شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹
کد خبر: 74983

یک نگاه دقیق به ناخن‌های‌تان بیندازید، آیا ظاهری طبیعی دارند یا تغییراتی در بافت و رنگ آنها به وجود آمده‌ است؟ اگر چنین است توصیه می‌کنیم آن را جدی بگیرید چرا که ممکن است حکایت از یک تغییر درونی داشته باشد.

وقتی ناخن‌ها حرف می‌زنند!
سلامت نیوز : یک نگاه دقیق به ناخن‌های‌تان بیندازید، آیا ظاهری طبیعی دارند یا تغییراتی در بافت و رنگ آنها به وجود آمده‌ است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اگر چنین است توصیه می‌کنیم آن را جدی بگیرید چرا که ممکن است حکایت از یک تغییر درونی داشته باشد؛ ممکن است یکی از اندام داخلی شما دچار مشکلی شده ‌باشد و اثر آن در ناخن‌ها ظاهر شود. علاوه بر اینها همین تغییر ظاهر می‌تواند زیبایی دست‌‌های شما را دچار خلل کند، پس باید به دنبال علت آن باشید تا بتوانید هرچه زودتر راه درمان را پیدا کنید.

1. عفونت‌های قارچی محتمل است

ناخن‌های زرد

از شایع‌ترین علل عفونت‌های قارچی است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب رانده شود. در موارد نادر، می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد.

2. احتمال مشکلات کبدی است

ناخن سفید

اگر ناخن‌ها سفید باشد و با حلقه‌ای از رنگ تیره احاطه شود، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر، شما می‌توانید ببینید انگشتان هم زردی دارند که همین یکی دیگر از نشانه‌‌های مشکلات کبدی است.

3. این التهاب‌ها پسوریازیس است

ناخن مواج

سطح ناخن موج‌دار یا حفره‌دار می‌تواند از نشانه‌های اولیه پسوریازیس یا آرتریت‌های التهابی باشد. رنگ ناخن و پوست زیر آن قهوه‌ای مایل به قرمز تغییر می‌یابد چراكه پسوریازیس یک بیماری پوستی است که از ناخن شروع می‌شود.

4. بیماری‌های بافت همبند است

ناخن پف‌آلود

اگر پوست اطراف ناخن، قرمز و پف کرده به‌نظر برسد به عنوان التهاب ناخن شناخته می‌شود و شاید در نتیجه لوپوس یا یکی دیگر از بیماری‌های بافت همبند ناخن باشد.

5. این حالت را جدی بگیرید

ناخن رنگ‌پریده

اگر ناخن‌های‌تان به شدت رنگ پریده شده ‌ بهتر است آن را دست‌کم نگیرید چرا که ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. بیماری‌هایی چون کم‌خونی، نارسایی‌های قلبی، ناراحتی‌های کبدی سوءتغذیه

6. شما اضطراب دارید

ناخن کنده شده

گاز گرفتن ناخن‌ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی باشد اما در برخی موارد نشانه اضطراب است که باید درمان شود. ناخن جویدن و کندن آن به اختلال وسواس ارتباط دارد. اگر شما نمی‌توانید این کار را متوقف کنید حتما از پزشك کمک بگیرید.

7. حتما به پزشک مراجعه کنید

خط تیره زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آنها گاهی اوقات به دلیل ملانوم، خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست ایجاد می‌شوند.

8. تیروئید را چک کنید

ناخن‌های ترک خورده

خشکی، شکنندگی ناخن‌ها که دائما ترک ترک شده‌اند با بیماری تیروئید در ارتباط است. البته اگر با رنگ زرد همراه شود احتمال دارد به علت یک عفونت قارچی باشد.

9. بدن اکسیژن می‌خواهد

ناخن مایل به آبی

می‌تواند به معنای این باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این می‌تواند نشان‌دهنده عفونت در ریه‌ها، مثل ذات‌الریه باشد. اندکی رنگ مایل به آبی هم ممکن است دیابت را نشان دهد.

اینها از مشخصه‌های پیری است

خطوط برجسته عمودی   سطح ناخن

این عارضه هم از مشخصه‌های پیری است هرچند که محدود به پیری و جوانی نمی‌شود. ورقه ناخن در قسمت بستر ناخن به سمت جلو رشد می‌کند اما به شکل راه‌راه و برجسته، یعنی خطوط برجسته و عمودی از بستر ناخن بیرون آمده و رشد می‌کند. به مرور که ما مسن‌تر می‌شویم سطح چربی و آب طبیعی ناخن کم شده و این خطوط برجسته ریل مانند نمایان می‌شود. ناخن‌های راه‌راه شده برجسته را روزانه دوبار با جریان آبرسانی و مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار به ویژه انواع حاویjojoba و ویتامینE چرب کنید تا بهبود یابد.

 پوست شما خشک است

پوسته‌پوسته شدن دور ناخن

این عارضه بر اثر ضربه (به ویژه در افرادی كه پوست‌شان خشك است) و به صورت ترك خوردن یا كنده شدن پوست دور ناخن، بروز می‌كند. لبه‌های كنده شده را می‌توان با قیچی‌های مخصوص برید و با استفاده از كرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌كننده برای جلوگیری از خشكی رطوبت لازم را به آن رساند و با حفاظت پوست دور ناخن به وسیله دستكش به ویژه وقتی دست‌ها به طور مكرر درآب فرو برده می‌شود، می‌توان به میزان زیادی از پوسته‌پوسته شدن ناخن جلوگیری كرد.

ریشه کنار ناخن را نکنید

ریشه کنار ناخن، یک پوست اضافی است که از ناخن جدا می‌شود. ریشه باریک گوشه ناخن را نجوید یا نکنید زیرا ممکن است جای آن بسوزد یا ورم و عفونت کند. جویدن و کندن پوست اطراف ناخن موجب بروز ریشه کنار ناخن می‌شود کوتاه کردن نامناسب ناخن، مانیکور کردن نامناسب و صدمه ناگهانی به ناخن نیز می‌تواند از علل بروز ریشه کنار ناخن باشد اما یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این مشکل و خشک بودن پوست پایه ناخن است. هنگامی که این منطقه خشک شود، پوست اطراف ناخن از خود ناخن جدا می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند. این ریشه باریکی که از پوست گوشه ناخن آویزان است را نباید با دست خود بکنید زیرا باعث سوزش و بدتر شدن این مشکل می‌شوید. برای جلوگیری از آن باید پوست پایه ناخن را مرطوب کنید استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و چرب‌کننده ناخن به جلوگیری از این وضعیت کمک می‌کند.

سوهان چاره کار است

شیارشیار شدن

شیارهای عمودی معمولا در میانسالی ظاهر می‌شوند و علامت بالا رفتن سن هستند. شیارها از لبه ناخن شروع می‌شوند و به مرور زمان بر تعداد آنها افزوده می‌شود. اگر ظاهر ناخن شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید با یک سوهان ناخن آن را صاف کنید.
شیارهای افقی که از یک طرف به طرف دیگر ناخن کشیده می‌شوند بر اثر وقفه‌ای در رشد ناخن ایجاد می‌شوند. این وقفه ممکن است براثر بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه یا حمله قلبی به وجود آید. تروما و صدمات ناخن هم می‌توانند باعث ایجاد این شیارها شوند. شیارهای افقی به مرور زمان رشد می‌کنند و از ناخن خارج می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha