سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی گفت: تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و ترویج برخی عادات و وضعیت‌های نامناسب بدنی از یک سو و انجام فعالیت‌های سنگین و نابجا از سوی دیگر در افزایش شیوع اختلالات و بیماری‌های این ساختار حیاتی نقش قابل توجهی دارد؛ بطوری‌ که امروزه کمردرد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که تقریباً هر فردی در زندگی خود تجربه می‌کند.

دکتر وحید صمدی در گفت وگو با ایسنا، افزود: هنگام انجام فعالیت‌های متنوع زندگی اجزای ستون فقرات تحت نیروها و فشارهای مختلف قرار می‌گیرند و در صورتی که تحمل کافی نداشته باشند ممکن است دچار آسیب و بیماری شوند.

وی با بیان این که 95 درصد کمردردها از نوع کمردردهای مکانیکال هستند، افزود: عامل اصلی ایجاد این کمردردها حرکات و فشارهایی است که در زندگی روزمره به ستون فقرات اعمال می‌شود. برخی از این آسیب‌ها ممکن است برای مبتلایان مشکلات و ناتوانی‌هایی به دنبال داشته باشد و گاهی نیازمند درمان‌های هزینه بر و طولانی مدت باشد بنابراین پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه بدون شک ستون فقرات یکی از ساختارهای مهم بدن محسوب می‌شود، تصریح کرد: ستون فقرات وظایف و عملکردهای پیچیده و منحصر به‌ فردی را بر عهده دارد. حفظ قامت بدن، حفاظت از نخاع، ایجاد پایه‌ای برای اتصال و حرکت اندام‌ها و تسهیل حرکات بدن از جمله وظایف ستون فقرات است.

وی در ادامه گفت: اهمیت سلامتی ستون فقرات به حدی است که حتی گاهی گفته می‌شود، هر فردی به اندازه سلامتی ستون فقرات خود سالم است. این ستون از مهره‌های گردنی، سینه‌ای و کمری، استخوان خاجی و استخوان دنبالچه تشکیل شده و دارای اجزای مختلفی مانند دیسک بین مهره‌ای، رباط‌ها و عضلات مختلف است.

این متخصص فیزیوتراپی اضافه کرد: برای پیشگیری از اختلالات ستون فقرات ابتدا باید عوامل خطر و آسیب رسان به این عضو را شناخت سپس از قرارگیری در معرض این عوامل اجتناب کرد. مشخص شده است که حفظ وضعیت نامناسب ستون فقرات به مدت طولانی، انجام حرکات مکرر تنه، چرخش‌های متناوب، حمل و بلند کردن اجسام سنگین به شیوه غلط، همگی از جمله عواملی هستند که احتمال بروز کمردرد و آسیب‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهند.

وی افزود: به هم خوردن مکانیک طبیعی ستون فقرات در بروز درد و صدمات آن نقش بسزایی دارد البته نوع سبک زندگی و نحوه انجام فعالیت‌های مختلف در طول زندگی در ایجاد این اختلالات بسیار تأثیرگذارند. امروزه گاهی اوقات افراد ساعت‌ها پشت میز کامپیوتر می‌نشینند و مدت‌ها در یک وضعیت نامناسب بدنی قرار می‌گیرند و به این ترتیب به ستون فقرات خود صدمه می‌زنند این در حالیست که با رعایت اصول ارگونومی و با عمل کردن به برخی از توصیه های ساده مثل نحوه صحیح انجام فعالیت‌های مختلف زندگی می‌توان احتمال ابتلا به کمردرد و آسیب‌های ستون فقرات را تا حد زیادی کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha