وزیر بهداشت گفت: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با سازمان حج ، سعی شده در شرایط فعلی سفر زوار به عراق صورت نگیرد و در صورتیکه فردی مجبور به این سفر باشد باید با آموزش کافی به آنجا سفر کند ، زیرا آب لوله کشی عراق را به هیچ وجه تأیید نمی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، دکتر کامران باقری لنکرانی صبح امروز در حاشیه مراسم آغاز نخستین دوره آموزش رسمی طب سنتی ایران در موسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و مکمل دانشکاه علوم پزشکی ایران ، درخصوص ضمانت اجرایی قانون جامع مبارزه با دخانیات و زمان اجرای آن ، گفت: آئین نامه این قانون به تازگی به تصویب دولت رسیده است و چند پیام اصلی دارد که ممنوع بودن تبلیغ دخانیات به هر شکل و عنوان یکی از پیامهاست .

وی ادامه داد: بر روی هر محصول دخانی باید تبلیغ مناسبی بر علیه آن درج شود همچنین براساس این قانون برای افرادی که در فضاهای عمومی و بسته دخانیات استعمال می کنند، جریمه پیش بینی شده است.

وزیر بهداشت گفت: مطابق این قانون مصرف دخانیات در تمامی اماکن عمومی مانند ادارات ممنوع است و افرادی که این کار را انجام داده اند متخلف محسوب می شوند.

وی تاکید کرد : همچنین قانون جامع مبارزه با دخانیات  پیش بینی کرده است ، کارمندان دولت در صورت مصرف دخانیات به هیئت تخلفات اداری معرفی می شوند و برای سایر افراد نیز جریمه نقدی تعیین شده است که بر اساس قانون، نیروی انتظامی موظف است این افراد را معرفی کرده و جریمه اخذ شود.

به گفته لنکرانی پیام اصلی این جریمه، فرهنگ سازی برای عدم مصرف دخانیات در مکان دربسته عمومی است.

وی افزود: مطالعات نشان داده ، افرادی که سیگار می کشند حداقل 400 نوع ماده سرطان زا به افرادی که در کنارشان حضور دارند، منتقل می کنند. بنابراین حق دیگران است که به فردی که دخانیات مصرف می کند تأکید کنند در فضایی که همه تنفس می کنند این کار را انجام ندهد.  دخانیات شامل همه موارد از جمله قلیان می شود.

وی با اشاره به اینکه این قانون از زمان ابلاغ آئین نامه قابل اجرا است ، گفت: ضمانت این نوع قوانین بیشتر جنبه فرهنگ سازی دارد اما در قانون پیش بینی شده است که نیروی انتظامی نیروی اجرایی این ضمانت است.

وزیر بهداشت گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که سیگار کشیدن و مصرف قلیان به عنوان یک ضد ارزش قطعی در جامعه محسوب شود. همچنین در سینما و تلویزیون هم تصاویر افراد سیگاری نشان داده نشود و به صورت غیر محسوس نیز این مسئله ترویج نشود.

وی در خصوص آخرین اخبار در زمینه بیماری وبا در کشور، تاکید کرد: علی رغم اینکه در مرز غربی ایران و عراق بیماری وبا گسترش یافته است اما خوشبختانه در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه این بیماری در کشورمان وجود ندارد.

وی زمان شروع بیماری وبا را در عراق دو ماه قبل عنوان کرد و گفت: وبا ابتدا در استان های کردنشین وجود داشت اما متاسفانه به بغداد و بصره و به عبارتی به مرکز و جنوب عراق نیز گسترش یافت.

براساس گزارش موجود ، در آب مصرفی مردم عراق کلر نیست و یا اینکه بسیار کم است و همین مسئله موجب گسترش بیماری وبا شده است.

سازمان های جهانی ابتلا 25 هزار نفر به بیماری وبا در عراق را برآورد کرده اند به همین دلیل مجموع این شرایط، وضعیت نگران کننده ای را ایجاد کرده است.

لنکرانی ادامه داد : وزارت بهداشت در تمامی استان های مرزی غربی و بخصوص شهرستان های مرزی اعلام آماده باش کرده است وهمچنین با همکاری وزارت نیرو، پایش آب آشامیدنی جدی تر شده و مقدار کلر نیز از میزان معمول افزایش پیدا کرده است .

وی افزود: نسبت به آموزش مردم و بررسی نقاط خطرساز مانند مزارع محدودی که ممکن است با فاضلاب آبیاری شده باشد، اقلامات لازم انجام شده است .

وزیر بهداشت گفت: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با سازمان حج ، سعی شده است در شرایط فعلی سفر زوار به عراق صورت نگیرد و در صورتیکه فردی مجبور به این سفر باشد باید با آموزش کافی به آنجا سفر کند ، زیرا آب لوله کشی عراق را به هیچ وجه تأیید نمی کنیم.

وی مشکل عمده ای که در عراق وجود دارد را عدم کلر زنی آب دانست و اظهار داشت:  با توجه به اینکه کلر در ساخت بمب کاربرد دارد، بنابراین در سراسر عراق با ممنوعیت روبرو شده است و این امر مشکل عمده ای است که در عراق وجود دارد.

لنکرانی تصریح کرد: ایران به تازگی و با هماهنگی مسئولین وزارت بهداشت عراق ، یک محموله 20 تنی کلر را برای عراق ارسال کرده است که امیدواریم سریع تر از مرز عبور و به ضد عفونی آب در این کشور کمک کند.

به گفته وی ، کنترل وبا در عراق نیاز به عزم جدی تر و فعالیت گسترده تر مجامع جهانی دارد.

وزیر بهداشت افزود: حداقل کاری که آمریکایی ها به عنوان اشغالگران عراق باید انجام می دادند، این است که پس از گذشت 4 سال ، زیر ساخت های عادی این کشور را مانند آب لوله کشی باید فراهم می کردند، درصورتیکه به این امر اقدام نکرده اند.

وی ادامه داد: اکنون گردابی درست کرده اند که علاوه بر خطرناک بودن برای مردم عراق ، کشورهای همسایه را تهدید و برای خود اشغالگران نیز مشکل ایجاد می کند.

لنکرانی با اشاره به اینکه هم اکنون در حال رایزنی با مسئولین عراقی برای ارائه کمک به آنها هستیم ، گفت: چنانچه بخواهیم ایران را در برابر موج فزاینده بیماری وبا حفظ کنیم ، موظف به حفظ بهداشت این منطقه هستیم و ایران آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کرده است.

وی آخرین آمار مبتلایان به وبا در ایران را حدود 30 نفر ذکر کرد و خاطر نشان کرد: عمده افراد مبتلا به عراق سفر داشته اند و تعدادی از افراد نیز تردد دائم به این کشور دارند به همین دلیل سعی شده است با ارائه آموزشهای لازم به آنها خطرات سفر به عراق گوشزد شود.

وزیر بهداشت تعداد مرگ و میر ناشی از وبا را در عراق 11 نفر عنوان کرد و افزود: مرگ و میری ناشی از بیماری وبا طی این مدت در ایران نداشته ایم.

وی درخصوص موضع وزارت بهداشت در مورد آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها ، افزود: با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول تدوین این آئین نامه در گذشته کار موثری انجام نداده بود به همین دلیل درطول 24 ماه گذشته با برگزاری جلسات متعدد و حضور همه دستگاه ها ، کار علمی مناسبی انجام شد.

لنکرانی گفت: یک ماه قبل ، پیش نویس این آئین نامه تهیه و به وزارت بهداشت ابلاغ شد و در اختیار اساتید قرار گرفت . جمع بندی نظرات اساتید به تازگی واصل شده و آنان نظر سازمان حفاظت محیط زیست را تکمیل کرده اند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: نظرات را به همراه نظر سازمان حفاظت محیط زیست ، در دولت کنار هم قرار خواهیم داد و آئین نامه قوی تری تدوین می شود و پس از تصویب دولت ، ملاک کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، اینکه چه چیزی پسماند ویژه تلقی می شود ، در ماده 5 این قانون آورده شده است. همچنین در مورد این مسئله وزارت بهداشت یک ماه پیش نظر خود را برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرده است.

لنکرانی در پاسخ به این سوال که سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی این قانون را به تصویب رسانده است ، افزود: به این شکل نبوده و همه سازمان ها در آن شرکت داشته اند.عمده پسماندهای ویژه مربوط به وزارت بهداشت و وزارت صنایع است و بخشی نیز به وزارت کشاورزی تعلق دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد : قانون پسماندها در حال حاضر جزء دستور کار کمیسیون زیر بنایی دولت قرار دارد و پس از بررسی  به صحن دولت می آید و پس از تصویب در کمیسیون در دولت نیز تصویب خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha