جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 74926
سلامت نیوز: فقدان بیضه و یا برداشته شدن آن توسط جراحی در عده ای همراه با عوارض روانی است. در افرادیکه از نداشتن یک یا هر دوبیضه مضطرب و ناراحت هستند، گذاشتن پروتز بیضه به مقدار زیادی از استرس آنها می کاهد.

اولین پروتز بیضه در سال 1941 توسط آقای نیومن گذاشته شد. وی از پروتز بیضه از جنس ویتالیوم استفاده کرد.
فقدان بیضه و یا برداشته شدن آن توسط جراحی در عده ای همراه با عوارض روانی است. در افرادیکه از نداشتن یک یا هر دوبیضه مضطرب و ناراحت هستند، گذاشتن پروتز بیضه به مقدار زیادی از استرس آنها می کاهد. فقدان بیضه دارای دو نوع می باشد، یکی نوع مادرزادی است که فرد بطور مادر زادی فاقد یک یا هر دو بیضه است و دیگری اکتسابی است. در نوع اکتسابی بنا به عللی بیمار بیضه خود را از دست می دهد، مثلا بعلت سرطان، بیضه درآورده می شود و یا بعلت ضربه و پارگی بیضه، مجبور به خارج کردن آن از بدن می شویم. در همچون مواردی که بیمار احساس می کند که چیزی کم دارد و از نظر روانی نیز تحت فشار است می توان از پروتز بیضه استفاده کرد.

انواع پروتز بیضه
امروزه سه نوع اصلی پروتز بیضه وجود دارند:

• پروتزهائیکه توسط کارخانه Mentor ساخته شده و محتوی آنها سرم فیزیولوژی است. یعنی جراح در حین عمل جراحی آنرا با سرم فیزیولوژی پر می کند. این نوع تنها نوعی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تائید قرار گرفته است.
• نوع دوم از جنس سیلیکون است و توسط کارخانه Silimed ساخته شده است.
• نوع سوم پروتزهای جامد نرم هستند که توسط کارخانه Mentor ساخته شده و برای مصرف در اروپا مورد تائید قرار گرفته اند.

پروتزهای بیضه در 5 اندازه ارائه می شوند:

1. خیلی کوچک، ابعاد 5/2 در 3/3 سانتیمتر، حجم 8/10 میلی لیتر
2. کوچک، ابعاد 8/2 در 6/3 سانتیمتر، حجم 8/14 میلی لیتر
3. متوسط، ابعاد 4/3 در 9/3 سانتیمتر، حجم 4/24 میلی لیتر
4. بزرگ، ابعاد 9/3 در 5/4 سانتیمتر، حجم 8/34 میلی لیتر
5. خیلی بزرگ، ابعاد 4 در 5 سانتیمتر، حجم 1/42 میلی لیتر
ابعاد فوق نیازهای هر سنی را برآورده می کنند. برای جراحی پروتز بیضه نیاز به یک روز بستری در بیمارستان است. از یک شکاف کوچک در ناحیه کشاله ران پروتز بیضه در داخل کیسه بیضه قرار داده شده و به کیسه بیضه ثابت می شود. این جراحی مستلزم مرافبتهای بسیار دقیق است. شب قبل از عمل اطاق جراحی با اشعه کاملا استریل می شود و حین جراحی مثل تمامی جراحیهای دیگر باید فوق العاده مراقب بود که آلودگی اتفاق نیفتد. باید حداکثر مراقبت را نمود که عفونت اتفاق نیفتد چون اگر پروتز بیضه عفونی شود باید آنرا خارج کرد.

بیماریکه قصد دارد از پروتز بیضه استفاده کند باید نسبت به عوارض بالقوه این عمل جراحی نیز اطلاع داشته باشد:

• مثل هر پروتز دیگر مادام العمر نمی توان از آن استفاده کرد. ممکن است بعد از جند سال نیاز به تعوض باشد.
• مثل هر پروتز دیگر آن یک جسم خارجی است و بدن ممکن است بر علیه آن واکنش نشان دهد. واکنش بدن بر علیه جسم خارجی با سازگاری زیستی ماده ای که پروتز از آن ساخته شده است، رابطه دارد. بهترین ماده ای که بدن سازگاری زیستی خوبی با آن دارد سیلیکون است.
• در بعضی موارد پروتز بیضه به مرور زمان از پوست بیضه بیرون می زند که باید درآورده شود.
امروزه صدها هزار نفر در سرتاسر دنیا از پروتز بیضه استفاده می کنند. در گذاشتن هر نوع پروتز باید بهترین نوع آن انتخاب شود تا از میزان عوارض کاسته شود.
منبع: وب سایت دکتر صفری نژاد، اورولوژیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha