یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
سلامت نیوز : مدیرعامل انجمن باور و کارشناس امور معلولان با اشاره به عدم توجه به معلولان در برنامه های اعلام شده کاندیدای ریاست جمهوری، گفت: جامعه معلولان از رئیس جمهور آینده و کاندیداها انتظار دارند که یک بار برای همیشه وضعیت تامین اجتماعی افراد معلول را مشخص کند و همچنین مناسب سازی معابر و اماکن، تشکیل شورای عالی معلولان، نظارت بر اجرای قوانین، عدم سیاست زدگی برنامه های اجتماعی، توجه به اشتغال و مسکن معلولان و... از جمله مطالبات این افراد از رئیس جمهور آینده است.

سهیل معینی در گفتگو با مهر تامین اجتماعی معلولان را وضعیت مناسبی نداست و افزود: در شرایطی که یک معول به سن کار می رسد اما نمی تواند شغل مناسبی پیدا کند باید دولت تامین اجتماعی آن را بر عهده گیرد و حداقل نیازهای وی را تامین کند.

وی گفت: یک بار برای همیشه رئیس جمهور در قالب لایحه تامین اجتماعی رسیدگی به وضعیت بیمه ای و تامین زندگی این افراد را در نظر بگیرد.

مدیرعامل انجمن باور تاکید کرد: البته در بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به این موضوع توجه شده است که امیدواریم به تصویب نهایی برسد اما در هر حال دولت باید حق تامین اجتماعی افراد معلول را به رسمیت شناخته و این مشکل را برطرف کند.

به گفته معینی، مورد دیگر که انتظار داریم در برنامه رئیس جمهور آینده قرار گیرد تشکیل شورای عالی معلولان به عنوان نهاد حمایتی از این افراد است و با شکل گیری این شورا بسیاری از مشکلات معلولان قابل پیگیری و حل خواهد بود.

وی به ضعف نظارت و پیگیری قوانین در کشور اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی جامعه جا دارد که سکان دار دولت آینده نظارت بر اجرای حقوق معلولان را در دستور کار خود قرار دهد و شورای عالی معلولان را نیز به عنوان یک کمیته ملی حمایتی و نظارتی تشکیل دهد بطوریکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا این شورا را برای حمایت از معلولان خود دارند.

معینی به ضرورت انجام اصلاحات جدی در سازمان بهزیستی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه 30 ساله نشان می دهد که متاسفانه بهزیستی بدلیل حجم بالای کار و وظایف متعدد ، سرعت و چابکی لازم را برای پیگیری امور معلولان ندارد که این موضوع نیز بدلیل مشکلات ساختاری این سازمان است که باید اصلاح شود و وظایف آن به نهادهای تخصصی تر واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای رسیدگی به مشکلات معلولان باید در برنامه های 5 ساله تدوین و دیده شود، گفت: با تدوین برنامه های دراز مدت بهتر می توان برای رفع مشکلات معلولان برنامه ریزی کرد به همین دلیل این موضوع باید مد نظر دولت آینده قرار گیرد.

معینی به مشکل اشتغال معلولان نیز اشاره و تاکید کرد: متاسفانه آمارهای شفاف و درستی در زمینه اشتغال معلولان اعلام نمیشود و این مشکلی است که در دو دولت گذشته مشاهده شد و دلیل آن نیز این است که مسائل اجتماعی و حقوق افراد دستخوش سیاست زدگی شده و آمارهای مسئولان در قالب تبلیغات بیان شد .

این کارشناس امور معلولان به عدم مناسب سازی مسکن مهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از خانه هایی که در قالب مسکن مهر به معلولان داده شده است، ضوابط دسترسی مناسب و مناسب سازی مانند آسانسور، در، پله ، ورودی و... در آنها رعایت نشده بنابراین جای سئوال دارد که با صرف هزینه هنگفت چرا امکان استفاده معلولان از این خانه ها در نظر گرفته نشده است.

معینی مناسب سازی نبودن اماکن ، معابر و ساختمانها را مشکل دیگر معلولان کشور دانست و اظهار داشت: متاسفانه مناسب سازی در ایران به هیچ وجه جدی گرفته نمی شود و مدیریت صحیحی نیز بر آن انجام نمی شود به همین دلیل در حال حاضر وسایل حمل و نقل عمومی، ساختمانها ، اماکن و معابر برای استفاده شهروندان معلول جامعه مناسب سازی نشده اند. و از رئیس جمهور آینده تقاضا داریم به این مورد بیش از هر موضوع دیگری توجه کرده و اختلافات سیاسی را با سازمانهای متولی در این زمینه مانند شهرداری کنار بگذارد.

وی همچنین به مشکل کمبود اعتبارات برای وسایل توانبخشی معلولان اشاره کرد و افزود: چندین سال است که بهزیستی کمترین بودجه در تامین تجهیزات و وسایل توانبخشی معلولان به خصوص نابینایان را گذاشته است بطوریکه در حال حاضر حتی عصای استاندارد که اصلی ترین نیاز نابینایان است در کشور وجود ندارد و عصاهای موجود نیز در چند کارگاه ساخته می شود که فقط برای رفع نیاز است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha