متاسفانه نامزدهای ریاست جمهوری از دو حوزه مهم و پرچالش فرهنگی و اجتماعی غافل مانده اند و در ارائه برنامه های خود نسبت به این دو حوزه مهم اظهار نظر نمی کنند.

معضلات اجتماعی و انتظاراتی که رئیس جمهور آینده باید برآورده کند
سلامت نیوز : این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری آینده داغ است و همه از برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه های مختلف سخن می گویند و در این حوزه ها از رئیس جمهور آینده انتظاراتی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ یکی از این حوزه ها، حوزه اجتماعی است که هرچند در طول سال های گذشته برنامه هایی برای حل معضلات اجتماعی پیگیری شده است اما در این حوزه هنوز با چالش ها و معضلات فراوانی روبه روییم و همین امر انتظارات فراوانی را در این حوزه از رئیس جمهور آینده به دنبال دارد و به طور قطع رئیس جمهور آینده باید برنامه مدون و توان پاسخ گویی به مطالبات اجتماعی را داشته باشد اما این مطالبات چیست؟

لزوم توانمند سازی افراد ناتوان و کم توان اجتماعی

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس و از اعضای کمیسیون اجتماعی با انتقاد از ارائه نشدن برنامه مدون در حوزه اجتماعی از سوی 8 نامزد احراز پست ریاست جمهوری به خراسان گفت:متاسفانه نامزدهای ریاست جمهوری از دو حوزه مهم و پرچالش فرهنگی و اجتماعی غافل مانده اند و در ارائه برنامه های خود نسبت به این دو حوزه مهم اظهار نظر نمی کنند. وی با تاکید بر لزوم توسعه متوازن در کشور و لزوم پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی همزمان با مسا ئل سیاسی و اقتصادی گفت:متاسفانه افزایش مشکلات اجتماعی و فرهنگی، باعث افزایش آسیب های اجتماعی شده است.

وی افزایش سن ازدواج جوانان، افزایش آمار طلاق در جامعه و اعتیاد را از جمله آسیب های اجتماعی موجود دانست که رئیس جمهور آینده، برای مقابله با آن ها باید برنامه ای کارشناسی شده داشته باشد.وی بر لزوم توانمند سازی افراد ناتوان و کم توان اجتماعی نیز تاکید کرد و افزود: افزایش هزینه های درمان از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از خانواده ها را با کوچک ترین بیماری با مشکل مواجه می کند و حتی باعث سقوط شان به زیر خط فقر می شود. لذا جا دارد نامزدها برنامه های خود را برای عبور از شرایط فعلی و رسیدن به جامعه ای عاری از آسیب های اجتماعی اعلام کنند تا مردم علاوه بر در نظر گرفتن برنامه های اقتصادی و سیاسی نامزدها، امکان دسترسی به برنامه های اجتماعی این افراد را نیز داشته باشند و با دیدی باز رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

عباس صلاحی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت وگو با خراسان ضمن تاکید بر این که مشکلات اقتصادی اصلی ترین مشکل حال حاضر مردم است، گفت:متاسفانه نامزدهای احراز پست ریاست جمهوری درهیچ یک از برنامه های تبلیغی خود صحبتی از مسائل فرهنگی و اجتماعی به میان نمی آورند.این درحالی است که رشد روز افزون آسیب های اجتماعی، جنگ نرم دشمن علیه عقاید و بنیان های اعتقادی مردم و افزایش سن ازدواج، از نظر هیچ تحلیل گری به دور نیست.وی نفوذ رسانه ها و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای را خطرساز دانست و افزود: افزایش سن ازدواج جوانان از جمله مشکلات اجتماعی است که هم علت و هم عواقب آن باید بررسی شود. وی دوام نداشتن ازدواج ها را نیز از دیگر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: رئیس جمهور آینده باید برای مقابله با عوامل بحران زایی مانند طلاق و اعتیاد درجامعه برنامه ارائه دهد.

رئیس جمهور آینده باید به موضوع سلامت به عنوان اولویت ملی بپردازد

وزیر اسبق بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت نیز در این باره به مهر گفت: رئیس جمهور آینده باید به موضوع سلامت به عنوان یک اولویت ملی بپردازد. بسیاری از معضلات این بخش مربوط به فقدان هماهنگی بین بخشی در دولت است. اولین بند از سیاست های ابلاغی برنامه توسعه پنجم بر یکپارچگی درسیاست گذارى، برنامه ریزى، ارزشیابى، نظارت و تخصیص منابع عمومى در سلامت تاکید دارد. این موضوع راه حل اساسی بسیاری از معضلات است. طبق برخی برآوردها سال قبل بیش از 45 هزار میلیارد تومان در سلامت هزینه شده که از این مبلغ 15 هزار میلیارد از بخش عمومی و بقیه از جیب مردم بوده است. مدیریت چند پاره این منابع، امکان استفاده هدفمند از آنها را منتفی کرده است. این نقطه باید گلوگاه تغییر در نظر گرفته شود. لنکرانی به مقوله بیمه اشاره کرد و افزود: پوشش بیمه و نحوه تامین هزینه ها باید با توجه به نیازهای مردم و منابع موجود باشد. اینکه خدمات ارزان تحت پوشش باشد و خدمات مهم و پرهزینه تحت پوشش نباشد، تفاوتی با پاک کردن صورت مسئله توسط آن دانش آموز کم کار ندارد.

قوانین بر زمین مانده حوزه زنان اجرایی شود

عضو فراکسیون زنان مجلس نیز گفت: رئیس جمهور آینده قوانینی را که در حوزه زنان وجود دارد اما به آن عمل نمی شود اجرایی کند. شهلا میرگلوبیات نماینده ساوه و زرندیه در گفت و گو با مهر با اشاره به مطالبات زنان از رئیس جمهور آینده گفت: قوانین خوبی در حوزه زنان وجود دارد اما به آن توجهی نمی شود. بهتر است رئیس جمهور منتخب مردم تمرکز خود را در حوزه زنان به مصوبات اجرا نشده این حوزه متمرکز کند. وی ادامه داد: لایحه حمایت از خانواده، ماده 230 که باید آیین نامه های اجرایی آن تدوین شود و بیمه زنان خانه دار از مهم ترین قوانین اجرا نشده در حوزه زنان است. این عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به لزوم تبدیل مرکز امور زنان و خانواده به معاونت گفت: مطالعات و رایزنی های لازم برای تبدیل مرکز امور زنان و خانواده به معاونت رئیس جمهور انجام شده است و امیدواریم در دولت بعد مطالبات حوزه زنان از طریق همین معاونت پیگیری شود.

مغفول ماندن بخش اجتماعی در برنامه های کاندیداها

رئیس اسبق سازمان بهزیستی کشورگفت :یکی از نکاتی که در فضای انتخاباتی مناظرات مورد توجه نیست مسائل اجتماعی و نقش آن در سایر بخش های توسعه کشور است. دکتر غلامرضا انصاری در گفت وگو با تسنیم ، اظهار داشت: در بخش اقتصادی فرهنگی و بخش های مختلف نگاه ما به الگوهای بیگانه است که با کشور ما همساز نیست و کانون خانواده در آنها فقط معنی استراحتگاه می دهد در صورتی که خانواده در ایران معنای دیگری دارد و از آشپزی و تفریحات و تعاملات بینابینی گرفته تا بسیاری از موارد دیگردر درون خانواده وجود دارد. انصاری خاطرنشان کرد: نگاه اجتماعی در برنامه ریزی اقتصادی و سیاسی جدی گرفته نمی شود، در صورتی که نگاه اجتماعی مبتنی بر ارزش های انقلابی و بومی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.تاثیر مسائل اجتماعی در اقتصاد ، سیاست، فرهنگ و... باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

دولت آینده، سلامت را از اولویت دورقمی خارج کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: فردی که در دولت آینده روی کار می آید باید سلامت مردم را که اکنون در اولویت دورقمی و سه رقمی قرار دارد به اولویت یک رقمی دولت تبدیل کند. مسعود یاوری در گفت وگو با فارس، افزود: اگر دولت می خواهد در بخش سلامت موفق باشد باید این حوزه را در اولویت یک یا حداکثر در برنامه های خود قرار دهد و زمانی که حوزه سلامت در اولویت های دورقمی و سه رقمی قرار می گیرد نمی تواند موفق باشد. وی ادامه داد: کمبود اعتبارات در بخش بهداشت و درمان مزمن شده است و باید برای یک بار هم که شده در اولویت دولت قرار گیرد تا مشکلات آن حل شود. یاوری گفت: در سال های گذشته مشکل کمبود گاز در بسیاری از روستاها وجود داشت اما به دلیل اینکه در اولویت کاری دولت قرار گرفت، مشکل آن برطرف شد.بنابراین اگر سلامت در اولویت دولت قرار  گیرد مشکلاتش حل خواهد شد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر فردی که در دولت آینده روی کار می آید بگوید می تواند بیماری این حوزه را درمان کند می توانیم امیدوار باشیم تا نظام سلامت از مشکلات کنونی فاصله بگیرد.

رئیس جمهور آینده برای کاهش طلاق و افزایش سن ازدواج باید برنامه داشته باشد

جواد آرین منش نماینده دور قبل مجلس شورای اسلامی و از فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز در گفت وگو با خراسان بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را از علل اصلی غفلت مسئولان و مردم به مسائل اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت:اداره کشور به برنامه ای متوازن نیاز دارد تا در آن تمامی ابعاد از مسائل سیاسی گرفته تا اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی در آن لحاظ شده باشد.وی با انتقاد از نحوه ارائه برنامه های تبلیغاتی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:متاسفانه هیچ یک از نامزدها برنامه ای برای بهبود شرایط فرهنگی و غلبه بر معضلات اجتماعی ارائه نکرده و گویا از این مهم غافل شده اند که رشد اقتصادی و سیاسی بدون توجه به فرهنگ میسر نیست.وی افزایش طلاق را از مهم ترین معضلات اجتماعی دانست که رئیس جمهور آینده باید برای مقابله با آن برنامه داشته باشد.

چراکه بر اساس آمار افزایش طلاق در جامعه بنا به دلایل فرهنگی و اجتماعی سرعتی سرسام آور گرفته است.وی یکی دیگراز مشکلات اجتماعی را افزایش سن ازدواج بین جوانان دانست و افزود:متاسفانه در دو سال گذشته از بحث آموزش و تحقیقات نیز غفلت شده است.درچنین شرایطی رئیس جمهور آینده باید برنامه مشخصی برای گسترش آموزش عالی و آموزش و پرورش داشته باشد. چراکه پایه های فرهنگی جامعه از مدرسه و دانشگاه ایجاد می شود.آرین منش به نیمه تعطیل شدن نهادهای فرهنگی به دلیل کم توجهی دولتمردان به حوزه فرهنگ طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: دولت آینده باید برای برطرف کردن مشکلات موجود در این زمینه برنامه ای مدون و قابل اجرا داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha