سلامت نیوز : رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت از سیاست‌های جدید این وزارتخانه در نحوه انتقال دانشجویان به کشور خبر داد و گفت: از امسال با توسعه واحدهای بین‌الملل، جلوی خروج دانشجویان به خارج از کشور را می‌گیریم.

سلیمان احمدی در گفت‌وگو با فارس در مورد سیاست‌های جدید انتقال دانشجویان به داخل کشور افزود: تمام سیاست‌های اتخاذ شده برای تسهیل در روند تحصیل این دانشجویان است به همین دلیل توسعه دانشگاه‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار داده‌ایم بطوری که هم اکنون 23 واحد بین‌المللی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت این واحدهای بین‌‌المللی افزایش یافته است، گفت: این دانشگاهها علاوه بر افزایش ظرفیت،پذیرش دانشجوی خارجی را نیز در برنامه خود گنجانده اند.

احمدی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دیگر این حوزه تغییر واحدهای گذرانده شده برای دانشجویان خارج از کشور است. قبلاً دانشجویان باید حداکثر 72 واحد را می‌گذراندند، در حالی که بر اساس مصوبه جدید تعداد واحدهای در نظر گرفته 50 واحد و برای فرزندان اعضای هیئت علمی 32 واحد مصوب شده است.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت افزود: بدین ترتیب در جلسه اخیر که هفته گذشته برگزار شد با انتقالی 60 دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی موافقت شد.

احمدی در مورد معدل دیپلم این افراد گفت: معدل دیپلم و تعداد واحدهای گذرانده به عنوان شاخص حداقلی برای پذیرش دانشجویان خارج از کشور مطرح است اما ما به دنبال این هستیم که به طور کلی از سال آینده جلوی خروج دانشجویان علوم پزشکی به خارج از کشور را بگیریم.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت افزود: برای این کار ظرفیت‌های شعبه‌های بین‌الملل دانشگاه های علوم پزشکی را افزایش خواهیم داد تا پذیرش‌ها بیشتر شود چرا که در حال حاضر مشکل دلار برای تأمین این دانشجویان در خارج از کشور مطرح است و ما می‌توانیم از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم.

احمدی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سطح کیفیت آموزشی و علمی دانشجویان و دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور حتی دانشگاه‌های پولی ما نسبت به کشورهای فیلیپین، آذربایجان و ارمنستان بسیار بالاتر است.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیلی در شعبه‌های بین‌الملل نسبت به خارج از کشور بالا نیست، گفت: هزینه تحصیل دوره کارشناسی در خارج از کشور برای شهریه ورودی به طور متوسط بین 5 تا 6 هزار یورو به عنوان مثال در کشور مجارستان هزینه ‌دارد یا هزینه ثبت‌نام در یک ترم در رشته کارشناسی فیزیوتراپی 7 هزار و  200 یورو است در حالی که هزینه تحصیل پزشکی در شعبه‌های بین‌المللی در ایران بین 15 تا 16 میلیون تومان تمام می‌شود.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت افزود: البته هزینه تحصیلی در دانشگاه بین‌المللی چابهار، دانشگاه شهید بهشتی،تهران و ... متفاوت است اما از نظر کیفیت آموزشی چون این واحدهای بین‌المللی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر حمایت می‌‌شوند بسیار سطح بالایی دارد.

احمدی گفت: در مورد واحدها نیز دغدغه‌ای که وجود داشت این بود که زمانی که دانشجویان به ایران می‌آمدند برخی واحدهای آنها حذف می‌شد و باید مجدد ترم را می‌گذراندند به همین دلیل دانشگاهها را بر اساس آیین‌نامه تطبیق واحدهای دانشگاهی ملزم کردیم تا معادل سازی کنند تا دانشجو مجبور نباشد مجدد واحدهایش را بخواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha