. این د‌ر حالی است که این رقم در سال 2000 تنها 8 درصد بود. همچنین آمار ابتلاء زنان مبتلا به سرطان ریه از 16 درصد در طول یک دهه به 25 درصد افزایش یافته است.


دکتر کریستل لوشر، سرپرست این مطالعه می‌گوید:" نه تنها تعداد زنان و افراد غیر سیگاری که به این سرطان مبتلا شده‌اند، ‌افزایش یافته، بلکه تعداد بیمارانی که در زمان تشخیص در مرحله چهار بیماری قرار دارند هم بیشتر شده است."


در سال 2000،‌ تعداد بیمارانی که در زمان تشخیص در مرحله چهار سرطان بودند، 43 درصد بود، ‌اما در سال 2010 این رقم به 58 رسیده است.


به گفته پژوهشگران، این تغییر شاید بازتابی از طبقه ‌بندی‌های جدید برای مراحل مختلف بیماری باشد. دانشمندان همچنین متوجه تغییر بزرگی در نوع سرطان شده اند. در طول دهه اخیر، تعداد افرادی که به آدنوکارسینوما - نوعی سرطان ریه - مبتلا شده اند از 36 درصد به 54 درصد رسیده است.


به اعتقاد لوشر، برای پی بردن به این که چه عاملی سبب افزایش میزان سرطان ریه در بین غیرسیگاری‌ها شده، نیاز به مطالعات بیشتری داریم. اما او مصرف بیش از اندازه سیگار و دود اگزوز موتورهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را از عوامل اصلی افزایش ابتلاء به سرطان ریه می داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha