سلامت نیوز : مدیرکل مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: برای کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار، راهکارهای مختلفی از جمله سختگیری بیشتر برای حضور پزشکان متخصص زنان و زایمان مقیم در زایشگاه‌ها و اعزام تیم‌های ویژه بازرسی به سراسر کشور را در دستور کار قرار دادیم.

علی سنگی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مرگ و میر مادران و حساسیت این موضوع روزانه از طریق شبکه گزارشهای مربوط به مرگ و میر مادران از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اخذ و گزارش آن به معاون بهداشتی وزارت بهداشت ارائه می‌شود که این گزارش نیز به صورت ماهانه در اختیار وزیر بهداشت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی پرونده‌های مادران فوت شده در زایمان کمیته مرگ و میر مادری در هر دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است افزود: بر اساس تعداد مرگ و میر در هر استان به صورت ویژه کارگروهی در استان مربوطه با حضور مقامات وزارت بهداشت تشکیل می‌شود تا علل اصلی برآورد شده و آنها را برطرف کنیم.

مدیرکل مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان مرگ و میر مادران اکنون 20.3 در یکصد هزار است افزود: موظفیم تا پایان برنامه پنجم توسعه، این رقم را به 15 در یکصد هزار تولد برسانیم که راههای مخصوص به خود را می‌طلبد.

سنگی افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل پراکندگی بسیار بالای جمعیت در مناطق مرزی بُعد مسافت، گستردگی استان یکی از استانهای مورد توجه ماست که اصلاح ساختار زایشگاهها، بهره‌گیری از نیروی ماما برای مناطق محروم و صعب‌العبور و نوسازی تجهیزات پزشکی می‌تواند در حل این مسئله بسیار مؤثر باشد.

وی بخش دیگری از مشکلاتی را که زمینه‌ساز مرگ و میر مادری در نقاط مختلف استانها می‌شود را فقر اقتصادی در مناطق محروم و صعب‌العبور بودن مراکز روستایی برای رساندن مادر پرخطر به مراکز درمانی است.

مدیرکل مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با انتقاد از اینکه عملاً از ظرفیت مامایی کشور در این راستا استفاده نمی‌شود خاطرنشان کرد: ما ماماها را پرورش می‌دهیم ولی عملاً از این قشر استفاده کیفی نمی‌کنیم در صورتی که می‌توان با اعزام این گروه به مناطق مختلف کشور دسترسی مادران باردار برای گرفتن مشاوره و خدمات بارداری را فراهم کرد. در این راستا در تلاشیم تا با کمک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تسهیلاتی را برای ماندگاری بیشتر ماماها و پزشکان متخصص این حوزه در مناطق محروم فراهم کنیم.

وی پذیرش مادران باردار و پرخطر را در بیمارستان‌های کشور یکی دیگر از مصوبات اخیر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرد و افزود: از این پس تمام بیمارستان‌ها الزام دارند حتی اگر تخت خالی نداشته باشند مادر باردار چه پرخطر و چه عادی را پذیرش کنند و در نهایت در صورت نداشتن تخت خالی با هماهنگی ستاد دانشگاهی از طریق اورژانس مادر باردار را به بیمارستان دیگری اعزام کنند.

سنگی گفت: خونریزی یکی از عوامل مرگ مادر باردار است و ممکن است در چند ساعتی که وضعیت این گونه افراد در حال پیگیری است فرد دچار عوارض بارداری مثل تشنج، فشار خون و یا خونریزی شود که تمام این عوامل جان مادر باردار را تهدید می‌کند.

حضور پزشک متخصص مقیم زنان و زایمان در بیمارستان نکته دیگری بود که این مسئول در وزارت بهداشت به آن اشاره کرد و افزود: پزشکان متخصص زنان و زایمان موظفند هنگام ساعت شیفت در بیمارستان حضور داشته باشند اما بعضاً مشاهده شده که تعداد اندکی از این قشر در بیمارستان حضور نداشته و تنها به سفارشات تلفنی اکتفا می‌کردند اما از این پس سختگیری بیشتری بر این موضوع خواهد شد.

مدیرکل مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت همچنین از اعزام تیم ویژه بازرسی مرگ و میر مادران به زایشگاه‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: این تیم هر دو هفته یکبار به طور میدانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بازدید خواهد کرد و نتایج کار را به وزارت بهداشت گزارش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha