یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 75085

مردم از شنیدن واژه شیمی‌درمانی وحشت دارند و بر این باور هستند، هر فردی که شیمی‌درمانی می‌شود به بیماری درمان‌‌ناپذیری مبتلاست و به‌ زودی زندگی را وداع خواهد کرد. مرضی که نامش انسان را از پا در می‌آورد چه برسد که فرد مبتلا بخواهد در دوره درمانی آن قرار گیرد.

شیمی‌درمانی راهی برای غلبه بر غول سرطان
سلامت نیوز : سرطان زمانی چهره زشت خود را نشان می‌دهد که سلول‌های بدن به‌صورت غیرطبیعی و افسارگسیخته تکثیر می‌شوند. برای مهار این حالت پزشکان از شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند تا موجب تخریب این روند شوند. اما مردم از شنیدن واژه شیمی‌درمانی(Chemotherapy) وحشت دارند و بر این باور هستند، هر فردی که شیمی‌درمانی می‌شود به بیماری درمان‌‌ناپذیری مبتلاست و به‌ زودی زندگی را وداع خواهد کرد. مرضی که نامش انسان را از پا در می‌آورد چه برسد که فرد مبتلا بخواهد در دوره درمانی آن قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ؛ در این‌باره دکتر حمیدرضا میرزایی، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: بیماری سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا 90دردصد قابل درمان است. این مسئله که سرطان از بیماری‌های صعب‌العلاج بوده درست است اما اگر عارضه بسیار پیشرفته شده باشد نیز قابل درمان بوده و می‌توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. ترس از شیمی‌درمانی اشتباه است این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌افزاید: مبتلایان به انواع سرطان‌ها به این مرکز مراجعه می‌کنند، آن‌هم به این علت که بیمارستان شهدای تجریش یک مرکز جامع درمان سرطان است و در عین حال جایی است که سرطان‌های «سالید» یا (توده‌های جامد و توپر) در این مرکز درمان می‌شوند.همچنین درمان‌هایی از قبیل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی و جراحی سرطان‌ها در این بیمارستان انجام می‌شود.

بنابراین بیماران بسیاری حتی جانبازان مبتلا به سرطان از سراسر کشور به این مرکز مراجعه می‌کنند و درمان می‌شوند. وی یکی از عوامل اصلی ترس از شیمی‌درمانی را سابقه ذهنی نادرست از داروی شیمی‌درمانی دانست و بیان کرد: عوارض بیماری پیش‌رونده‌ای مثل سرطان که تا 20 سال پیش در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شد و داروهایی که عوارض زیادی داشت برای بیماران و جامعه ذهنیت وحشت‌‌انگیز بودن شیمی‌درمانی را ایجاد کرده است. این مسئله که سرطان یک بیماری صعب‌العلاج است، صحیح اما اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا 90 درصد علاج دارد و شبیه یک بیماری ساده قابل درمان است.

کمبود داروی شیمی‌درمانی وجود ندارد دکتر حمیدرضا میرزایی درخصوص کمبودهای دارویی این بیماران باتوجه به مشکلات ارزی و مراجعه به بازار سیاه برای تهیه دارو اظهار کرد: در سراسر کشور داروهای شیمی‌درمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد از داروخانه‌های خاصی باید تهیه شود که در سطح تهران هم دو تا سه مرکز دارویی وجود دارد. تعداد دیگری دارو وجود دارد که داروی بیمارستانی است و خودمان تهیه می‌کنیم و بازار سیاهی در این‌باره وجود ندارد. مشکلات دارویی و کمبود دارویی در هر برهه‌ای از زمان وجود داشته و دارد اما داروهای شیمی‌درمانی خوشبختانه مشکلی تا به امروز نداشته‌اند و یکی از علت‌های مراجعه نکردن مردم به بازار سیاه برای خرید این داروها این است که داروهای شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی فوق‌تخصصی است و خانواده بیمار به دلیل ترس از تقلبی بودن آنها به سراغ بازار سیاه نمی‌روند. اما در مقاطعی ممکن است کمبود دارو وجود داشته باشد که در کوتاه‌مدت رفع شده است.

بالابودن هزینه‌ شیمی‌درمانی و کمک‌های بیمه‌ای وی دررابطه با هزینه‌های بالای شیمی‌درمانی می‌گوید: نظام سلامت به‌خصوص در زمینه درمان درهمه دولت‌ها بسیار هزینه‌بر است. در کشور ما هم هزینه‌ها بالاست اما در کل، هزینه‌های درمانی نسبت به بقیه کشورها پایین‌تر است. گفتنی است کمکی که بیمه‌ها می‌توانند بکنند این است که با سیاستگذاری‌های درست سیستم بیمه مناسبی را برای ارائه خدمات به مردم ایجاد کنند. به این‌ نحو که اگربیمه‌ها در حوزه خدمتگزاری کلان بتوانند به سمتی بروند که به‌صورت مناسب ارائه خدمت کنند، می‌توان امید داشت که بسیاری داروها در سبد داروی بیمه‌ها قرار گیرد و دیگر مشکلی نباشد. این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در ادامه می‌گوید: مشکل اصلی این است که برخی بیماران بیمه ندارند و مشکل عمده‌تر اینکه بسیاری داروها ممکن است به صورت کامل پوشش بیمه‌ای نداشته باشند؛ یعنی ما یک راهنمای بالینی مشخص نداریم تا بتوانیم در چارچوبی از آن استفاده کنیم و کار به‌صورت علمی باشد و داروها به صورت مشخص تجویز شود. در این حالت هر پزشکی با روش‌های علمی مورد تأیید می‌تواند تجویز درستی داشته باشد.

بنابراین نیاز به یک ساختار بیمه منظم و مشخص، پوشش کامل بیمه‌ای و راهنمای بالینی بومی در کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات را درجهت درمان و رفاه بیماران برطرف کند. کاهش عوارض شیمی‌درمانی در سال‌های اخیر داروهای شیمی‌درمانی از طریق خون به سلول‌های سرطانی و تمام قسمت‌های بدن منتقل می‌‌شوند. این داروها روی سلول‌های سالم هم اثر تخریبی دارند که به ‌صورت عوارض جانبی بروز می‌کند؛ این عوارض موقتی هستند و با پایان درمان قطع می‌‌شوند. حمیدرضا میرزایی دراین‌باره می‌افزاید: وجود بیمار سرطانی در خانواده‌ها به عنوان یک حادثه غیرمترقبه و ناگوار است و ممکن است باعث از هم پاشیدگی خانواده‌ها شود. بیماری سرطان استرس و مشکلات خاص خود را به‌همراه دارد. همه این موارد به دلیل ناآگاهی خانواده‌ها و بیمار از ماهیت بیماری و نحوه برخورد با آن است. البته در چند سال اخیر بیماران، بیماری را پذیرفته‌اند و با آن راحت‌تر برخورد می‌کنند و به آرامش نسبی رسیده‌اند.

البته همه اینها شامل همکاری مستمر بین خود بیمار و تیم پزشکی و ارتباط بین بیمار و خانواده است. به عقیده وی زمانی که خانواده همکاری لازم را داشته باشد و همین‌طور ارتباط مناسب بین بیمار و خانواده و تیم گروه پزشکی ایجاد شود عوارض شیمی‌درمانی به خودی خود کمرنگ می‌شود. عملکرد گروه پزشکی بسیار مهم است که باید ارتباط مشخصی داشته باشند. سرطان فقط به یک گروه درمانی مختص نمی‌شود؛ بلکه شامل گروه جراحان- رادیوتراپی انکولوژی که شامل اشعه درمانی و شیمی‌درمانی است، تیم روانپزشکی همچنین متخصصان تغذیه را نیاز داریم، تا همگی، هم بیمار و هم خانواده را همراهی کنند. اما گروه مهم‌تر تیم توانبخشی یعنی همان متخصصان طب فیزیکی و فیزیوتراپیست‌ها هستند. البته در ایران توجه کمتری به این گروه می‌شود و نقش کمرنگی در گروه درمانی دارند.دکتر میرزایی اظهار می‌کند: بیمار وخانواده‌اش باید از نظر روانی و تغذیه‌ای آماده باشند. در این حالت است که بسیاری از عوارضی که مختص شیمی‌درمانی است، کمرنگ شده و چه بسا بسیاری از آنها پدیدار نشود.

یعنی بیماری که آمادگی ذهنی قوی داشته باشد، عوارض بیماری‌اش می‌تواند حادث نشود اما هر شیمی‌درمانی عوارض خاص خود را دارد که معمول‌ترین آنها استفراغ و تهوع، ریزش مو و اسهال است که خوشبختانه در حال حاضر استفراغ و تهوع و ریزش مو عاملی است که در داروهای جدید حذف شده است. اما در برخی داروهای دیگر که مجبوریم از آنها استفاده کنیم همچنان عواملی مثل تهوع یا ریزش مو باقی مانده است. عوارضی مثل تب و کاهش گلبول‌های سفید و قرمز در شیمی‌درمانی طبیعی است. این عضو هیأت علمی دانشگاه دررابطه با دستورالعمل‌های درمانی در ایران می‌گوید:‌ درحال حاضر با پروتکل‌های جدید شیمی‌درمانی در 90-85 درصد عوارض با درجه بالا ایجاد نمی‌‌شود و عوارض ضعیف‌تری دارد که به راحتی بیمار دوره‌ها را طی می‌کند.

اما گذراندن این دوره منوط به آن است که گروه‌های مختلف پزشکی همه با هم در کنار بیمار و خانواده‌اش قرار گیرند. خوشبختانه به‌تازگی دربسیاری مراکز این موارد رعایت می‌شود. به گفته وی این مسئله هم نیاز به زمان دارد و هم نیاز به برنامه‌ریزی که امیدواریم در 10 سال آینده نسبت به امروز شاهد ارتقای 80 درصدی در زمینه سرطان باشیم. ‌نقش مهم تغذیه در شیمی‌درمانی این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در باره نقش تغذیه در بیماران سرطانی و درحال درمان می‌گوید: فردی که درحال شیمی‌درمانی است باید تغذیه مناسبی داشته باشد یعنی از نظر سطح آلبومین خون و املاح معدنی و ویتامین‌ها باید تأمین باشد تا در مکانیسم سیستم دفاعی بدن بیمار مقاومت ایجاد کند و بتواند با عوارض شیمی‌درمانی مقابله کرده و علائم آن را کم کند.

شایع‌ترین سرطان در بین مردان و زنان به گفته دکتر میرزایی شایع‌ترین سرطان در زنان سرطان سینه است که در تمام جهان هم این سرطان شایع بوده و در ایران رتبه اول را دارد و در مردان سرطان معده بسیارشایع است و شایع‌ترین علت مرگ درایران درآقایان هم سرطان معده است که به مسائل تغذیه‌ای و محیطی برمی‌گردد. بعد از سرطان معده در آقایان سرطان سیستم گوارشی و سیستم ادراری مثل پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است.این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی درباره‌ وضعیت اعزام به خارج در زمینه شیمی‌درمانی و رادیوتراپی عنوان کرد: چند سالی است که دیگر برای رادیوتراپی هم اعزام به خارج نداریم درمورد شیمی‌درمانی که به هیچ عنوان اعزام نداشته‌ایم.

شادی، ارمغان سفید پوشانی با لبخند دکتر میرزایی درپاسخ به خورشید درباره روحیه بالا و قوی پزشکان در برخورد با بیماران و لبخند همیشگی که بر لب دارند باتوجه به شرایط روحی و محیطی که در آن قرار دارند، گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی گروهی، این سؤال کمتر می‌شود و باید گفت وقتی افرادی که رشته‌های سخت را انتخاب می‌کنند اگر به خوبی‌های رشته و خدماتی که ارائه می‌کنند، فکر کنند و اگر به احساس خوب بهبودی دردی که به بیمار می‌دهند، فکر ‌کنند سختی‌ها برایشان لذت‌بخش می‌شود. وقتی پزشک دختری که سرطان داشته و علاج پیدا کرده و خودش مادر یک فرزند شده را بعد از چند سال می‌بیند، یا پیرزنی که فقط آرزوی دیدن نوه‌اش را داشته و امروز حتی ازدواج نوه‌اش را می‌بیند، برایش بسیار لذت‌بخش است و دنیای خستگی از تنش بیرون می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha