سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اعلام خبر آغاز ترخیص دارو از گمرک با ارز مبادلاتی گفت: به علت مشکلات قانونی وزارت بهداشت در برخورد با تخلفات پزشکی دست به عصا راه می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمدحسن طریقت منفرد صبح امروز در حاشیه همایش علمی- کاربردی مدیران حقوقی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با وضعیت دارو افزود: از زمانی که ارز دارو مبادلاتی شده تأمین ارز به خوبی روی غلطک افتاده است. تولید‌کنندگان و واردکنندگان دارویی فعال شده‌اند و مشکل دارو مطمئن هستم جدی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در این مدت بر اساس اطلاعات سامانه 1490 بعضی از داروها که همه انواع آنها یافت نمی‌شود در این سامانه ثبت شده است و با کمبود مواجه شده، دلیل این مسئله مشخص شدن ارز دارو و قیمت کاذب دارو بوده است که به سرعت در حال برطرف شدن است.

وزیر بهداشت گفت: مسئولان سازمان غذا و دارو در گزارشهای روزانه خود خبر از ترخیص دارو از انبارهای گمرک می‌دهند و به دلیل تمهیدات بانک مرکزی و گمرک که اگر ارز دارو پیش بینی نشده باشد و LC گشایش نیافته باشد با سرعت و با امکانات موجود از گمرک ترخیص می‌شوند مگر آنکه دارو مورد نیاز کشور، نباشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر دو شغله بودن پزشکان افزود: پزشکان یا باید در بخش دولتی فعالیت کنند یا در بخش خصوصی، اجرای این مسئله بستر خود را می‌خواهد که اگر پزشکان فقط در بخش دولتی کار کنند باید حقوق و مطالبات آنها به موقع پرداخت شود.

وزیر بهداشت گفت: این مسئله در حوزه مالی وزارتخانه پیگیری می‌شود و به دلیل این کاستی‌ها برنامه‌مان این است از بیمارستان‌های داوطلب شروع کنیم و مطالبات پزشکان تمام وقت را از این طریق به موقع بدهیم.  مراحل مقدماتی این برنامه طی شده و قرار است بیمارستان‌های مشمول این مقررات را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه چند بیمارستان داوطلب در تهران معرفی شده‌اند، گفت: شیوه‌نامه و تفاهمنامه فعالیت این بیمارستان‌ها تدوین شده و با کار کارشناسی مراحل مقدماتی آن به پایان رسیده است.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سؤال دیگر فارس در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده و پرداخت معوقات پزشکان عمومی گفت: برنامه پزشک خانواده در استان‌هایی که اجرا می‌شود قرار است پرداخت‌های پزشکان به روز شود اما اینکه معوقات با چه سرعتی پرداخت می‌شود بستگی به جبران بیمه‌‌ها دارد.

وی افزود: این مسئله به پرداخت اعتبارات از طریق خزانه مربوط است اما در آینده در استان‌هایی که برنامه پزشک خانواده اجرا می‌شود؛ قرار است با کمک اعتبارات این برنامه حتی اگر بیمه‌ها به موقع به پزشکان معوقات را پرداخت نکنند از ردیف پزشک خانواده پرداخت می‌شود.

وزیر بهداشت در مورد اجرای پزشک خانواده در تهران گفت: کارشناسان معتقدند تجربه ابتدایی اجرای این برنامه را از استان‌های دیگر شروع کرده‌ایم و با دریافت این تجربیات و اعمال تغییرات می‌توانیم آن را در تهران اجرا کنیم چرا که استانی مانند تهران مسئله‌آفرین است هر چند که زیرساخت‌های اجرای این برنامه در تهران آماده است.

طریقت منفرد وضعیت حقوقی بهداشت و درمان را این گونه بیان کرد که بهداشت و درمان حیاتی‌ترین نیاز مردم است و به همین نسبت باید از مردم حمایت شود و نیاز به امکانات حقوقی وجود دارد که ظاهراً قانون تعزیرات و قوانین وزارت بهداشت در این زمینه به سال 1334 برمی‌گردد.

طریقت منفرد گفت: وضعیت امروز به عنوان مشکلی مطرح است که با پیشنهاد و اعلام نیاز بخش‌های مختلف طرحی در حال آماده‌سازی است تا کاستی‌های قانونی را پیش‌بینی کنیم.

وی گفت: مردم باید این تضمین را داشته باشند که حقوقشان رعایت می‌شود موارد متنوعی از لحاظ مالی، کیفری و کرامت انسانی وجود داشته که باید برطرف شود و بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه این هدف راه طولانی دارد به برخی تخلفات اشاره کرد و گفت: در بعضی شرایط تعرفه‌ها رعایت نمی‌شود و ارقام غیر موجهی دریافت می‌شود گاهی نیز به موقع نیاز بیماران تأمین نمی‌شود که عوارضی را برای بیمار در پی دارد. گاهی نیز خواسته‌های غیر فنی بیماران که به حق است در رابطه با کرامت مشکل دارند که باید هر چه زودتر برطرف شوند.

وزیر بهداشت گفت: حد و مرز این گونه تخلفات را قانونگذار تعیین می‌کند با این وجود راهکارهای قانونی با همکاری کمیسیون بهداشت مجلس، وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در حال پیگیری است تا به صورت طرح یا لایحه به مجلس ارائه شود.

وی گفت: مجازات‌ها بر اساس آن چیزی که در قانون نظام پزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد متنوع است اما پشتیبانی قانونی ندارند و به هر دلیلی که مؤسسه‌ای تخلفی کند و با برخورد ما به تعطیل کشانده شود از روش‌های حقوقی ممکن است به آن اعتراض شود و با حمایت مراجع قانونی مجدد باز شود بنابراین وزارت بهداشت دست به عصا راه می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha