شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 75029

عینک آفتابی مناسب است که به هنگام زدن آن در نور معمولی اتاق چشم‌ها از پشت آن مشخص نباشد.

ویژگی‌ های یک عینک آفتابی مناسب
سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های چشم گفت: عینک آفتابی مناسب است که به هنگام زدن آن در نور معمولی اتاق چشم‌ها از پشت آن مشخص نباشد.

دکتر جلیل امیدیان در گفت وگو با(ایسنا) ، درباره مضرات تابش بیش از حد خورشید به بدن گفت: بخش عمده‌ای از اشعه ماوراء بنفش خورشید به طول معمول توسط جو زمین گرفته می‌شود، اما با این وجود همواره مقداری از این اشعه به سطح زمین و به سطح پوست انسان می رسد.

امیدیان گفت: برخورد این اشعه با پوست در طولانی مدت موجب ایجاد سرطان در پوست حساس اطراف چشم می شود.به گفته این متخصص چشم، این اشعه همچنین آثار سوئی بر روی قرنیه و لنز طبیعی چشم داشته و موجب ایجاد بیماری‌های لنز در درازمدت خواهد شد.

امیدیان با اشاره به اینکه بیشتر اشعه UV توسط قرنیه و لنز چشم گرفته می‌شود، افزود: با این وجود متاسفانه قسمتی از این اشعه به شبکیه چشم نیز می رسد که در درازمدت امکان ایجاد مشکلاتی برای شبکیه از جمله تحلیل و تخریب آن خواهد کرد.وی گفت: تحلیل و تخریب شبکیه موجب کاهش دید فرد شده که این کاهش دید درمان نداشته و قابل برگشت نیست.

این متخصص چشم با اشاره به اوج تابش نور خورشید در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر، گفت: 80 تا 85 درصد تابش‌های خورشید در این ساعات اضافی است که درصورت برخورد این نورها به چشم قدرت تطابق چشم کاهش می یابد.

وی گفت: برای کم کردن آسیب‌ این پرتوها به چشم باید نورهای اضافی حذف شده و مانع رسیدن آنها به چشم شد.این متخصص چشم در این زمینه عینک آفتابی را توصیه کرد و افزود: عینک آفتابی مناسب است که بتواند 80 تا 85 درصد نور تابش شده را به خود جذب کرده و مانع رسیدن آن به چشم شود.

به گفته امیدیان، عینک آفتابی قادر به انجام چنین کاری است که به هنگام زدن آن در نور معمولی اتاق چشم‌ها از پشت عینک مشخص نباشد.وی همچنین عینک آفتابی را مناسب توصیف کرد که قادر به جذب حداقل 90 تا 95 درصد اشعه UV خورشید باشد.

امیدیان گفت: روش تشخیص عینک‌های جاذب اشعه UV با استفاده از دستگاه‌های موجود در مطب های چشم پزشکی و یا اپتومتریست‌ها امکان پذیر خواهد بود.به گفته این متخصص چشم در صورتی که انجام این کار میسر نبود می توان از یک عینک فتوکرومیک استفاده کرد و آن را پشت عینک آفتابی قرار داد و عینک آفتابی را در مقابل نور آفتاب قرار داد.

وی افزود: عینک‌های فتوکرومیک به علت وجود نیترات نقره در آنها با برخورد نور خورشید تیره رنگ می‌شوند و در صورتی که عینک آفتابی جاذب اشعه UV باشد نباید رنگ عینک فتوکرومیک پشت آن در برابر آفتاب تیره شود.به گفته این متخصص چشم، هرچه ابعاد عینک دودی بزرگتر باشد برای حفاظت مناسب چشم بهتر بوده و بهتر است ابعاد عینک دودی به حدی باشد که از بالای ابرو تا روی گونه را پوشش دهد.

وی گفت: بهتر است علاوه بر استفاده از عینک‌های آفتابی با قاب بزرگ از عینک‌هایی استفاده شود که دارای دسته پهن نیز باشند زیرا در این صورت نور از اطراف دسته نیز وارد چشم نخواهد شد.

این متخصص چشم همچنین استفاده از عینک پولاریزه را به هنگام رفتن به کنار دریا و یا رانندگی در جاده‌های با سطح صاف توصیه کرد و افزود: این عینک‌ها قادرند بازتابش شدید نور را از این سطوح جذب کرده و مانع از رسیدن آنها به چشم شوند.امیدیان در خصوص استفاده از رنگ‌های مختلف عینک آفتابی، رنگ خاکستری را مناسب‌ترین رنگ عینک آفتابی دانست.

وی گفت: استفاده از عینک‌های آفتابی زرد رنگ برای افرادی که نیاز به انجام کارهای دقیق در محیط بیرون دارند توصیه می‌شود، زیرا استفاده از رنگ زرد عینک آفتابی به علت افزایش قدرت بینایی در لکه زرد چشم موجب افزایش بهتر دید افراد در محیط بیرون خواهد شد.

وی همچنین استفاده از عینک‌های آفتابی سبز و قهوه‌ای را به ترتیب برای افرادی که به رنگ‌های سبز و قرمز کور رنگی دارند مناسب توصیه کرد.این متخصص چشم در پایان توصیه کرد: بهتر است افراد علاوه بر استفاده از عینک آفتابی در ساعات روز برای حفاظت هرچه بیشتر از پوست و چشم خود از کلاه‌های لبه دار نیز استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha