بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت در دی ماه سال گذشته نیز نتوانسته وضعیت نوبت دهی بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی برای انجام عمل جراحی را بهبود ببخشد، بطوریکه همچنان شاهد نابسامانی در انتقال بیماران از بخش دولتی به بخش خصوصی هستیم.

مشکلات نوبت جراحی در بیمارستانهای دولتی/ قرار بود بیماران نیازمند خشنود شوند
سلامت نیوز : بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت در دی ماه سال گذشته نیز نتوانسته وضعیت نوبت دهی بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی برای انجام عمل جراحی را بهبود ببخشد، بطوریکه همچنان شاهد نابسامانی در انتقال بیماران از بخش دولتی به بخش خصوصی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دیماه سال گذشته بود که دکتر سید حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، بخشنامه ای را به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد مبنی بر اینکه بیمارستانهای دولتی اجازه ندارند بیماران را بدون هیچ دلیلی به بخش خصوصی ارجاع دهند.

در واقع، ابلاغ این بخشنامه این نوید را می داد که دیگر نباید دغدغه و نگرانی از بابت عدم رسیدگی به بیمار و سرگردانی او در بیمارستانهای دولتی وجود داشته باشد. اما حالا با گذشت چند ماه از ابلاغ این بخشنامه، هیچ تغییر در کارکردی در روند بیمارستانهای دولتی رخ نداده و همچنان شاهد نوبتهای طولانی برای اعمال جراحی، ارجاع بیماران به بهانه های مختلف به بیمارستانهای خصوصی برای انجام اعمال جراحی و... هستیم.

در این بخشنامه آمده است: نظارت دقیق بر تعیین تکلیف بیماران تحت نظر در اورژانس باید مطابق با استاندارد زمانی انجام شود و اجرای دستورالعمل نحوه کشیک‌های پزشکان مقیم در بیمارستانهای تحت پوشش به منظور ویزیت بیماران بستری در حداقل زمان پیگیری شود. نظارت بر موسسات پزشکی در ساعات شب، ایام تعطیل و شرایط حاد و بحرانی و حوادث غیرمترقبه با دقت و قوت بیشتر انجام شود و بخش‌های اورژانس و ویژه بیمارستان‌ها با آمادگی کامل ارائه خدمت کنند.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: از نظر قانونی، پزشکی که در بخش دولتی کار می‌کند، به هیچ وجه نمی‌تواند در بخش خصوصی نیز شاغل باشد، اما این ممنوعیت فقط روی کاغذ حقیقت دارد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که برخی پزشکان شاغل در بیمارستانهای دولتی همان سهامداران بیمارستانهای خصوصی هستند و بنابراین به نفعشان است که بیمارانشان را از بخش دولتی به بیمارستانهای خصوصی هدایت کنند.

موضوع تامین هزینه های درمانی، یکی از چالشهای اساسی آن دسته از بیمارانی است که وضعیت مالی مناسبی ندارند اما ناچارند برای نجات جان بیمارشان، فرش زیر پای خودشان را هم بفروشند. به طوریکه هر سال حدود 7.5 درصد از جمعیت کشور به دلیل ابتلا به بیماریهای صعب العلاج به زیر خط فقر می روند.

بر اساس گزارشهای بین المللی، در دنیا مردم تنها 18 درصد هزینه‌های سلامت را می پردازند اما در ایران بیش از 54.8 درصد از هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می شود که با احتساب منابع بیمه‌ای این رقم بیشتر از 60 تا 70 درصد می‌شود.

دکتر علیرضا زالی رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی ایران معتقد است برای توسعه عدالت در سلامت باید پرداخت هزینه‌ های درمان از طرف مردم به 30 درصد تقلیل یابد. در حالی که این میزان پرداخت در حال حاضر 59 تا 62 درصد از هزینه‌های درمان است.

وعده افزایش خدمات بیمه و هزینه‌هایی كه بالا می‌رود بعضی بیماران كه هزینه‌های بالایی برای درمان متحمل می‌شوند چشم امیدشان به بیمه‌ است. بیمه‌هایی كه در شرایط بالا رفتن هزینه‌ها، افزایش بودجه لازم را نداشته‌اند و حالا زیر بار پرداخت هزینه‌ها نمی‌روند. به نظر می‌رسد متولیان امر سلامت در کشور، از محدودیتهای مردم در این خصوص بی‌اطلاع نیستند چرا‌ كه 10 درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

انجام اعمال جراحی برخی از بیماریهای سخت و دشوار مثل سرطانها و پیوندها در برخی بیمارستانهای دولتی باعث شده که اغلب مردم مجبور باشند از هر نقطه ای در کشور خودشان را به این قبیل بیمارستانها برسانند که تعدادشان بسیار اندک است. همین مسئله موجب شده که بیمارستانها به علت محدودیت زمانی و مکانی و همچنین کادر پزشکی، مجبور شوند بیماران را به نوبت عمل کنند.

دکتر سیامک مره‌ صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، علت طولانی شدن نوبت دهی در بیمارستانهای دولتی را ناشی از کمبود و محدودیت امکانات در منابع دولتی برای بیماران غیر اورژانسی عنوان کرده است.به گفته وی، البته این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد و بیماران غیر اورژانسی برای استفاده از سیستم بیمه‌ای خواه و ناخواه باید یک روالی طی کنند که ممکن است مقداری زمانبر شود.

یکی از این بیمارستانها در تهران، بیمارستان امیراعلم است که یک مرکز درمانی تخصصی گوش و حلق و بینی در کشور است که تعداد زیادی از مراجعان این بیمارستان از شهرستانها می آیند.

گفته می شود سالانه بیش از 8 هزار عمل جراحی در بیمارستان امیراعلم انجام می شود و هر سال بیش از 100 هزار بیمار سرپایی و به همین تعداد پذیرش بیمار اورژانسی در این بیمارستان صورت می گیرد و شاید تنها بیمارستانی باشد که در دو شیفت صبح و بعدازظهر هم ویزیت و هم عمل جراحی دارد. از مجموع عملهای جراحی در امیراعلم، 50 درصد آنها مربوط به جراحی سرطانهاست.

طبق گزارشهای وزارت بهداشت، حدود 80 درصد بستری بیماران در بیمارستانهای دولتی انجام می شود. این وضعیت حاکی از این واقعیت است که اغلب مردم برای درمان بیماری خود قادر به استفاده از خدمات بخش خصوصی نیستند و بیمارستانهای دولتی تنها پناهگاه این قبیل بیماران است.

دکتر سیدحسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که نوبت جراحی در بیمارستانهای دولتی تقریبا وجود ندارد اما با اشاره به برخی بیمارستانهای دولتی اسم و رسم دار و معروف در زمینه برخی جراحیها، این موضوع را به طور ضمنی تایید می کند و معتقد است همین مسئله باعث شده نوبت جراحی در این بیمارستانها قدری طولانی شود. این در حالی است که دکتر مرضیه وحیددستجردی در زمانی که بر مسند وزارت بهداشت حضور داشت، قول داده بود نوبت دهی در بیمارستانهای دولتی برای مقابله با پدیده زشت فروش نوبت جراحی، به روز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha