سلامت نیوز : مدیرکل بازرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از کاهش ۲۱.۷ درصدی حوادث شغلی خبر داد و گفت: ۵۱ درصد حوادث شغلی مربوط به حوزه ساختمان است.

محمد اصابتی در گفت‌وگو با فارس در مورد تهدیداتی که ایمنی و سلامت کارگران را تهدید می‌کند، اظهار داشت: نزدیک به 85 درصد حوادثی که در محیط‌های کار اتفاق می‌افتد مربوط به عوامل انسانی است که فقط به کارگر مربوط نمی‌شود بلکه بعد نظارت،‌آموزش و بکارگیری وسایل و تجهیزات نیز در آن دخیل است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات و آمار موجود در جهان در سال 2008 حدود 2 میلیون و 320 هزار حادثه منجر به فوت داشتیم که 320 هزار مورد حوادث مرگبار و 2 میلیون مورد مربوط به بیماری‌های شغلی بوده است.

به گفته مدیر کل سازمان بازرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی 24 درصد بیماری‌های شغلی مربوط به بیماری‌های خونی بوده است که از این میزان 910 هزار نفر جزو کسانی بودند که تحت عوامل زیان‌آور محیط کار قرار گرفته‌اند.

اصابتی با بیان اینکه 52 درصد حوادث شغلی بین ساعت 7 صبح تا 2 بعد از ظهر رخ می‌دهد، افزود: 39 درصد از دلایل بروز حوادث حین کار به عدم نظارت برمی‌گردد و سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی 23 درصد را به خود اختصاص داده است اما نباید فراموش کرد که لغزیدن و سقوط در محیط‌های کاری 31 درصد عوامل حادثه‌ساز را شامل می‌شود.

این مسئول در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در نهایت 9 درصد حوادثی که در محیط‌های کار اتفاق می‌افتد به مرگ منتهی می‌شود و از مجموعه حوادث رخ داده 51 درصد مربوط به حوزه ساختمان است.

اصابتی با تأکید بر اینکه تدوین آیین‌نامه‌های مشاغل یکی از راهکارهای نظارت بیشتر بر محیط‌های کاری است، افزود: در دولت نهم و دهم بیش از 37 آیین‌نامه مشاغل تدوین شده که بعضی از آنها 3 سال زمان برده است و اکنون 57 آیین‌نامه مشاغل در مراجع قضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مورد عملکرد سازمان بازرسی وزارت کار خاطر نشان کرد: نظارت بر حسن اجرای قوانین کار از وظایف ما است و با توجه به تعداد بازرسانی که داریم در سال گذشته نزدیک به 400 هزار بازرسی ادواری و موردی در سطح کشور داشته‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد که بازرسی‌ها به حل مشکلات کارگران و کارفرمایان برای اجرای مقررات مربوط به پیشگیری از حوادث منجر شود و افزود: ضریب شیوع حوادث در محیط‌های کار از 115 در سال  83 به 90 در سال گذشته رسیده است که می‌توان گفت حوادث ناشی از کار کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha