سلامت نیوز : تیم‌های امدادی مرکز بهداشت دزفول و جمعیت هلال احمر در مناطق صعب‌العبور مادری را از مرگ حتمی نجات دادند.

این مادر که در زایمان هشتم خود در ماه پنجم دچار سقط جنین شده بود در اثر خون‌ریزی شدید، فشار خون او افت کرده و به 6 رسیده بود. حضور به موقع و سریع کادر درمانی و امدادی از مرکز بهداشت دزفول و هلال احمر که توسط بالگرد، خود را به منطقه‌ای موسوم به سرکوه ملاح در 120 کیلومتری شمال دزفول که از مناطق بسیار صعب‌العبور است، رساندند موجب نجات این مادر باردار شد.

تیم‌های درمانی، موفق به حفظ علائم حیاتی بیمار در بالگرد شدند و با تامین آمبولانس و آماده‌باش کادر درمانی بیمارستان بزرگ دزفول بیمار به اطاق عمل برده شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت بر اساس آخرین اخبار واصله حال وی رضایت‌بخش گزارش شده است.

دکتر بیتا چاییده، رییس مرکز بهداشت دزفول، در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: مناطق صعب‌العبور شهرستان دزفول که با توجه به وسعت بسیار زیاد، این منطقه را در کشور بی‌نظیر کرده است بیش از نیمی از سطح شهرستان را به خود اختصاص داده و جمعیتی بالغ بر 6 هزار نفر دارد و علی‌رغم زحمات شبانه‌روزی پرسنل بهداشت و درمان به علت وجود مشکلات مختلف، امکان خدمات‌رسانی مطلوب بهداشتی درمانی در این مناطق وجود ندارد.

وی افزود: مشکلاتی مانند وسعت زیاد این منطقه و نبود جاده در بیشتر این مناطق، ضمن این‌ که بیشتر جاده‌های موجود نیز کم‌عرض و غیرایمن بوده و بهسازی آنها با تاخیر انجام می‌شود و همچنین در بیشتر این مناطق امکان استفاده از تلفن همراه وجود ندارد و ارتباط تلفنی با تیم‌های اعزامی به منطقه گاهی تا یک هفته قطع است از مشکلات موجود در خدمات‌رسانی به مناطق صعب‌العبور دزفول است.

چاییده گفت: محلی جهت اسکان پزشک، ماما و سایر پرسنل در این منطقه وجود ندارد و با ابتدایی‌ترین شیوه در این مناطق پرسنل مستقر شده و به ارائه خدمات می‌پردازند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان دزفول تصریح کرد: امکان استفاده از راه هوایی در این منطقه به ندرت وجود دارد و در زمان بارش برف یا باران، ارتباط پرسنل با برخی از این مناطق قطع می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری ازافراد ساکن این منطقه در بخش‌هایی از سال به مناطق بسیار صعب‌العبور کوچ می‌کنند و ممکن است دسترسی به گروه‌های پرخطر و نیازمند مراقبت از جمله مادران و کودکان برای ماه‌ها قطع شود.

چاییده گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات ذکر شده، هر سال شاهد مرگ افرادی در این مناطق هستیم که در صورت تامین امکانات می‌توانستند از سال‌ها زندگی برخوردار باشند.

وی افزود: مرکز بهداشت دزفول با 18 مرکز بهداشتی درمانی، 59 خانه بهداشت و 12 پایگاه بهداشتی به جمعیتی بالغ بر 420 هزار نفر جمعیت در وسعتی به مساحت 4515 کیلومترمربع خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha