سلامت نیوز : یک عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه تامین سلامت مردم از وظایف حاکمیتی بود و دولت نقش اصلی را در تحقق آن ایفا می‌کند، از مسوولان متولی خواست به جای کلی گویی، فرافکنی و اتهام زدن به جامعه پزشکی، وظایف محوله در حوزه سلامت را به نحوی انجام دهند که مردم تاثیر آن را در زندگی روزمره خود احساس نمایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر داریوش طاهرخانی گفت: تأمین سلامت مردم یکی از اصول حاکمیتی است و دولت‌ها باید بر اساس قانون به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که آحاد مردم در اقصی نقاط کشور و فارغ از تقسیم‌بندی‌های اقتصادی از خدمات مورد نیازشان بهره‌مند شوند و اهمیت این تکلیف قانونی در حدی است که در روح بیانات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تأکید بر آن بوده است که بیماران برای تأمین سلامتی خود نباید دغدغه‌ای جز درد بیماری خود داشته باشند.

وی افزود: مطالبات مردم از دولت‌ها باید پاسخ داده شود. اگر متولیان نظام سلامت کشور در ادوار مختلف نتوانسته‌اند به تکالیف قانونی خود عمل نمایند و اگر امروز سهم پرداختی مردم از هزینه‌های سلامت بیش از استانداردهای جهانی و بالاتر از ارقام تعیین شده در قانون است نباید مجریان سلامت کشور ناکارآمدی دستگاه‌های تحت امر خود را به نقص در قانون و یا به عملکرد آحاد جامعه پزشکی نسبت دهند.

رئیس نظام پزشکی تاکستان ادامه داد: آحاد جامعه پزشکی، انسان‌های شریف و متعهد به اخلاق پزشکی هستند و قطعاً در گروه «پزشکانی که جیبشان ته ندارد» قرار نمی‌گیرند. معدود تخلفاتی که در حوزه درمان کشور صورت می‌گیرد، توسط متخلفانی است که به لباس پزشک درآمده‌اند و خود را در جامعه پزشکی پنهان نموده‌اند. این افراد اگر وارد هر صنف دیگری هم می‌شدند، به تخلفات خود ادامه می‌دادند.

وی اظهار کرد: هر چند سرانه درمان کشور و تعرفه‌های پزشکی، اعدادی غیرکارشناسی و غیرواقعی هستند، اما مطابق قانون مدنی کشور«هیچ کس حق ندارد اعمال حق خود را موجب اضرار دیگران قرار دهد» بنابراین آحاد جامعه پزشکی ضمن آنکه سرانه درمان کشور و تعرفه‌های خدمات درمانی کشور را مطابق واقعیت‌های اقتصادی کشور نمی‌دانند اما جبران این موضوع را از مسیر تخلفات تعرفه‌ای، گران‌فروشی درمان و اخذ زیر میزی دنبال نمی‌کنند و با تبعیت از قانون، نظرات کارشناسی خود را به مراجع مربوطه اعلام می‌نمایند تا شاید سیاستگذاران نظام سلامت با تمکین از قانون و با محاسبه قیمت تمام شده خدمات درمانی، تعرفه‌های واقعی را تصویب و با افزایش سهم پرداختی دولت در هزینه‌های سلامت، ضمن کاهش سهم مردم در هزینه‌های درمان ، چالش‌های گردش اقتصادی مراکز خدمات درمانی را رفع نمایند.

دکتر طاهرخانی خاطرنشان کرد: شایسته است مجریان سلامت کشور به جای خدشه وارد کردن به جایگاه جامعه پزشکی و پرداختن به موضوع پدیده زیرمیزی در رسانه‌ها و بهره‌برداری‌های مورد نظرشان از این موضوع، به وظایف قانونی خود عمل نمایند و متخلفینی را که شناسایی نموده و در رسانه آمار تخلفات آنان را اظهار کرده‌اند را جهت بررسی و اقدامات قانونی به نظام پزشکی معرفی نمایند.

وی تصریح کرد: قانونگذار، نظارت بر امر درمان را از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده است و در کنار آن بررسی تخلفات پزشکی را از اختیارات سازمان نظام پزشکی عنوان نموده است و با دقت نظر کامل، مسیر ارجاع تخلفات احتمالی را از وزارت بهداشت به نظام پزشکی مشخص کرده است و بر اساس آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی، مجازات این متخلفین بر اساس مواد 3، 10 و 11 و بندهای «پ» و «ث» تبصره ماده 29 این آیین‌نامه مشخص شده است و لازم به ذکر است که این مقررات مربوط به 55 سال پیش نیست و سازمان نظام پزشکی در راستای وظایف خود آیین‌نامه‌های مربوطه را پس از تصویب قانون جدید نظام پزشکی در سال 1383 مورد بررسی، تدوین و تصویب قرار داده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، گفت: نظام سلامت یک بازی انفرادی نیست و هر دستگاه باید به وظایف قانونی خود درست عمل نماید تا شاهد کارآیی و ارتقا نظام سلامت باشیم. باید نیازهای درمانی مردم در حدود تکلیف شده به دولت تأمین شود و آحاد جامعه پزشکی دولت را در اجرای وظایفش همراهی می‌کنند و شرط اخلاق آن است که متولیان امر، اگر قدردان همراهانشان نیستند با کلی گویی‌های خود زخم ‌بر دلها ننشانند. مردم باید حمایت دولت در حوزه بهداشت و درمان را در زندگی خود احساس نمایند، فرافکنی‌ها دردی از دردها را نخواهد کاست و سهم مردم را در هزینه‌های سلامت کم نخواهد کرد. «از عمل کار برآید به سخنرانی نیست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha