یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 75094
سلامت نیوز : نتایج سال ها تحقیق و مطالعه نشان می دهد برنامه غذایی سرشار از چربی سالم در تولید سلول های عصبی جدید تأثیرگذار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ محققان انگلیسی دریافته اند، برنامه غذایی غنی از امگا۳، مانند روغن ماهی می تواند با تحریک قسمت هایی از مغز که حافظه، یادگیری و تغذیه را کنترل می کند، مانع از اثرگذاری موادغذایی مضر شود. در واقع این تحقیق به منظور بررسی نقش امگا۳ در کاهش وزن انجام شد. هر چند داده های ۱۸۵ تحقیق موید این نکته است که روغن ماهی اثر مستقیم روی کاهش وزن ندارد اما نقش چشمگیری در کاهش آسیب هایی دارد که بر اثر مصرف بالای چربی مضر در مغز ایجاد می شود.

به گفته محققان، عوامل زیادی در تعیین وزن بدن دخیل است و مهم ترین آن خوراکی هایی است که مصرف می کنیم. مصرف بیش از حد برخی مواد مانند قند تصفیه شده، چربی های اشباع شده، کربوهیدرات ها و... به افزایش وزن و اختلال در سوخت و ساز بدن منجر می شود. این اختلالات در ساختار مغز از جمله در زمینه تولید سلول های جدید عصبی هم دیده می شود.هورمون هایی که معمولاً پس از خوردن مواد غذایی رها می شود و به گردش خون راه پیدا می کند، از یاخته های عصبی محافظت می کند و روند رشد آن را سرعت می بخشد.

اما اتخاذ یک برنامه غذایی پرچرب و در پی آن افزایش تری گلیسیرید، مانع از ورود این هورمون  ها به مغز می شود و مولکول های تحریک کننده رشد عصبی نیز کاهش پیدا می کند. در نمونه های آزمایشگاهی امگا۳ با کاهش دادن میزان تری گلیسیرید رشد عصبی را به حالت طبیعی برمی گرداند. اگر چه روغن ماهی تأثیر مستقیمی روی کاهش وزن ندارد، اما در خنثی کردن آثار مضر غذاهای پرچرب موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha