یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 75086

سلامت نیوز : «کرمان، تهران و خراسان‌رضوی بیشترین کودکان بی‌سرپرست را دارند. به ازای هر یک کودک در کشور 5/7زوج متقاضی وجود دارد. 163 مرکز مداخله در بحران در کشور در حال فعالیت است که سال قبل به 30 هزار و 247 نفر خدمات ارائه شد. زنان سرپرست خانوار شهری 18 تا 50 سال از بیمه تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند و درحال حاضر هیچ زن سرپرست خانوار شهری در نوبت بیمه تامین‌اجتماعی نیست.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اینها تازه‌ترین اخباری بود که از میان آمار تازه سازمان بهزیستی ارائه شده است. در نشستی که روز گذشته در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد تا معاونان این سازمان در بخش‌های مرتبط آمارهای تازه‌ای از وضعیت کودکان، زنان و آسیب‌های اجتماعی بدهند.

اورژانس اجتماعی رایگان است

نخستین سخنران معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بود که درباره وضعیت مهدکودک‌ها گفت: هنوز رقم دقیق تعرفه‌های جدید شهریه مهدهای کودک را به هیچ یک از استان‌های کشور ابلاغ نکرده‌ایم. «محمد نفریه» با بیان اینکه افزایش هرگونه شهریه ازسوی مسئولان مهدکودک به‌طور خودسرانه ممنوع است، اظهار کرد: این مساله یک تخلف محسوب شده و شهروندان می‌توانند این موضوع را در صورت مشاهده به شماره ۳۰۰۰۸۵۳۰اعلام کنند. او سپس درباره اورژانس اجتماعی در کشور افزود: اورژانس اجتماعی امسال با ۳۰۰ خودرو در سراسر کشور خدمات خود را به‌طور رایگان به افراد متقاضی ارائه می‌کند.

افزایش 14درصدی فرزندخواندگی

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی، نیز با اشاره به استان‌های کرمان، تهران و خراسان‌رضوی که دارای بیشترین کودکان بی‌سرپرست هستند گفت: درحال حاضر به ازای هر یک کودک در کشور 5/7 زوج متقاضی وجود دارد و در استان تهران نیز در ازای هر کودک 11 زوج وجود دارد. مهر نوشت؛ حمیدرضا الوند توضیح داد که میزان متقاضیان فرزندخواندگی بین جنسیت‌های پسر و دختر تقریبا برابر و به ترتیب 49 و 51 درصد است و فرزندخواندگی در گروه‌های سنی زیر دو سال دارای بیشترین متقاضی است و علت آن هم بر اساس تفکر موجود مبتنی بر تغییر خلق و خوی کودک با شرایط خانواده جدید است. کمترین درخواست در زمینه فرزندخواندگی به گفته الوند، استان ایلام است و علت آن نیز شرایط مربوط به خرده‌فرهنگ‌های موجود در این استان است که مانع این امر می‌شود. مدیرکل دفتر کودک و نوجوان بهزیستی بیان کرد: در کل کشور نه‌هزار و 372 کودک در مراکز شبه‌خانواده کشور حضور دارند.

الوند از اعطای مبلغ متوسط هفت میلیون تومان برای هزار کودک واجد شرایط زندگی مستقل در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته برای یکهزار نفر از کودکان واجد شرایط زندگی مستقل پرداخت مبلغ بلاعوض چهار میلیون تومانی تدارک دیده شد و از این تعداد به 700 نفر این مبلغ ارائه شد. وی افزود: مبلغ باقیمانده از چهار میلیارد تومانی که برای این هزار نفر درنظر گرفته شده بود، مجددا بین 700 نفر تقسیم شد و می‌توان گفت که به‌طور متوسط به این تعداد کودک واجد شرایط زندگی مستقل، شش میلیون تومان به‌صورت بلاعوض داده شده است. دفتر امور کودکان و نوجوانان در سازمان بهزیستی دو بخش کودکان زیر سن دبستان و نیز کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی درمورد تعداد کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: 22 هزار نفر از کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی‌اند، 9000 نفر از آنها در 508 واحد مرکز شبانه‌روزی و 13 هزار کودک باقیمانده در سیستم بازپیوند سازمان بهزیستی در خانواده‌های امین موقت تحت پوشش هستند. الوند از افزایش 14 درصدی فرزندخواندگی در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد یکهزار و 140 مورد فرزندخواندگی را در سال گذشته داشته‌ایم. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در ادامه همچنین به موضوع بازنگری در طرح خانه تربیتی ویژه کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست خبر داد و گفت: این کودکان و نوجوانان به‌دلیل شرایط خاص خانوادگی و نیز مشکلات موجود در خانواده‌هایشان دچار اختلالات رفتاری هستند و پس از طی دوره 9 تا 12 ماهه در این خانه‌های تربیتی وارد مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان می‌شوند.

37 مرکز برای ساماندهی کودکان خیابان

مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، نیز عملکرد یک ساله این دفتر را تشریح کرد. به گفته ولی‌ا... نصر مراکز مداخله در بحران، خدمات سیار، خط 123، پایگاه‌های خدمات اجتماعی و... از جمله خدماتی هستند که دفتر امور آسیب دیدگاه ارائه می‌کند. وی از راه‌اندازی مراکز حامی کودک و خانواده در 5 استان کشور خبر داد و گفت: طی سال گذشته بیش از 30 هزار نفر به 163 مرکز مداخله در بحران به‌منظور کاهش طلاق مراجعه کردند که اغلب آنها منجر به سازش شد. وی تاکید کرد: درحال حاضر 163 مرکز مداخله در بحران در سراسر کشور فعال است که سال گذشته به 30 هزار و 247 نفر خدمات ارائه شد. به گفته مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی خط 123 اورژانس اجتماعی با 138 مرکز در سال گذشته توانست به 524 هزار و 357 تماس پاسخ دهد که 183 هزار و 584 تماس مرتبط بوده است و در مقایسه با سال گذشته تعداد تماس‌های این مرکز بیش از دو برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به 110 پایگاه خدمات اجتماعی موجود در سراسر کشور گفت: این پایگاه‌ها در محلات مختلف به متقاضیان خدمات لازم را ارائه می‌دهد که سال گذشته نیز 290 هزار و 586 مورد  مراجعه به پایگاه‌ها داشته‌ایم که درنهایت 30 هزار و 759 پرونده تشکیل شد. مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: 37 مرکز ساماندهی کودکان خیابان در کشور وجود دارد که سال گذشته در این مراکز پنج‌هزار و 500 کودک ساماندهی شدند. همچنین 200 نفر بیمار دارای اختلال هویت جنسی از حمایت‌های لازم برخوردار شده‌اند. وی همچنین از ایجاد مراکز حامی کودک و خانواده خبر داد و گفت: این مراکز در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، همدان و تهران درجهت توانمندسازی خانواده‌های کودکان و همچنین کاهش آسیب آنان ایجاد شده است که در سال جاری این طرح درمورد کودکان خیابانی به صورت گسترده اجرایی خواهد شد. به گفته نصر 50 درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه و غیرایرانی هستند که در این خصوص طرحی را برای تشکیل کمیته ملی ساماندهی این افراد با همکاری 13 دستگاه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کردند که امیدواریم به تصویب نهایی برسد.

هیچ زن سرپرست خانواری در نوبت بیمه نیست

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی، از اجرای گسترده طرح خدمات مالی خرد برای زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این زنان با تشکیل گروه‌هایی می‌توانند بدون ضامن و وثیقه از بانک وام دریافت کنند. به گفته فریبا بریمانی درحال حاضر 173 هزار و 500 خانواده زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند و همچنین 18 هزار و  500 دانشجو و 88 هزار دانش‌آموز نیز در این خانواده‌ها مشغول تحصیل هستند که سازمان شهریه آنها را پرداخت و خدمات لازم را به آنان ارائه می‌دهد. وی تاکید کرد: 7 هزار و 500 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در طرح غربالگری جسمی شرکت کرده و همچنین 7 هزار و 800 خانواده نیز دارای چندقلو هستند که این خانواده‌ها 18 هزار چند قلو دارند که 300 هزار قوطی شیرخشک رایگان میان این خانواده‌ها و همچنین شیرخوارگاه‌ها و خانواده‌های دارای فرزند معلول توزیع شده است.

لایحه حمایت از چندقلوها، در کمیسیون فرهنگی مجلس در دست تصویب است که درصورت تصویب نهایی خدمات بیشتری به این خانواده‌ها ارائه می‌شود. مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی از توانمندشدن 15 هزار خانواده زن سرپرست خبر داد و گفت: بر اساس قانون سازمان بهزیستی موظف است سالانه زمینه توانمندسازی 10 درصد افراد تحت پوشش را فراهم کند اما بر اساس برنامه‌های اجراشده سال گذشته توانستیم 5/12 درصد را از چرخه حمایتی خارج کنیم. به گفته بریمانی 850 گروه همیار 7 تا 12 نفره در سازمان بهزیستی حضور دارند که توانمندسازی اجتماعی و همچنین اشتغال آنان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. وی به طرح خدمات مالی خرد اشاره کرد و گفت: این طرح از سه سال قبل به‌صورت پایلوت اجرا شده و درحال حاضر با دستور ریاست‌جمهوری در استان‌های کردستان و ایلام اجرایی شده است به‌طوری که این افراد می‌توانند بدون ضامن و وثیقه از بانک وام به مبلغ حداقل 10 میلیون تومان بگیرند. بریمانی همچنین به بیمه اجتماعی 52 هزار زن سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و گفت: زنان سرپرست خانوار شهری 18 تا 50 سال از بیمه تامین‌اجتماعی برخوردار خواهند شد. او با اشاره به اینکه درحال حاضر هیچ زن سرپرست خانوار شهری در نوبت بیمه تامین  اجتماعی نیست، گفت: ظرفیت لازم و شرایط جذب نفرات جدید وجود دارد. وی درخصوص مسکن زنان سرپرست خانوار نیز گفت: سال گذشته یکهزار و 200 ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار پرداخت شد و همچنین هفت‌هزار و 500 نفر آنان نیز صاحب‌خانه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha