یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 75106
سلامت نیوز : گزارش رسمی وزارت بهداشت حكایت از ابتلای بیش از 12 میلیون ایرانی به پرفشاری خون دارد و وزیر بهداشت هم اخیرا هشدار داد كه از هر 100 نفر جمعیت بزرگسال كشور، 20 نفر مبتلا به فشار خون هستند و شواهد اولیه طرح سنجش فشار خون كه طی هفته گذشته در سراسر كشور اجرا شد هم خبر از ابتلای یك میلیون نفر از جمعیت 5 میلیون نفری مراجعه‌كننده به پایگاه‌های سنجش فشار خون می‌دهد علاوه بر آنكه نتایج بررسی صورت گرفته در نظام مراقبت ایران در سال 90 هم هشدار داد كه 5/17 درصد از جمعیت 15 تا 64 ساله كشور دارای فشار خون بالا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ با وجود چنین نشانه‌هایی اما محمد میرزابیگی، رییس كل سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر می‌دهد كه با وجود توافقات انجام شده با معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری، هیچ كمكی برای اجرای طرح سنجش فشار خون ایرانیان كه طی 10 روز گذشته در سراسر كشور و توسط 100 هزار پرستار داوطلب اجرا شد در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. خودداری دولت از كمك برای اجرای این طرح در حالی است كه بنا بر گزارش رسمی وزارت بهداشت هم‌اكنون فشار خون بالا شایع‌ترین علت سكته مغزی در ایران و سومین عامل مرگ‌و‌میر پس از سرطان و بیماری‌های قلبی است. در شرایطی كه حدود 43 درصد بار بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بوده و اسناد بالادستی برنامه پنجم توسعه هم وزارت بهداشت را مكلف كرده كه تا پایان اجرای این برنامه، 5 درصد بار بیماری‌ها را كاهش دهد به نظر می‌رسد كه كناره‌گیری دولت از حضور مالی و ریالی در برنامه‌هایی كه می‌تواند بازوی كمكی قانون برای ایفای تعهدات باشد منطقی جز بی‌توجهی به تاكیدات قانون ندارد.

نتایج كلی از طرح سنجش فشار خون كه طی هفته گذشته در كشور انجام شد آیا به هشدارهای خاصی رسیده و آیا با بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت متفاوت است؟

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده كه از هر 3 نفر جمعیت دنیا، یك نفر مبتلا به پر فشاری خون است. طی انجام طرح سنجش فشار خون در كشور طی هفته گذشته، بیش از 5 میلیون نفر به پایگاه‌های سنجش مراجعه كردند. البته تحلیل نتایج، زمان بر است اما شواهد این طرح و تجربه نگاری ما می‌تواند به این نتیجه برسد كه از هر 4 الی 5 نفر مراجعه‌كننده به پایگاه‌های سنجش فشار خون طی انجام این بررسی، یك نفر مبتلا به پر فشاری خون بوده است. ما در این بررسی با افرادی مواجه شدیم كه فشار خون 21، 20، 18 یا 17 داشتند و خودشان از این خطر بی‌خبر بودند. پس از سنجش فشار خون این افراد، پرستاران مجری طرح بلافاصله با مركز اورژانس تماس می‌گرفتند و فرد را برای بستری به بیمارستان اعزام می‌كردند. در عین حال متوجه شدیم كه علت عمده بالا بودن فشار خون در همین جمعیت مراجعه‌كننده، استرس و تنش‌های روزمره بود و رژیم غذایی و سبك زندگی هم در رده‌های بعدی علت بالا بودن فشار خون قرار می‌گرفت.

این شواهد را می‌توانیم قابل تعمیم به كل جمعیت بدانیم؟

خیر اما همین رقم هم هشدار‌دهنده است زیرا هم‌اكنون بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها پر است از بیمارانی كه دچار سكته مغزی ناشی از فشار خون شده‌اند در حالی كه فشار خون با یك داروی بسیار ارزان‌قیمت و مشاوره ساده قابل كنترل و پیشگیری است. متاسفانه با وجود چنین شرایطی، برای طرح سنجش فشار خون هیچ تبلیغی صورت نگرفت و صدا و سیما فقط طی 24 ساعت درباره این طرح تبلیغ كرد آن هم در حالی كه با مشاوره‌های بسیار ساده می‌توانیم به مردم آموزش بدهیم كه چگونه در مقابل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت و چاقی و فشار خون از خودشان مراقبت كنند.

بدون آنكه مراجعه‌یی به مراكز درمانی داشته باشند؟

بله و فقط با صرف هزینه 50 یا 60 هزار تومان می‌توانند یك دستگاه فشار خون تهیه كنند و روش كنترل فشار خون را هم از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری به مردم آموزش دهیم. منظور ما از این اقدام، درمان خودسرانه نیست. تحلیل رقم‌ها بر عهده متخصص و پزشك است اما مردم باید بیاموزند كه چگونه فشار خون بگیرند و اگر با رقم غیرعادی مواجه شدند به سرعت به پزشك مراجعه كنند. متاسفانه مردم ایران، اغلب بر اثر پرفشاری خون زمانی به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند كه باید با آمبولانس و به بخش ویژه منتقل شوند.

اعتراض داشتید كه هیچ كمكی از سوی دولت برای اجرای این طرح در اختیار سازمان نظام پرستاری قرار نگرفته است. آیا توافقی برای كمك دولت وجود دارد؟

بله. ما در پنجم فروردین ماه امسال با معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری توافق كردیم كه 25 میلیارد تومان به عنوان هزینه پشتیبانی در اختیار سازمان نظام پرستاری قرار بگیرد تا برای خرید ملزومات اجرای طرح مثل 33 هزار گوشی استتوسكوپ، 33 هزار دستگاه فشار خون و 15 هزار ترازو هزینه شود. حضور پرستاران مجری طرح كاملا داوطلبانه بود و 35 هزار پرستار بالینی شاغل و بازنشسته و 65 هزار دانشجوی پرستاری به رایگان در این طرح شركت كردند. اما تا امروز هیچ رقمی از این توافق به ما و وزارت بهداشت پرداخت نشده و وزارت بهداشت پذیرفت كه اسناد هزینه سازمان را پرداخت كند. ما هم ناچار شدیم تعداد كمتری از دستگاه‌های مورد نیاز را با هزینه سازمان تهیه كنیم در عین حال كه چاپ و توزیع اقلام آموزشی هم به علت نبود بودجه ممكن نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha