از میان 8 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها محمدرضا عارف، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی از داشتن برنامه برای حوزه سلامت صحبت کرده اند و گویی توجه به حوزه سلامت جایی در برنامه های دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری نداشته که حتی تاکنون اشاره ای به آن نداشته اند.

مشکلات و معضلات حوزه سلامت برای کدام کاندیدا مهمتر است؟
سلامت نیوز:  از میان 8 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها محمدرضا عارف، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی از داشتن برنامه برای حوزه سلامت صحبت کرده اند و گویی توجه به حوزه سلامت جایی در برنامه های دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری نداشته که حتی تاکنون اشاره ای به آن نداشته اند.

به گزارش سلامت نیوز تاکنون هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه های تلویزیونی و یا در نشست های خبری به صورت اساسی برنامه های خود در حوزه سلامت را بیان نکرده و تنها به وعده هایی در حوزه سلامت بسنده کرده اند که البته اگر کاندیداها برنامه عملی برای سخنان خود در این حوزه داشته باشند می توان به بهبود وضعیت این حوزه امیدوار بود. البته در این میان شیوه مناظره ای که دیروز صدا و سیما در پیش گرفته بود جایی برای تشریح برنامه های کاندیداها در این بخش نگذاشت و مشخص نیست که در برنامه های بعدی نیز چنین شیوه ای اتخاذ می شود یا خیر.

از میان 8 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها محمدرضا عارف، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی از داشتن برنامه برای حوزه سلامت صحبت کرده اند و گویی توجه به حوزه سلامت جایی در برنامه های دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری نداشته که حتی تاکنون اشاره ای به آن نداشته اند.

محمدرضا عارف از کاهش هزینه های درمان طی 4 سال از 70 درصد به 30 درصد برای مردم گفته است. وی با حضور در میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفته بود:

حداقل هزینه های مردم برای درمان در حالت خوشبینانه ۷۰ درصد است که اگر بیمارستان‌ها،‌ دفترچه‌های بیمه را نیز بپذیرند، سهم ۷۰ درصدی مردم محقق می‌شود. باید بر اساس برنامه پنجم توسعه به شرایطی دست یابیم که مردم تنها 20 درصد هزینه درمان را بپردازیم.

امروزه دارو با کیفیت بسیار نازل در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و دارو از کشورهایی وارد می‌شود که که هیچ اطمینانی به کیفیت داروهایشان نیست. ما می‌خواهیم ۷۰ درصد سهم مردم از بهداشت و درمان را به ۳۰ درصد برسانیم که این کار در مدت ۴ سال انجام می‌شود.

سهم بهداشت و درمان از هدفمند کردن یارانه ها پرداخت نشد. چرا در این حوزه با این مشکلات روبرو هستیم برای اینکه دولت تعهد خود را در هدفمندکردن یارانه ها انجام نداد. باید حداقل 10 درصد از منابع آزاد شده سهم بهداشت و درمان پرداخت میشد کجا رفت این پول؟

محسن رضایی نیز با حضور در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما به ساخت سه شهرک سلامت در کشور اشاره کرده بود.

علی‌اکبر ولایتی ‌نیز در جمع مردم ارومیه در مسجد سردار این شهرستان به تشریح برنامه‌های خود پرداخته و گفته بود: در نخستین روزهای آغاز تبلیغات انتخاباتی وقتی موضوع درمان رایگان مطرح شد عده‌ای تصور کردند که این مطلب صرفا یک شعار است حال آنکه این طور نیست.

وی دسترسی به خدمات درمانی رایگان را یکی از اصول قانون اساسی عنوان کرد و افزود: مسئله بهداشت، سلامت و دسترسی طبقه‌های مختلف به این خدمت اجتماعی یک موضوع اساسی است که نباید به سهولت از کنار آن گذشت بلکه لازم است برای این حوزه برنامه‌های کاربردی تدوین کرده و به مرحله اجرا درآید که نخستین گام در این راستا جمع‌آوری بیمه‌های مختلف و یکپارچه سازی بیمه‌ها است.

ولایتی بر لزوم تعریف ساختار مناسب برای خدمات بیمه‌ای تاکید کرد و افزود: نباید خدمات بیمه در بهداشت و درمان خلاصه شود بلکه لازم است که افراد زیر پوشش در زمان کهولت سن و بازنشستگی نیز از مزیت‌های این خدمت بهره‌مند شوند حال آنکه امروز بیمه فقط در خدمات درمانی خلاصه شده است که آن نیز به شکل درست و کامل مردم را زیرپوشش قرار نمی‌دهد و افراد مجبور هستند هنگام مراجعه به مراکز درمانی بخشی از هزینه درمان را خودشان متقبل شوند.

محمد باقر قالیباف نیز از توسعه نظام بیمه فراگیر و کاهش هزینه های درمان  مردم از 60 درصد به 30 درصد به همراه حمایت از بیماران خاص سخن گفته است.

اکنون درد اصلی حوزه سلامت، تصویب بودجه از سوی مجلس و عدم اختصاص آن از سوی دولت به وزارت بهداشت است که مشکلات بسیاری را برای بخش دارو و درمان رقم زده است. افزایش 25 درصدی قیمت داروهای داخلی به دلیل تورم و مبادله ای شدن ارز دارویی و نیز در هاله ای از ابهام بودن قیمت داروهای وارداتی کابوس این شب های بیماران بخصوص بیماران صعب العلاج در سال جدید شده است.

البته دولت عدالت محور برای بیماران خاص مثل تالاسمی، هموفیلی، پیوندی، ام اس و برخی بیماران متابولیک از کارت هوشمند و واریز یارانه دارو به این کارت خبر داده تا نگران گران شدن داروهای خود نباشند اما گویا نگرانی آنها تنها برای این دسته از بیماران بوده و گرانی دارو و فشار به قشر ضعیف مبتلا به سایر بیماری ها را فراموش کرده است.

مشکلات در حوزه سلامت در دولت های قبلی نیز وجود داشته اما در دولت نهم و بخصوص دولت دهم این مشکلات چنان بار سنگینی را به مردم وارد کرده که نه تنها عده زیادی از بیماران به زیرخط فقر سقوط کرده اند بلکه عده بسیاری از آنها دیگر دست از درمان شسته و به انتظار مرگ نشسته اند این نتیجه وعده های دروغین دولت است چرا که سال گذشته با وجودی که مجلس 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص به وزارت بهداشت تصویب کرد و وزیر بهداشت سابق از رایگان شدن درمان خبر داد اما دولت از پرداخت آن به وزارت بهداشت و در واقع به مردم سرباز زد تا بحث رایگان کردن درمان از سوی دولت تنها در حد شعار باقی بماند.

لازم است دولت آینده برنامه های اساسی برای حوزه سلامت داشته و بعد از آمدن بر سرکار، پرداخت سهم سلامت را در اولویت کارهای خود قرار دهد و مشکلات بوجود آمده برای این حوزه را نه با شعار که با عمل برطرف کند. البته سهم صدا و سیما در برنامه های مناظره بیشتر از سایر رسانه ها است و باید هم وقت مناسب در اختیار کاندیداها قرار دهد و هم به جای شیوه مناظره ای که دیروز اولین برنامه آن استارت زده شد و بسیاری از کاندیداها از آن ناراضی بودند شیوه ای بهتر از سوال های تستی و تفسیر عکس برای شرح برنامه های کاندیداها در نظر بگیرد.

متاسفانه در برنامه مناظره دیروز که هر 8 کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند نتوانست مورد استقبال مردم قرار گیرد چرا که شیوه مناظره به گونه ای بود که وقت مناسبی برای بیان برنامه ها در اختیار کاندیداها نبود و بخش دوم آن نیز به پرسش های چندگزینه ای و تفسیرعکس گذشت.

البته در تفسیر عکس برنامه دیروز یک عکس از حوزه درمان نیز پخش شد اما مشخص نیست که صدا و سیما با پخش این تصویر چه قصدی داشته اما آنچه مسلم است پخش یک تصویر و تفسیر کاندیدا از آن نمی تواند بیان کننده برنامه های آنها برای بخش سلامت باشد.

تفسیر هریک از کاندیداها از عکسی که نشان دهنده فضای بیمارستان و بیماری بر روی تخت بود به شرح زیر است:
حدادعادل: به امید روزی که همه مردم ایران به بهترین تجهیزات درمانی و آزموده‌ترین پزشکان و پرستاران دسترسی داشته باشند.

عارف: تصویر انتقال یک بیمار جراحی شده به خارج از اتاق عمل است که پیام آن به ما مسئولین این است که باید برای سلامت مردم فکر کرد؛ انشاءالله سعی کنیم سهم مردم از پرداخت بیمه در خدمات درمانی کاهش یابد و به هدفی که حداکثر 30 درصد است، برسد.

رضایی: کسی که روی تخت بیمارستان دراز کشیده به نظرم همش فکر می‌کند وقتی بهبود یافت باید چطور هزینه بیمارستان و درمان را بپردازد؟ انشاءالله در دولت آینده باید کاری کنیم جز مسئله بیماری مشکل دیگری برای بیماران نباشد. من حتما به توریسم سلامت اهمیت می‌دهم و لذا در برنامه من ساخت سه شهر بزرگ سلامت در نظر گرفته شده است.

روحانی: احترام و تواضع به همه پزشکان متخصص و صاحب‌نظر و متخصص و پرستاران بسیار عزیز و فداکار از یک سو و از سوی دیگر حل مشکل بیماران با کمک بیشتر در پرداخت سهم بیمه آنها و انشاءالله روزی فرا برسد که ما در بحث پرداخت سهم بیمه درمان به طراز جهانی برسیم.

غرضی:
به حال بیمار که باید گریست؛ دکتر عزیز ما باید تمام زندگی خود را صرف کند تا بیماری‌های جدید ناشی از تغذیه را درمان کند. امروز می‌‌گویند در کشور ما 12 میلیون نفر دچار اضافه وزن هستند که ما باید بسیار تلاش کنیم که پزشکان ما این بیماری‌ها را درمان کنند. در کشور بهداشت و درمان باید به سمت پیشگیری برود و دولت در این زمینه نقش بسزایی دارد.

قالیباف: بهداشت، سلامت، درمان و بیمه مخصوصا کاهش سهم مردم از پرداخت بیمه بسیار مهم است و از بعد دیگر باید به علم تکنولوژی توجه ویژه داشته باشیم چون با جان انسان‌ها مواجه هستیم. از منظر دیگر در این تصویر اوج عاطفه و احساس و انسانیت را از پزشکان و پرستاران عزیز می‌بینیم که نسبت به هموطنان خود به نمایش می‌گذارند و دغدغه جان آنها را دارند.

ولایتی: پیشرفت پزشکی در جمهوری اسلامی در مقایسه با اول انقلاب چشمگیر است؛ اگر یادتان باشد اوایل انقلاب مردم برای درمان برخی بیماری‌های ساده به خارج اعزام می‌شدند اما امروز تقریبا در داخل کشور بیماری نیست که معالجه نشود. امیدواریم در کشور ما درمان به سمت درمان رایگان با تامین بیمه بر اساس برنامه پنجم توسعه باشد.

جلیلی: وظیفه دولت باید این باشد که هیچ بیماری جز بیماری دغدغه‌ای نداشته باشد و این باید در تمام سیاست‌های اجتماعی ما حاکم باشد. کسی نباید به دلیل موقعیت مالی و جغرافیایی نتواند از امکانات حداقلی سلامت بهره‌مند باشد.

انتظار می رود صدا و سیما این شیوه مناظره را تغییر دهد در غیراینصورت وضعیت مردم برای انتخاب کاندیدای اصلح خود دشوار خواهد شد و شاید حتی به بی رغبتی آنها برای حضور در صندوق های رای منجر شود. از کاندیداهای ریاست جمهوری نیز انتظار می رود به صورت جدی تری به حوزه سلامت بپردازند چرا که این حوزه با جان مردم سروکار دارد و امید است دولت آینده گناه مشکلات را به گردن تحریم ها نیندازد و سوء مدیریت بوجود آمده در حوزه بهداشت و درمان با مدیریت صحیح از بین برود تا این فرموده مقام معظم رهبری « به جایی برسیم كه مریض جز رنج بیماری هیچ دغدغه دیگری نداشته باشد.» تحقق پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha