سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی از خانواده‌ها خواست تا از خوددرمانی کودکانی که دچار اسهال و استفراغ شده‌اند، خودداری نمایند.

دکتر بابک صیاد در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به افزایش نیاز به مصرف آب در فصل گرما، اظهار داشت: در این فصل کودکان زودتر تشنه می‌شوند و خانواده‌ها باید هنگام خروج از خانه آب تمیز و بهداشتی همراه داشته باشند.

به گفته این پزشک متخصص، در فصل گرما شرایط رشد باکتری‌ها در مواد غذایی بیش از پیش فراهم است و این مواد زودتر فاسد خواهند شد، پس باید مدت زمان اندکی خارج از یخچال نگهداری شوند.

به گفته صیاد، رعایت موارد بهداشتی، بهداشت فردی و خصوصا شستن دست قبل از مصرف غذا، شست وشوی تمیز و با دقت میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند ریسک انتقال بیماری‌های عفونی گوارشی را کاهش دهد و بیماری اسهالی را تا حدودی کنترل نماید.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تب دار با تاکید بر لزوم پرهیز خانواده‌ها از خوددرمانی، افزود: چنانچه یکی از اعضای خانواده دچار اسهال و استفراغ شد باید سریعا به پزشک مراجعه نماید و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری کند.

وی با اشاره به این که منشاء بسیاری از عفونت‌های اسهالی "ویروس" است، افزود: مصرف آنتی بیوتیک تاثیری بر درمان آن ندارد و حتی ممکن است اسهال را تشدید کند، زیرا یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک بروز اسهال است.

صیاد خاطرنشان کرد: هرچه سن فرد مبتلا کمتر باشد باید سریع تر به پزشک ارجاع شود تا نیاز دارویی وی مشخص شود.

به گفته این پزشک متخصص، مصرف آب تنها مشکل افرادی را که دچار اسهال و استفراغ شده‌اند را حل نمی کند و باید به جز آب، الکترولیت‌های از دست رفته بدن نیز جایگزین شود.

وی آب میوه طبیعی، آش، سوپ و ... را از جمله مواد غذایی نام برد که می‌توانند برای جبران آب و مواد از دست رفته بدن در شرایط اسهال و استفراغ موثر باشند.

صیاد در پایان توصیه کرد: پودر ORS از جمله موادی است که می تواند در بهبود اسهال و استفراغ موثر باشد و اکثر خانواده‌ها نیز با آن آشنایی دارند بنابراین بعد از هر بار اجابت مزاج بهتر است دو برابر مواد دفع شده از این پودر استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha