پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 75

وزارت بهداشت ایران با نزدیک شدن زمستان و افزایش مهاجرت پرندگان، نسبت به خطر شیوع آنفلو آنزای مرغی هشدار داده و از مردم خواسته است که از تماس با پرندگان خودداری کنند."موید علویان" معاون سلامت وزارت بهداشت ایران در گفتگو با هفته نامه سلامت گفته است که " با فرا رسیدن زمستان و افزایش مهاجرت پرندگان، خطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در منطقه مطرح شده است."

احتمال شیوع آنفلوآنزای مرغی در ایران

بیماری آنفلوآنزای مرغی یک بیماری خطرناک است که قابلیت انتقال به انسان را نیز دارد.

آقای علویان بر ضرورت آموزش مردم برای مراقبت از خود و خانواده و جامعه در مقابل مشکلات ناشی از بیماری آنفلوآنزی مرغی تاکید کرده و خطاب به مردم گفته است:" نگران نشوید، اما هوشیار باشد."

آنفلوآنزای مرغی اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری خورشیدی در سطح گسترده ای در جهان شیوع پیدا کرد و در چندین کشور قربانی گرفت.

شیوع این بیماری در کشورهای همسایه ایران و ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه های زمستانی در آن کشور نیز نگرانی هایی را برانگیخته بود و مقامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری، دهها هزار قطعه مرغ را در مناطق مرزی نابود کردند.

معدوم کردن مرغ ها، راهی برای کنترل شیوع بیماری است و در صورت بروز نشانه های آنفلوآنزای مرغی در یک منطقه، باید تمام مرغ های موجود در آن منطقه برای جلوگیری از گسترش بیماری نابود شوند.

معاون وزیر بهداشت از مردم خواسته است که پرنده زنده نخرند، به پرنده مرده دست نزنند وبه هیچ وجه در منزل پرنده نگهداری نکنند و از بازی کودکان با پرندگان جلوگیری کنند.

آقای علویان به کسانی که به پرنده دست زده اند توصیه کرده دست های خود را با آب گرم و صابون بشویند.

این مقام وزارت بهداشت ایران از روستائیانی که در خانه مرغ و ماکیان وانواع پرنده ها را پرورش می دهند خواسته است که آنها را در قفس نگهداری کنند و از تماس آنها با پرندگان مهاجر جلوگیری کنند.

نگرانی مقامات وزارت بهداشت این است که پرنده های مهاجر که در ظاهر سالم به نظر می رسند ممکن است ناقل بیماری باشند و موجب شیوع بیماری در ایران شوند.

هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر برای گذراندن زمستان به زیستگاه های خود در ایران مهاجرت می کنند و این احتمال وجود دارد که این پرندگان ناقل بیماری آنفلوآنزای مرغی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha