شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 75021
سلامت نیوز : کنفرانس جهانی زنان و زایمان با حضور شخصیت‌های برجسته جهان در کوالالامپور برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سومین دور از کنفرانس جهانی زنان و زایمان برای اولین بار در یک کشور آسیایی برگزار می‌شود و در این رویداد سه روزه هزاران نفر شامل سران دولت‌ها، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران امور بهداشتی زنان، متخصصان بهداشت و سلامت، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، سران شرکت‌ها و نمایندگان 150 کشور جهان حضور دارند.

کنفرانس جهانی زنان و زایمان پیش از این در شهرهای لندن و واشنگتن برگزار شده بود.

این کنفرانس سه روزه با سخنرانی نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی آغاز شده و طی سه روز برگزاری آن مباحث مختلف مربوط به بهداشت و سلامت زنان و دختران از جمله موضوعات مرتبط با ازدواج کودکان، راه‌های پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته، روابط جنسی سالم، وضعیت مادران آفریقایی و دشواری‌های آنها و همچنین نیازهای اولیه و اساسی زنان و مادران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

از جمله میهمانان این کنفرانس جهانی می‌توان به شاهزاده دانمارک، شاهزاده نروژ، ملیندا گیتس همسر بیل گیتس ، چلسی کلینتون دختر بیل کلینتون و نماینده بنیاد کلینتون، رییس بخش زنان و توسعه بانک جهانی، رییس صندوق جهانی زنان، معاون زنان سازمان ملل، رییس بنیاد سازمان ملل، مشاور مخصوص رییس سازمان ملل و رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اشاره کرد.

نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت که زنان باید از همان حقوق، احترام و فرصت‌هایی برخوردار باشند که مردان از آنها برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در خصوص رفاه، آموزش، سلامت، امنیت، حقوق و استقلال مالی دختران و زنان یک اقدام و سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

وی تاکید کرد: در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ارزش‌های غیرقابل انکاری وجود دارد زیرا وقتی زنان و دختران توانا شوند مزایا و منافع آن فراتر از یک فرد خواهد بود. زنان اگر دغدغه‌های فوق را نداشته باشند می‌توانند پتانسیل‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند و در جامعه و جهان حضور فعال‌تری داشته باشند.

خانم جیل شفیلد، رییس سازمان زنان و زایمان نیز با اشاره به موفقیت‌های مالزی در زمینه توانمندسازی زنان گفت که این کشور استوایی می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها باشد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل انتخاب مالزی به عنوان محل برگزاری کنفرانس جهانی زنان و زایمان موفقیت‌های این کشور در زمینه بهبود سلامت و رفاه زنان بوده است.

دکتر راج عبدالکریم، رییس بخش آسیای سازمان زنان و زایمان نیز در سخنانی گفت: نرخ مرگ و میر مادران در مالزی از 540 در هر 100 هزار نفر در سال 1957 به 28 در هر 100 هزار نفر در سال 2010 کاهش یافته است و این موفقیت بزرگی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در سراسر آسیا از جمله مناطق روستایی هند و تایلند و فیلیپین تلاش‌های زیادی برای بهبود سلامت زنان صورت گرفته است و این در حالی است که هنوز چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی نیز برگزار شده است که در آن آخرین دستاوردها در زمینه زنان و موضوعات سلامتی و بهداشتی در معرض دید عموم قرار داده شده است.

رهبران و مقامات بلندپایه کشورهای مختلف متعهد شدند تا به زنان در کشورهای در حال توسعه برای بهبود دسترسی بهتر به امکانات بهداشتی کمک کنند.

به گزارش ایسنا، دومین روز از کنفرانس جهانی زنان و زایمان با محوریت تعهدات رهبران جهان در کنفرانس لندن برگزار شد، جایی که سران جهان متعهد شده بودند تا مبلغ دو میلیارد و 600 میلیون دلار اختصاص دهند تا با این مبلغ بتوان برای 120 میلیون دختر و زن در کشورهای فقیر جهان دسترسی داوطلبانه به خدمات پیشگیری از بارداری فراهم کنند.

ملیندا گیتس، رئیس مشترک بنیاد بیل و ملیندا گیتس در این خصوص گفت: قرار دادن زنان در مرکز توسعه و ارائه راهکارهایی، نیاز آنها را برطرف می‌کند و می‌تواند به بهبود در سلامت، موفقیت و کیفیت زندگی منجر شود.

وی تصریح کرد: وقتی زنان به خدمات پیشگیری از بارداری دسترسی داشته باشند سلامت آنها و کودکانشان افزایش پیدا می‌کند و زندگی سالم‌تری خواهند داشت.

در این کنفرانس رهبران و نمایندگان بلندپایه کشورهای آسیایی و آفریقایی به موفقیت‌های حاصل شده در زمینه تنظیم خانواده اشاره کرده و بر تعهدات خود در زمینه ارائه خدمات پیشگیری از بارداری به زنان و دختران تاکید کردند.

در این راستا دکتر کریستین کاسبا ساتا، بانوی اول کشور زامبیا به تعهد دولت این کشور بر توسعه دسترسی به امکانات تنظیم خانواده در این کشور متعهد شد.

وزیر بهداشت سنگال، وزیر بهداشت فیلیپین و وزیر بهداشت اندونزی نیز از دیگر افرادی بودند که در روز دوم کنفرانس جهانی زنان و زایمان به تعهد دولت‌هایشان برای فراهم کردن امکانات مناسب برای زنان و دختران تاکید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha