سلامت نیوز : دکتر نازنین ایزدی، متخصص طب شغلی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در میان انبوه بیماری‌ها و حوادثی که برای بشر رخ می‌دهد، بیماری‌ها، عوارض و حوادثی وجود دارد که فراوانی و بروز آنها با صنعت و شغل ارتباط مستقیم دارد. این دسته از حوادث و بیماری‌ها گروهی خاص یعنی شاغلان در صنایع، مشاغل و حرفه‌ها را به تناسب خود درگیر می‌کند. این بیماری‌ها درصد متفاوتی از احتمال ابتلا، شدت و وخامت را در برمی‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ آسیب‌های خفیف و کم‌اهمیت با عوارضی مختصر تا بیماری‌های بسیار شدید و حتی مرگبار در این فهرست قرار دارند. درگیری و ابتلای هر دسته یا گروه از افراد جامعه به هر یک از این بیماری‌ها هزینه و عوارض سنگینی را بر دولت‌ها و خانواده‌ها تحمیل می‌کند اما از آنجا که این دسته از آسیب‌ها و بیماری‌ها معمولا افراد شاغل و نیروهای کاری را مبتلا می‌کند، با افزایش ساعات غیبت، پایین آمدن بهره‌وری و نیز از کار افتادگی آنان، ضررهای اقتصادی چندین برابر می‌شود که این علاوه بر عوارض و مشکلات اجتماعی، روحی و روانی افراد مبتلا و خانواده آنان است. بیماری‌های شغلی در اثرمواجهه با عوامل مضر شیمیایی و بیولوژیکی، ارگونومیکی و خطرات فیزیکی محل کار به‌وجود می‌آیند. اگر چه این بیماری‌ها نسبت به دیگر بیماری‌ها شیوع كمتری دارند.

طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی سالانه 68 تا 157 میلیون نفر به بیماری‌های شغلی مبتلا می‌شوند که حدود 30 تا 40 درصد آنها به بیماری‌های مزمن و حدود 10 درصد آنها دچار ناتوانی‌های دائمی می‌شوند. بر اساس آمار‌های سازمان بین‌المللی کار (ILO) حوادث و بیماری‌های مرتبط با کار سالانه سبب مرگ 2 میلیون نفر شده و ضررهای اقتصادی معادل میلیون‌ها دلار به بار می‌آورد. روزانه حدود 5 هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث و بیماری‌های مرتبط با کار جانشان را از دست می‌دهند. با توجه به نکات گفته شده این بیماری‌ها قابل شناسایی، پیشگیری و كنترل هستند. از این رو تشخیص به موقع این بیماری‌ها بسیارحائز اهمیت بوده و انجام این کار مستلزم استمرار نظام پایش و مراقبت از بیماری‌های محیط کار است. اثرات زیانبار صدا، مولد بسیاری از بیماری‌ها صدا شایع‌ترین عامل زیان‌آور شغلی در محیط‌های صنعتی است به‌طوری كه فقط در آمریكا حدود 9 میلیون كارگر در مواجهه با اصوات غیرمجاز بوده و حدود 10 میلیون كارگر نیز مبتلا به كاهش شنوایی ناشی از صوت هستند.

از سوی دیگر همزمان با رشد و توسعه واحدهای صنعتی موارد برخورد با اصوات غیرمجاز در حال افزایش است. یكی از مهم‌ترین عوارض ناشی از مواجهه با صوت، كاهش شنوایی بوده كه یك بیماری صددرصد قابل پیشگیری است. همچنین بر اساس مطالعات انجام شده افزایش فشارخون و ضربان قلب، تشدید علائم روحی روانی و اختلال در عملكرد، تغییر در رفتار اجتماعی، تحریك‌پذیری، افزایش حوادث هنگام کار و غیبت از مهم‌ترین پیامدهای اثرات زیانبار آلودگی‌های صوتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha