یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 75119

سلامت نیوز : رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت با بیان این که به دنبال اقدامات انجام شده تعداد مزارعی که با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند کاهش یافته، گفت: اما این مشکل کماکان وجود دارد و نیازمند پیگیری‌های بیشتری است.

مهندس غلامرضا شقاقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره هشدارهایی که پیش از این در زمینه آبیاری مزارع جنوب تهران با آب فاضلاب داده شده بود، گفت: خوشبختانه با اقداماتی که در این زمینه انجام شد، موارد آبیاری این مزارع با آب فاضلاب کاهش یافته است.

وی گفت: مباحث مربوط به استفاده از آب فاضلاب و جلوگیری از آن نیازمند اقدامی بین بخشی است و تمام دستگاه‌ها باید در این زمینه کار خود را انجام دهند تا آب سالم برای کشاورزی تامین شود. البته لازم است خود کشاورزان نیز آگاه باشند که تنها باید از آب سالم برای محصولات خود استفاده کنند.

شقاقی نسبت به استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری محصولاتی که خام مصرف می‌شوند، هشدار داد و گفت: استفاده از آب فاضلاب در این موارد می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. بر این اساس در موارد این چنینی باید الگوی کشت تغییر یافته و محصولات صنعتی کشت یابد که به مصرف انسان نرسند. در این زمینه راهکارهای مختلفی می‌توان ارایه داد.

وی آبیاری مزارع با آب فاضلاب را عمدتا مربوط به مزارع جنوب تهران دانست و افزود: هر چند به دنبال اقدامات انجام شده، موارد آبیاری مزارع با آب فاضلاب کاهش یافته اما این مشکل کماکان وجود دارد و نیازمند پیگیری‌های بیشتری است. امیدواریم هر دستگاهی به وظایف سازمانی‌ خود عمل کند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

شقاقی به مردم توصیه کرد که بویژه در فصل گرما سبزیجات، کاهو و ... را ابتدا سالم سازی کرده و سپس مصرف کنند و گفت: از آنجا که عمده خطر مربوط به مباحث میکروبی است با سالم سازی سبزیجات و ... می‌توان خطر را به حداقل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha