جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 74925

پلیس بارها هشدار داده که کلاهبردان در همه‌جا هستند، اما حالا پای آنها به بیمارستان‌های شهرها، به‌خصوص شهرهای بزرگ هم باز شده و با انواع و اقسام روش‌های خلاقانه، پولی از بیمار یا همراهانش تلکه می‌کنند.

هشدار درباره کلاهبرداری‌های بیمارستانی
سلامت نیوز: پلیس بارها هشدار داده که کلاهبردان در همه‌جا هستند، اما حالا پای آنها به بیمارستان‌های شهرها، به‌خصوص شهرهای بزرگ هم باز شده و با انواع و اقسام روش‌های خلاقانه، پولی از بیمار یا همراهانش تلکه می‌کنند.

 این روزها خلاقیت حرف اول را می‌زند؛ حتی در کلاهبرداری! استفاده از انواع وسایل نوین ارتباط جمعی و فناوری‌های پیشرفته برای دستیابی آسان به پول آنقدر باب شده که شاید کمتر کسی در مورد آن نشنیده باشد...

این روزها دزدی‌ها دیگر بالارفتن از دیوار خانه‌ها و سرقت اشیای گران‌قیمت نیست. حالا هک‌کردن حساب‌های بانکی یا کلاهبرداری‌های تلفنی و ده‌ها راه دیگر و دزدی‌های پیشرفته بیشتر به مذاق دزدان و کلاهبرداران خوش می‌آید. پلیس بارها هشدار داده که کلاهبردان در همه‌جا هستند، اما حالا پای آنها به بیمارستان‌های شهرها، به‌خصوص شهرهای بزرگ هم باز شده و با انواع و اقسام روش‌های خلاقانه، پولی از بیمار یا همراهانش تلکه می‌کنند.


به گفته دکتر کریمی، رییس بیمارستان جم که آخرین مورد کلاهبرداری از بیمار در این بیمارستان اتفاق افتاده، پرونده‌های کلاهبرداری از بیماران در بیمارستان‌ها به 150 مورد می‌رسد. به همین دلیل هم وزارت بهداشت دی ماه سال گذشته در اطلاعیه‌ای در مورد شیوه‌های مختلف کلاهبرداری از بیماران به مردم هشدار داد.

در اطلاعیه وزارت بهداشت از مردم خواسته شده مراقب کلاهبرداران و اخاذی‌كنندگان در پوشش کارکنان سلامت و خیرین باشند زیرا این نوع کلاهبرداری‌ها اخیرا افزایش یافته است. در این اطلاعیه با اشاره به گزارش‌های متعدد در مورد کلاهبرداری و اخاذی از بیماران، همراهان بیمار یا پزشکان و كاركنان بهداشتی درمانی و ستادی حوزه سلامت، تاکید شده که در اغلب موارد به دلیل غفلت و کم اطلاعی مخاطبان، آمار فریب‌خوردگان رو به افزایش بوده است.

برخی موارد کلاهبرداری چنین گزارش شده است که شخص کلاهبردار با شناسایی افراد ضعیف و ناتوان در پوشش فردی انساندوست اقدام به پیگیری امور درمانی بیماران اورژانس یا بستری (پذیرش و ترخیص) در مراکز درمانی می‌كند و پس از جلب اعتماد افراد، وجوه پرداختی اولیه را برای پرداخت به صندوق از بیماران می‌گیرد و از محل متواری می‌شود. شیوه دیگر این است که فردی ناشناس که خود را پزشك و شاغل در یک بیمارستان معرفی کرده، با شماره همراه یکی از بیماران بستری در بخش‌های ویژه مراکز درمانی تماس می‌گیرد و اظهار می‌کند برای برخورداری از خدمات ویژه لازم است مبلغی كلان به شماره حساب اعلام شده واریز کنند. در موردی دیگر، فردی ناشناس در تماس تلفنی با كاركنان درمانی بیمارستانی خود را پزشک شاغل در وزارت بهداشت معرفی کرده و شماره حساب افراد شاغل را مطالبه می‌کند تا به ادعای خودش در قبال ارائه فاکتور هزینه‌های درمانی، پول قابل‌توجهی به حساب آنها واریز کند.

در کلاهبرداری‌ها، معمولا وعده‌هایی به افرادی که مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند، داده می‌شود؛ وعده‌های دریافت خدمات ارزان‌تر یا دریافت مبالغ قابل‌توجه که می‌تواند برای هر کسی فریبنده باشد، اما این فقط یک روی سکه است و روی دیگرش از دست دادن وجوه بسیار بیشتری است که معمولا اعاده نمی‌شود.


در معاملاتی که پای خودپرداز در میان است، هوشیار باشید!


سرهنگ مهرداد امیدی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، با اشاره به شیوه‌های مختلف کلاهبرداری در بیمارستان‌ها می‌گوید: «در یکی از مواردی که اخیرا گزارش شده، فرد یا افرادی خود را به‌عنوان بستگان بیمار معرفی كرده و اطلاعاتی در مورد وضعیت بیمار و پزشک او به دست آورده?اند. سپس از طریق تلفن‌همراهی که عمدتا اعتباری است، با تلفن‌همراه بستگان یا اتاق بیمار تماس گرفته و با معرفی خود به‌عنوان پزشک یا پرستار بیمارستان، درخواست پول از طریق کارت به کارت کرده تا وسیله‌ای برای بیمار تهیه یا عملی روی او انجام شود. بستگان بیمار نیز که در شرایط روانی مناسبی قرار نداشتند، پول را واریز كرده‌اند و بعد متوجه شده‌اند که این یک کلاهبرداری بوده و بیمارستان از آنها پولی نخواسته است. این اتفاق‌ها بیشتر در بیمارستان‌های شهرهای بزرگ رخ می‌دهد.»

او به کلاهبرداری از پزشکان، دندان‌پزشکان یا آزمایشگاه‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «فردی با مطب یک دندان‌پزشک تماس گرفته و خود را از یک ارگان دولتی معرفی و ادعا كرده قرار است تعدادی از كاركنان را برای معاینه‌های دندان‌پزشکی نزد او بفرستد و هزینه‌ها را پرسیده است. سپس گفته
پیش پرداختی را از طریق کارت به کارت به حساب پزشك انتقال می‌دهند و خواسته منشی خود را پای خودپرداز بفرستد تا موجودی كارت را چک کند. شماره تلفن منشی را نیز گرفته تا با او تماس بگیرند. آنها بعد از رفتن منشی پای دستگاه خودپرداز، با روش‌های مختلف باعث سردرگمی او و انتقال پول از حساب پزشك شده‌اند. این اتفاق برای یک آزمایشگاه نیز رخ داده و مبالغی به این طریق از صاحب‌حساب کلاهبرداری شده است.»

سرهنگ امیدی با هشدار به مردم در این خصوص می‌گوید: «اگر قرار است پولی به حساب شما واریز شود، گرفتن موجودی نشان می‌دهد پول واریز شده یا نه. هیچ روش دیگری در این زمینه وجود ندارد و باید هوشیار باشید و فریب این کلاهبرداران را نخورید.» وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها سقف انتقال وجه از کارتی به کارت دیگر را برداشته‌اند، ادامه می‌دهد: «شکایتی داشتیم که یک نفر را 20 بار مجبور به انتقال وجه و مبلغ 233میلیون تومان از حساب فرد به حساب کلاهبردار منتقل کرده‌اند.» وی با اشاره به برخی شگردهای دیگر برای انتقال وجه و کلاهبرداری، خاطرنشان می‌کند: «بهانه‌هایی مانند اینکه حساب ما ارزی است و کشاندن فرد به منوی انگلیسی دستگاه‌های خودپرداز و گیج‌کردن او و وادار کردنش به انتقال وجه، یکی دیگر از این شگردهاست که زیاد مشاهده شده است.»

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا می‌افزاید: «مواردی هم مشاهده شده که با عنوان پزشک یک بیمارستان با بیمارستان تماس گرفته‌اند و با بیان اینکه تصادف کرده‌اند و به پول برای پرداخت خسارت نیاز دارند، پولی را از بیمارستان به حساب خود انتقال داده‌اند.» وی تاکید می‌کند: «هرجا که پای انتقال وجه به کارت دیگر یا رفتن پای دستگاه خودپرداز و درخواست عملیاتی غیر از گرفتن موجودی برای معامله‌ای در میان باشد، باید هوشیار بود زیرا احتمال کلاهبرداری وجود دارد.»

سرهنگ امیدی با اشاره به اینكه مردم در صورت مواجهه با موارد این‌چنینی حتما باید با شماره 110 تماس بگیرند و شماره تلفن شخص تماس گیرنده را به پلیس اطلاع دهند اما در صورت از دست دادن پول، باید به دادسرای محل زندگی خود مراجعه کنند و با تنظیم شکایت، موضوع را به اطلاع پلیس برسانند، می‌‌گوید: «البته ما به صورت رسمی به سازمان نظام‌پزشکی نیز این موضوع را اطلاع دادیم و از آنها خواسته‌ایم پزشکان عضو سازمان را در جریان این قبیل کلاهبرداری‌ها قرار دهند اما متاسفانه شبکه ارتباطی بین اعضا در اصناف مختلف در کشور ما چندان قوی و گسترده نیست و اطلاع‌رسانی‌ها به کندی انجام می‌شود به همین دلیل افراد زیادی قربانی کلاهبرداری یا سایر سوء‌استفاده‌های مالی این‌چنینی شده‌اند.»

سرهنگ امیدی اشاره‌ای هم به پیامک‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای برای برخی داروها یا درمان‌های خاص می‌کند و می‌گوید: «در پیامک‌هایی که درخواست ارسال وجه دارند، احتمال کلاهبرداری زیاد است. همچنین تبلیغات عجیب و غریب ماهواره‌ها که در آنها فقط یک شماره تلفن اعلام می‌شود، به هیچ وجه قابل‌اعتماد نیست و مردم باید در این خصوص کاملا هوشیار باشند.»

بیمارستان‌ها نباید همراهان بیمار را برای خرید دارو بیرون بفرستند


دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به این کلاهبرداری‌ها در بیمارستان‌ها می‌گوید: «وقتی بیمارستان همراهان بیمار را برای تهیه دارو یا وسایلی مانند لنز برای عمل چشم و... می‌فرستد، فریب خوردن آنها با یک تلفن و چنین اتفاق‌هایی زیاد هم عجیب نیست.» وی ادامه می‌دهد: «آنچه بیشتر از این کلاهبرداری‌ها باعث آزار و اذیت بیماران و همراهان آنها می‌شود، هدایت آنها به داروخانه‌ها، مراکز تشخیصی یا مغازه‌های خاص برای دریافت داروها، خدمات تشخیصی و وسایل مورد نیاز است که در مطب‌ها و بیمارستان‌ها دیده می‌شود و حکایت از کلاهبرداری‌های بیشتر و بزرگ‌تر دارد که در پوشش دیگری اتفاق می‌افتد. اقدام‌هایی از این دست نشان‌دهنده زد و بندهای بزرگ در پشت پرده است.» فتاحی با تاکید بر لزوم برخورد با چنین مواردی می‌گوید: «باید با این قبیل اقدام‌ها که بار مشکلات درمان را بر دوش بیماران و خانواده‌های آنها چند برابر می‌کند، به شدت برخورد شود.»

با همه این هشدارها و حتی در مواردی نصب اطلاعیه روی دیوار اتاق‌های بیمارستان‌ها هنوز هم این کلاهبرداری‌ها اتفاق می‌افتد و نگرانی‌ها در این مورد ادامه دارد. به همین دلیل تلاش کردیم با مسوولان وزارت بهداشت در این خصوص صحبت کنیم و نظر آنها را در این‌باره جویا شویم اما تا لحظه تنظیم این گزارش، موفق به صحبت با مسوولان مربوطه نشدیم. پیگیری‌های ما در این زمینه ادامه خواهدداشت و در صورت پاسخگویی مسوولان وزارتخانه، صحبت‌های آنها را به اطلاع خوانندگان خواهیم رساند.
منبع:‌ هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha