سلامت نیوز : رییس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به عمر مفید پنج تا هفت ساله دستگاه‌های تصویربرداری تاکید کرد: دستگاه‌های تصویربرداری باید بعد از هفت سال تعویض شوند.

دکتر جلال جلال‌ شکوهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره فرسودگی دستگاه‌های تصویربرداری عنوان کرد: عمر استهلاک دستگاه‌های تصویربرداری بین پنج تا هفت سال است.

وی با بیان اینکه " اگر این دستگاه‌ها بعد از گذشت این مدت باز هم کار کنند، شانس آورده‌ایم!" افزود: البته اگر بنا باشد دستگاهی بیش از عمر مفیدش کار کند، باید تحت آزمایش‌های کنترل کیفیت قرار بگیرد تا روشن شود مشکلی ندارد، به عنوان مثال اگر یک دستگاه رادیولوژی اشعه‌ای بیش ازحد معمول ساطع کند، قابل استفاده نیست.

رییس انجمن رادیولوژی ایران افزود: دستگاه‌های تصویربرداری باید بعد از هفت سال تعویض شوند. این در حالی است که تعویض دستگاه‌ها، نیازمند سرمایه و منابع مالی است. بویژه این که همه دستگاه‌ها در داخل تولید نمی‌شوند و ورود آنها به کشور مستلزم صرف ارز است.

جلال شکوهی ضمن تاکید بر اینکه با "ارز آزاد"، دخل و خرج مراکز رادیولوژی با هم نمی‌خواند، گفت: در واقع نمی‌شود با دلار و یورو خرید و خدمات خود را با ریال عرضه کنیم.

وی درباره آمارهای موجود از دستگاه‌های فرسوده تصویربرداری در کشور اظهار کرد: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما به هر حال کمتر مطبی وجود دارد که همه دستگاه‌هایش جدید باشند، زیرا در وضعیت اقتصادی اخیر، میزان خرید مراکز رادیولوژی کاهش پیدا کرده است.

رییس انجمن رادیولوژی ایران با ارائه راهکارهایی به منظور استفاده بیشتر از دستگاه‌های موجود گفت: در این شرایط مراکز رادیولوژی به بروزرسانی دستگاه‌های خود متوسل می‌شوند. البته این بروزرسانی با کنترل‌های کیفی همراه است و آسیب‌زا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha