شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵

بیش‌فعالی یکی از مشکلات کودکان است که تا سنین نوجوانی و گاهی بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

علایم کودکان بیش فعال چیست؟
سلامت نیوز : رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: پرتحرکی، پرحرفی ،بیقراری و در عین حال کم‌تمرکزی، کم‌دقتی و بی‌توجهی نسبت به مسائل درسی و کم صبری و کم تحمل بودن نشانه بیش فعالی کودکان است.

مهدی تهرانی‌دوست در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: بیش‌فعالی یکی از مشکلات کودکان است که تا سنین نوجوانی و گاهی بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران ادامه داد: در مواجهه با بیش‌فعالی ما با علائمی مواجهیم که در سنین قبل از دبستان به صورت پرتحرکی، پرحرفی ،بیقراری و در عین حال کم‌تمرکزی، کم‌دقتی و بی‌توجهی نسبت به مسائل درسی و انجام کارهای درسی بروز پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: یکی دیگر از علائم بیش‌فعالی می‌تواند کم صبری و کم تحمل بودن این کودکان باشد که در مقابل انجام کارها قبل از اینکه فکر کنند عمل می‌کنند و به همین خاطر کارهای آنها با اشتباهات بیشتری همراه است.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: این کودکان علی‌رغم آنکه از هوش مناسبی برخوردارند از نظر تحصیل دچار مشکل می‌شوند چرا که توجه آنها به کلاس درس کم است و برای درس خواندن هم علاقه چندانی نشان نمی‌دهند. از توانشان برای درس خواندن استفاده نمی‌کنند و در سالهای بالاتر و در رده‌های راهنمایی و دبیرستان با مشکلات تحصیلی مواجه خواهند شد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران افزود: این دسته از کودکان در ارتباط با بچه‌های هم سن و سال خود نیز مشکلاتی از نظر ارتباطی پیدا می‌کنند چرا که رفتار‌های بچه‌های دیگر را نمی‌توانند تحمل کنند و از طرفی همسالان آنان نیز نمی‌توانند آنها را تحمل کنند و در نتیجه بچه‌های بیش‌فعال دوستان صمیمی کمتری خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خانواده‌ها پیشنهاد کرد: در ارتباط با این دسته از کودکان، توجه بیشتری به آنها داشته باشند چرا که دیده شده بعضی از خانواد‌ه‌ها علی‌رغم وجود این مشکل، آن را به حساب شیطنت و بازیگوشی کودک می‌گذارند و تصور می‌کنند که با بزرگ شدن کودک،بیش فعالی او حل می‌شود و به این نکته توجه نمی‌کنند که این فرزند دچار مشکلات درسی و ارتباطی می‌شود.

تهرانی‌دوست، به زمان و نحوه تشخیص درست این اختلال اشاره داشت و افزود: خانواده‌ها در مواجهه با این اختلال، باید کودک را نزد روانپزشک برده تا مشکل کودک ارزیابی شود و این اختلال درمان شود.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران ادامه داد: بیش‌فعالی را می‌توان هم درمان دارویی کرد و هم درمان رفتاری.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: داروی مناسب برای درمان این اختلال داروی ریتالین است که خوشبختانه در کشور وجود دارد و داروی مناسبی برای درمان بیش فعالی است.

وی افزود: علاوه بر درمان دارویی، یکسری آموزش‌های رفتاری نیز به خانواده‌ها داده می‌شود تا بدانند که چگونه با کودک رفتار کنند تا مشکلاتشان را کنترل کنند.رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران به خانواده‌ها توصیه کرد که نگران درمان دارویی فرزند خود نباشند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: متأسفانه دیده شده که اخبار نادرستی از نظر علمی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. مصرف داروی ریتالین را خطر‌آفرین دانسته و  به ایجاد مشکلات جدی در کودکان مربوط می‌دانند.

تهرانی‌دوست تصریح کرد: سالهاست این دارو در تمام دنیا مصرف می‌شود و توصیه اکید شده است که کودکان بیش‌فعال با این دارو تحت درمان قرار بگیرند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران، عدم درمان کودکان بیش‌فعال را به ایجاد مشکلات جدی برای کودک و خانواده‌ مربوط دانست و افزود: در درمان اختلال بیش‌فعالی، جای هیچ نگرانی نیست و خانواده‌ها بدانند که با درمان دارویی و رفتاری می‌توان این اختلال را کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha