یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 75118
سلامت نیوز : بیماری ام اس یك بیماری پیش‌رونده است و درمان قطعی ندارد. نقش اصلی درمان این بیماری را داروها بازی می‌كنند اما تغذیه هم نقش مهمی در كاهش عوارض ناشی از ام اس دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ تغذیه مناسب باعث می‌شود عوارض و مشكلات این بیماری به تعویق بیفتد. درمان دارویی ام اس هم باید بتواند التهاب را كاهش دهد، از عوارض پیشگیری و از پیشرفت بیماری جلوگیری كند تا سیستم ایمنی كه بر ضد بدن عمل می‌كند، سركوب شود.

عوارض داروهای ام اس را می‌توان به دو دسته تقسیم كرد. دسته اول داروهایی كه موجب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می‌شوند و داروهایی كه بی‌اشتهایی و كاهش وزن در پی دارند. معمولاً در بیماران مبتلا به ام‌اس كمبود ویتامین D (استخوان‌ساز) پیش می‌آید كه برای مبارزه با آن، وضعیت ویتامین D بیمار بررسی می‌شود و در صورت نیاز، مكمل ویتامین D برای وی تجویز می‌شود.رژیم‌هایی كه حاوی اسید چرب، امگا 3 هستند هم مفید است. این بخش از مواد غذایی شامل گردو، ماهی، روغن كانولا و مكمل‌ها هستند.

در مواردی كه بیماری ام‌اس تشدید می‌شود، ممكن است برای بیمار مشكل بلع پیش بیاید كه برای این افراد رژیم نرم و پس از آن رژیم مایع تجویز می‌شود.برخی نیز مبتلا به بی‌اختیاری دفع ادرار می‌شوند. پس مصرف مایعات برای آن‌ها باید در طول ساعت بیداری تقسیم شود و قبل از خواب هم نباید مایعات بخورند. از طرفی باید توجه شود كه اگر مصرف مایعات در طول روز محدود شود احتمال عفونت دستگاه ادراری وجود دارد. به همین علت اكنون در سراسر دنیا استفاده از آب كرن‌بری (Cran berry) برای بیماران توصیه می‌شود و یكی از راه‌های درمان عوارض بیماری ام‌اس است. چون از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می‌كند و مایعات مورد نیاز بدن را هم تامین می‌كند.

تعدادی از بیماران هم ممكن است در مرحله پیشرفت بیماری مبتلا به یبوست شوند. برای این افراد رژیم‌هایی كه فیبر بالایی دارند و در آن مواد غذایی مثل آلو و لواشك وجود دارد، تجویز می‌شود. این توصیه‌ها در رژیم غذایی بیماران مبتلا به ام‌اس می‌تواند شدت عوارض بیماری را كاهش دهد و تحمل عوارض را برای بیمار آسان‌تر كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha