سلامت نیوز : از 4 تا 10 خرداد به عنوان هفته ملی مبارزه با دخانیات و روز 31 مه، روز جهانی مبارزه با دخانیات نامگذاری شده است، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در این هفته «تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع» اعلام شده است. یكی از دختران اهوازی بی‌مقدمه دلیل كشیدن قلیان را دود كردن رویاهای جوانی‌اش می‌داند. روز به روز پاتق قلیانی‌ها در محل‌های مختلف در حال افزایش است. دختر و پسرهای جوانی كه عامل اصلی حضور در این محل‌ها را بیكاری، بطالت و تفریحی ارزان معرفی می‌كنند.


هفته ملی مبارزه با دخانیات


به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اما رییس مركز بهداشت خوزستان در نشست‌های مختلف به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات بارها از ممنوعیت عرضه توتون و دخانیات در سوپرماركت‌ها خبر داده و گفته است كه تنها واحدهایی می‌توانند به فروش دخانیات بپردازند كه دارای مجوز باشند. شهرام رفیع اظهار داشت: عرضه كنندگان دخانیات باید مجوز داشته باشند و در غیر این صورت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. رفیع گفت: 12درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، 66 درصد برنشیت و سرطان ریه و 38 درصد بیماری‌های حاد تنفسی در جهان با مصرف دخانیات ارتباط مستقیم دارد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، قلیان را دروازه ورود به اعتیاد دانست و گفت: برخلاف تصور بعضی افراد، دود حاصل از قلیان به هیچ‌وجه كم خطر نیست بلكه حاوی مواد سرطان‌زا و سمی بی‌شماری است كه باعث سرطان‌های ریه و حفره دهانی، بیماری‌های قلب و عروق و. . . می‌شود.

وی با بیان اینكه بیش از 4 هزار ماده سمی در قلیان وجود دارد، تصریح كرد: متاسفانه قلیان در میان جوانان ونوجوانان شیوع پیدا كرده و تصور آنها این است كه زیان قلیان نسبت به دیگر مواد مخدر كمتر است و اعتیادآور نیست غافل از اینكه با پك‌زدن فرد، ده‌ها ماده سمی وارد ریه می‌شود و به پایین‌ترین قسمت ریه‌ها رسوخ می‌كند. رییس مركز بهداشت استان با اشاره به اینكه خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد قلیانی و دیگر استفاده‌كنندگان از مواد دخانی پنج برابر دیگر افراد است، تصریح كرد: قلیان عوارض بیشتری نسبت به سیگار دارد به طوری كه 50 نخ سیگار معادل یك ساعت قلیان كشیدن است. رفیع به میانگین سنی استفاده كنندگان از قلیان در كشور پرداخت و گفت: طبق مطالعات انجام شده افراد سنین 15 تا 27 سال بیشترین مصرف كنندگان دخانیات به ویژه قلیان در كشور را تشكیل می‌دهند.

قلیان و هویت تاریخی 500ساله


این در حالی است كه عضو كمیسیون اجتماعی مجلس پیش از این گفته بود: قلیان یك هویت تاریخی 500ساله دارد و باید محفوظ بماند! دولت به عنوان نهادی كه وظیفه تنظیم امور را دارد نباید هویت صنف‌های تاریخی را در كشور محدود یا نابود كند. داریوش قنبری با تاكید بر وضعیت بیكاری در كشور گفته بود: به هرحال این مكان‌ها افراد زیادی را در وضعیت بیكاری كشور مشغول به كار كرده‌اند و در اغلب كشورهای همسایه وضعیت مصرف كردن قلیان وجود دارد. ایجاد حواشی درباره جوانان باعث می‌شود تا به مسائل اصلی پرداخته نشود. البته قلیان فقط مربوط به جوانان نیست بلكه تمام سنین را شامل می‌شود اما اغلب جوانان از قلیان استفاده می‌كنند.

قهوه‌خانه زنانه


دختری كه خود را دانشجو معرفی می‌كند در پارك ساحلی اهواز درحالی كه لب به قلیان می‌زد گفت: جدیدا حرف از راه افتادن قهوه‌خانه‌های زنانه به میان آمده است كه شاید بتوانیم آنجا با خیال راحت‌تری قلیان بكشیم. این دختر جوان همزمان كه مشغول كشیدن قلیان بود با صدایی نازك و غلیظ آمیخته با دود ادامه داد: ما اینجا فقط برای تفریح می‌آییم و بارها شنیده‌ایم كه قلیان ضرر دارد اما ما زیاد نمی‌كشیم و تنها زمانی كه با دوستان دور هم جمع شویم قلیان می‌كشیم و آن هم نهایتا یك ساعت بیشتر طول نمی‌كشد. قلیان در اماكن عمومی ممنوع است و عرضه آن فقط در قهوه‌خانه‌ها مجاز است. بسیاری بر این باورند كه قهوه‌خانه‌های ایرانی همان عملكرد كافه‌های لندن و پاریس را در قرن بیستم داشته‌اند. قهوه‌خانه محل جمع شدن مردم از هر قشر و گروهی است.

پرده‌خوانی، شمایل‌ها، نقالی، گفت‌وگو، خبر و از همه مهم‌تر تبادل نظر در قهوه‌خانه‌ها رواج داشته است. با این حال برخی با شنیدن این خبر نگاه بدی نسبت به قهوه‌خانه‌ها پیدا كرده‌اند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز در این باره گفت: بسیاری از جوانان با این باور غلط كه آب در شیشه قلیان باعث می‌شود سموم آن را بگیرد قلیان می‌كشند. اما این آب تنها درصد كمی از نیكوتین را می‌گیرد و باعث می‌شود مصرف كننده زمان زیادی را صرف كشیدن قلیان بكند. مسوولان بهداشتی مهم‌ترین برنامه‌ها در هفته ملی مبارزه با دخانیات را پیگیری مصوبه كارگروه سلامت استان درباره مبارزه و جمع‌آوری قلیان و مواد مخدر از مكان‌های عمومی، رستوران‌ها، پارك‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ترمینال‌ها عنوان كرده‌اند. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: جمع‌آوری قلیان‌ها از سطح شهر از ماموریت‌های شهرداری نیست بلكه نیروی انتظامی این ماموریت را دارد ولی چون عرضه و مصرف قلیان در مكان‌هایی مانند پارك‌ها و بلوارهای ساحلی صورت می‌گیرد، شهرداری بر خود وظیفه می‌داند اقدامات لازم را در جهت پاك‌سازی این اماكن انجام دهد.

علی‌رضا عالی‌پور همچنین گفت: در سال‌های 89، 90 و 91 سه مرحله از طرح معدوم‌سازی قلیان در شهر اهواز عملیاتی شد. همچنین شهرداری در جهت فرهنگ‌سازی، با چاپ بروشورهای هشداردهنده و نصب پلاكارد در سطح شهر در جلوگیری از گسترش این پدیده در جامعه قدم برداشت. به گفته وی، بیشترین میزان مصرف قلیان در بلوارهای ساحلی شهر است. عالی‌پور اظهار كرد: با وجود جمع‌آوری و معدوم كردن سالانه هزاران قلیان، این برنامه با عدم موفقیت مواجه می‌شود كه دو اشكال مهم وجود دارد. فقدان قانون مجازات جهت فروش و توزیع و نبود شغلی درآمدزا با كمترین هزینه نیز اشكال دوم در بحث عدم موفقیت برنامه‌های كنترل استفاده از قلیان در جامعه است .با این حال بسیاری شهروندان می‌گویند برخورد با قلیان فروشان تنها در هفته مبارزه با دخانیات بی‌فایده است و حتی اگر همه قلیان فروشی‌ها جمع‌آوری شوند، كشیدن قلیان در اماكن غیر رسمی به صورت زیر زمینی گسترش می‌یابد كه جلوگیری و كنترل آن كاری بسیار مشكل خواهد بود. از جهتی نباید سخنان عرضه كنندگان قلیان در پارك‌ها را فراموش كنیم. آنها می‌گویند كه ما به دلیل بیكاری مجبور به فروش قلیان هستیم و این تنها راه معیشت ما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha