پیگیری مطالبات پرستاران از دولت‌های نهم و دهم شروع شد، اما با پایان این دولت‌ها به سرانجام نرسید.

27 دستور رئیس دولت و 5 دستور معاون اول اجرا نشد

سلامت نیوز : پیگیری مطالبات پرستاران از دولت‌های نهم و دهم شروع شد، اما با پایان این دولت‌ها به سرانجام نرسید. معاونان سازمان نظام پرستاری اخیرا در جلسه هیات دولت از ارائه گزارش کاملی از وضعیت پرستاری در کشور و قوانین و مطالبات اجرا نشده، از جمله قانون ارتقای بهره‌وری که به‌طور کامل اجرا نشده و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خبر داد که به گفته او این قوانین همه در همین دولت کلید اجرای آنها زده شده است و برخی از آنها با وجود 27دستور رئیس‌جمهور و 5 دستور معاون اول هنوز اجرا نشده‌اند یا به‌صورت ناقص اجرا شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری بار دیگر خواسته‌های قانونی پرستاران و اجرای قوانین مصوب را به دولت یادآوری کرد. وی همچنین از تصویب ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، صدور پروانه کار برای پرستاران، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ایجاد دوره‌های تخصصی پرستاری و عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای‌عالی بیمه خبر داد. در رابطه با آنچه نیاز امروز جامعه پرستاری است با نعمت­ا... منوچهری، ناظر شورای‌عالی نظام پرستاری گفت­و­گو کردیم.

مهم‌ترین مطالبات نظام پرستاری چیست؟

مهم‌ترین مساله‌ای که نظام پرستاری بر آن تاکید می‌کند، اجرای قوانینی است که قبلا مصوب شده است. پرداخت واقعی بر اساس انجام اقدامات واقعی و توجه به کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند. همین یک مورد اگر محقق شود، برای نظام پرستاری کفایت می­کند. هزینه کاری را که پرستار می­کند به خود پرستار پرداخت شود. برای این­کار همان چیزی که در بودجه آمده کافی است و بار مالی ایجاد نمی­کند.

و این کافی است؟

البته این اقدام بسیار مهم و ضروری است و بخش بزرگی از نیازها در این بخش را پاسخ می­دهد. اما مسائل دیگری هم هست که اهمیت توجه به آنها دست کمی از این موضوع ندارد. درنظر گرفتن سختی کاری که پرستاران دارند و پرداخت دستمزد متناسب با نوع کار. طبیعتا باید با بالا رفتن حساسیت و سنگینی کار دستمزد بالاتر برود.

دریافتی پرستارها الان با سبک کارشان تناسب ندارد؟

خیر. الان حقوق ثابتی می­گیرند و مبلغی هم به عنوان اضافه کار. اما وضعیت به شکلی است که پزشک اردر را می­نویسد، پرستار اجرا می­کند ولی دستمزدش را پزشک می­گیرد. درست این است که پرستار هزینه کاری را که انجام می­دهد بگیرد. شرح وظایف پرستاران مشخص است و نباید این طور باشد که پرستار پیوسته به دنبال حقش باشد و به آن نرسد.

این مساله از کی مطرح است؟

از زمانی که این مسئولیت را داشته­ام، می­دانم که این موضوع مطرح بوده و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. موانعی که بر سر راه است موجب شده اجرای این امور که مصوب هم هست تا امروز طول بکشد.

این موانع چه چیزهایی هستند؟

نمی­شود به یک عده یا یک قشر خاص اشاره کرد. هر جا که قرار باشد کسی را به حق و حقوقش برسانیم موانعی بر سر راه خواهد بود. باید از یک عده بگیریم و به عده دیگری بدهیم، این است که خوب طبیعتا با مقاومت‌هایی مواجه می­شویم. این همان قانون تعرفه‌گذاری نظام پرستاری است و گفته می­شود با این کار هزینه‌هایی که مردم پرداخت می­کنند به یک‌دهم تا یک‌بیستم کاهش پیدا می­کند. چیزی که در دستور کار است، بسیار بیشتر از اینهاست. طبق سند چشم‌انداز بیست‌ساله و برنامه پنجساله پنجم باید هزینه پرداختی مردم به زیر 30 درصد برسد درحالی که الان با فاصله این پرداخت بالای 70درصد است.

خیلی تلاش می‌خواهد تا به این استاندارد برسیم. باید با نهایت توان کار کنیم تا این فاصله را جبران کنیم و به هدفی که در برنامه مشخص شده، دست پیدا کنیم. وضعیت کنونی درست نیست. رسیدن به این سطح، نیاز به این دارد که به بار مالی ماجرا فکر شود و برای تامین آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد. جدا از آن به تنظیم مدیریتی و اعمال نظارت قوی نیاز است. یک مدیریت فوق­العاده قوی و نظارت جامع می­تواند با تنظیم منابع مالی ما را به جایی که باید برساند. این چیزی است که به این زودی محقق نمی­شود. آنچه مقام معظم رهبری نیز برای ما ترسیم می­کند این است که خانواده­ای که بیمار دارد، مشکل دیگری غیر از مریض­داری نداشته باشد و درگیر مشکلات مالی ناشی از هزینه‌های سنگین درمان نشود.

چیزی که در قانون اساسی هم آمده است.

بله. درمان رایگان حق مردم است. مثل تحصیل رایگان، مسکن برای همه و ازدواج آسان و... چیزهایی که باید بیشتر تلاش کنیم تا به آنها برسیم.

عضویت پرستاری در شورای‌عالی بیمه چقدر می­تواند ما رابه این هدف نزدیک کند؟

نماینده نظام پرستاری می­تواند در شورای‌عالی بیمه حرف­هایش را بزند و دیدگاه‌ها و مطالباتش را مطرح کند. بیمه‌ها در شورای‌عالی بیمه کمرنگ دیده شده­اند. در جلسه­ای که وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و معاون اول رئیس‌جمهور حضور داشت، انتقاد کردم که چرا به عنوان مثال بیمه وزارت دفاع و نیروهای مسلح در ترکیب جدید شورای بیمه سلامت ایرانیان نیست.

اگر نظام پرستاری حضور پیدا کند، هزینه‌ها کمتر می­شود؟

اگر این عضویت صورت بگیرد در زمینه تعرفه‌گذاری زودتر می­توانیم به نتیجه برسیم. ضمن اینکه بیمه‌ها باید از این ماجرا استقبال کنند چراکه بار مالی بیمه با پرداخت به پرستاران نسبت به وضعیتی که باید تعرفه پزشکان را پرداخت کنند، کاهش پیدا می­کند.

دوره‌های کوتاه‌مدت پرستاری که گفته شده به‌صورت تخصصی برگزار می­شود چه تاثیری می‌تواند در جامعه پرستاران داشته باشد؟

این دوره‌ها باید هم برای پرستاران و هم برای پزشکان عمومی برگزار شود. به این صورت که دوره‌هایی برای پرستارها گذاشته شود که بتوانند تا سطح دکترا به تحصیلات خود ادامه دهند. همین­طور دوره‌های تخصصی متناسب با قسمتی که در آن مشغول به‌کار هستند. مثلا پرستارهایی که در بخش CCU و ICU کار می­کنند، بتوانند با گذراندن دوره‌هایی تخصصی‌تر مهارت بیشتری پیدا کنند و در حد پزشک در مواقع خاص تصمیمات درست بگیرند. برای پزشکان عمومی نیز برنامه­ای هست که توانشان بالاتر برود که نیازی به متخصص نداشته باشیم.

چرا؟ مگر نیاز پیدا کردن به پزشکان متخصص چه ایرادی دارد؟

ظرفیت پزشکان متخصص در مناطق محروم کم است و در این مناطق نمی­شود در حد مطلوبی از کمک پزشک متخصص بهره­مند شد. در این مواقع اگر کارایی پزشک عمومی بالاتر برود می­تواند بسیار کارساز و موثر واقع شود.

مساله دادن پروانه به پرستاران مانند پزشکان در فعالیت پرستاران خللی وارد نمی­کند؟

وقتی پرستاری بعد از چند سال فعالیت مدتی را دور از کار و حرفه خود می­گذراند و حتی به کار دیگری مشغول می­شود برای وقتی که بازمی­گردد نیاز به بازآموزی دارد. پرستاران نیز مانند پزشکان نیاز به ارتقای رتبه دارند. خدمات جدید، داروهای جدید و کشفیات تازه­ای که در این حوزه صورت می­گیرد نباید از دایره مهارت­های پرستار بیرون بماند. نمی­شود که کسی مدرک بگیرد و برود و چند سال هم کار دفتری کند و دوباره بر بالین بیمار حاضر شود بدون اینکه دوباره مهارت‌سنجی شود و آموزش­هایی را ببیند. پرستارها هم باید مثل پزشکان به‌روز باشند.

مساله مهاجرت پرستارها در چه وضعیتی است؟

هنوز هم تمایلاتی از سوی پرستاران برای مهاجرت به آن سوی آب­ها وجود دارد. شرایطی که آنجا وجود دارد از نظر آنها مهیاتر و بهتر است و این است که تمایل به خروج از کشور و کار کردن در آن­سوی مرزها بیشتر می‌شود. ما باید با ایجاد شرایط مطلوب و رساندن پرستارها به حقوقشان تمایل به ماندن را در آنها بالا ببریم تا کمتر شاهد مهاجرت نیروهای متخصصمان باشیم.

بیشتر تمایل به مهاجرت به کدام کشورها وجود دارد؟

تا جایی که من اطلاع دارم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس.و با وجود نیازی که ما در داخل به پرستار داریم و این کمبود 2000 پرستاری که فقط دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده این مهاجرت­ها به نظر نمی­رسد چندان مطلوب باشد.

چیزی که امروز وجود دارد تمایل پرستارها به اعزام به خارج از کشور است. برای تامین نیروی مورد نیازمان یا ناچاریم پذیرش را در دانشگاه‌ها بالا ببریم و نیروی متخصص بیشتری تربیت کنیم تا درصورت مهاجرت پرستارها کمبود نیرو پیدا نکنیم یا راه منطقی‌تر را انتخاب کنیم و آن ایجاد شرایط مطلوب برای آنهاست تا تمایل به ماندن پیدا کنند و کمتر به فکر کار در کشورهای دیگر باشند. ولی این درست نیست که یک نفر را با هزینه‌های بالا از جیب مردم و دولت در کشور تربیت کنیم و زمانی که متخصص شد و توانست برای جامعه نقش مفیدی ایفا کند و درست هنگامی که به توانمندی­اش نیاز داریم به خارج از کشور مهاجرت کند و تخصصش را جای دیگری خرج کند. این موضوع لطماتی را به نظام بهداشت و درمان وارد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha