یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 75123

سلامت نیوز :  جمعیت سالمندان جهان رو به افزایش است و بر اساس آمار WHO تا سال 2020 سالمندان 12 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اصولاً افزایش سطح اطلاعات و آگاهی تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی و سلامتی سالمندان دارد که این مهم با اطلاع‌رسانی لازم از طریق کتب میسر می‌شود، اما متاسفانه سازمان بهزیستی کشور در سال 88 تاکنون تنها یک کتاب را با عنوان «راهنمای سلامت سالمندان» تدوین کرده که البته نیازهای سالمندان را تامین نمی‌کند، در واقع کتابی خاص بر اساس نیازهای واقعی سالمندان تدوین نشده است.

دکتر «عباسعلی ناصحی» به ایسنا گفت: تدوین کتب روانشناسی، با رویکرد تقویت قوای ذهنی که به افزایش عزت نفس و باور سالمند به مثمر ثمر بودن کمک کند، می‌تواند با حفظ روحیه‌ی سالمندان، موجبات سلامتی آنان را فراهم کند.

وی افزود: تدوین کتب مورد نیاز سالمندان با هدف ترویج شیوه زندگی سالم در سالمندی و با تاکید بر تغذیه سالم، نیازهای همه جانبه سلامتی سالمندان را تامین می‌کند.

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: تدوین کتبی که به افزایش آگاهی در زمینه‌ی مراقبت‌های لازم برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تغذیه سالم و عدم استعمال دخانیات کمک کند، بر سلامت جسم و روان سالمندان تأثیرگذار است.

وی یادآور شد: تدوین کتبی با هدف آموزش انجام تمرین‌های آرام‌سازی(Relaxation) می‌تواند در حل بحران پیری و رضایت از زندگی و احساس تمامیت و یکپارچگی و پشت سر گذاشتن یک زندگی غنی و پربار، یافتن معنای زندگی، کنار آمدن با زندگی گذشته و احساس آرامش از مرور آن کمک کند.

دکتر ناصحی تصریح کرد: با پیر شدن جسم، ذهن می‌تواند تا هر زمان که فرد اراده کند جوان بماند، مطالعه و خواندن کتاب، بهترین راهکار جوان ماندن ذهن و پیشگیری از آلزایمر و فراموشی در دوران سالمندی است.

ترویج شیوه‌ی زندگی سالم با مطالعه کتاب

دکتر «محمداسماعیل مطلق» گفت: ترویج شیوه‌ی زندگی سالم در سالمندی با تاکید بر تغذیه سالم، نیازهای همه جانبه سلامتی سالمندان را تامین می‌کند.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: کتاب‌هایی که برای سلامت سالمندان تدوین می‌شود باید دو گروه از مخاطبان را در نظر گیرد، گروه اول که شامل خانواده و افرادی است که خدمات را به آنان ارایه می‌دهند که باید در آنها تامین رفاه جسمی و روحی سالمندان مد نظر باشد و گروه دوم مخاطبان، سالمندان هستند.

وی افزود: در کتاب‌هایی که سالمندان مخاطب هستند باید بر آموزش بهداشت و رعایت نکات سلامتی تاکید شود، هم‌چنین نکاتی مانند شناخت دوران سالمندی و توانبخشی، آشنایی با مشکلات جسمی، روحی و آلزایمر، پیشگیری از پوکی استخوان نیز از مسایلی است که باید از طریق کتاب به آنان آموزش داده شود.

آلزایمر از مشکلات شایع دوران سالمندی

دکتر «پرویز مظاهری» گفت: آلزایمر از مشکلات شایع این دوران است که با رعایت تغذیه مناسب تا حد زیادی قابل پیشگیری است، بنابراین جای کتب تغذیه‌ای خاص سالمندان با رویکرد نیازهای جسمانی و سلامتی آنان در بازار کتاب خالی است.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: کتبی که با هدف افزایش توانمندی‌های ذهنی و تمرین‌های مغزی، حافظه مهارت‌های طراحی شود سبب ارتقاء کیفیت سلامتی فکری و مغزی آنان را فراهم می‌کند و از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند.

وی یادآور شد: کتاب‌هایی که بتواند با زبانی ساده و قابل فهم برای گروه‌های سنی در سطوح مختلف از سطح سواد، در سنین پیش از 60 سالگی، به شناسایی علایم و پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند، از عارضه‌ی فراموشی و بی‌قراری در سنین بالای 70 سالگی پیشگیری می‌کند، هر چند کتبی در این زمینه در بازار موجود است، اما کمتر علایم را شناسایی کرده اندو اغلب سالمندان از علایم اولیه آلزایمر بی‌اطلاعند، در حالی که با شناسایی این علایم می‌توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.

دکتر مظاهری گفت: با توجه به شیوع اختلالات افسردگی در سالمندان، کتاب‌های روانشناسی که به تشریح مشکلات خاص روحی دوران سالمندی و نحوه‌ی مقابله با آن بپردازد، می‌تواند سلامتی روحی آنان را تضمین کند.

وی یادآور شد: آشنایی سالمندان با مسایل روانشناختی و اجتماعی می‌تواند به بهبود روابط اجتماعی آنان و پیشگیری از مورد بی‌مهری قرار گرفتن توسط اطرافیان کمک کند

کمبود کتب معتبر و هدفمند تغذیه ای

دکتر «مینو فروزانی» در خصوص کتاب‌های تغذیه‌ای موجود در بازار گفت: کتابی که به صورت عملی و کاربردی، سالمندان را با برنامه‌های غذایی و دستورات تغذیه‌ای مناسب در طول هفته آشنا کند، در بازار کتاب موجود نیست، هر چند کتب زیادی در این خصوص تدوین شده اما باید کتاب به صورتی مفید و کاربردی، خوانندگان سالمند را با نحوه‌ی تغذیه‌ی صحیح هم‌چنین برنامه‌ی غذایی مناسب در هنگام بیماری خصوصاً بیماری‌های شایع این دوران مانند بیماری‌های قلبی، دیابت آشنا کند، در واقع کتاب‌های موجود در بازار پاسخگوی نیاز این افراد نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه کتاب‌هایی با موضوعاتی چون تغذیه، ورزش و پیشگیری از بیماری‌ها باشند می‌توانند سالمندان را برای حفظ سلامتی‌شان یاری کنند، افزود: تدوین کتبی که به افزایش آگاهی در زمینه‌ی مراقبت‌های لازم برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تغذیه سالم و عدم استعمال دخانیات کمک کند، بر سلامت جسم و روان سالمندان تأثیرگذار است.

کتاب‌های حقوقی، با زبانی ساده

«محمد ناصری صالح‌آبادی»، ریاست شعبه 20 دیوان عالی کشور هم با تاکید بر اهمیت آشنایی سالمندان برای پیشگیری از سوء‌استفاده‌های مالی گفت: تدوین کتب حقوقی با زبان ساده برای پیشگیری از سوء‌استفاده‌های مالی از سالمندان و کاهش تبعات حقوقی آنها در معاملاتی که با سالمندان انجام می‌شود، بسیار ضروریست.

وی تصریح کرد: کتاب آشنایی با مسایل حقوقی می‌تواند از سوءاستفاده‌های مالی که مشکلی شایع و تهدیدکننده‌ی سلامت روان سالمندان است پیشگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha