دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 75167

خانم‌ها باید حساب دستشان باشد، حساب ساعت‌هایی كه در روز مشغول فعالیت هستند و ساعت‌هایی كه دراز كشیده‌اند، خوابیده‌اند یا نشسته‌اند و كاری انجام نمی‌دهند، این حساب و كتاب به سلامت آنها ربط پیدا می‌كند.

لاغر شدن خانم های خانه دار راحت تر است
سلامت نیوز : خانم‌ها باید حساب دستشان باشد، حساب ساعت‌هایی كه در روز مشغول فعالیت هستند و ساعت‌هایی كه دراز كشیده‌اند، خوابیده‌اند یا نشسته‌اند و كاری انجام نمی‌دهند، این حساب و كتاب به سلامت آنها ربط پیدا می‌كند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ احتمالا همه ما می‌دانیم كه هرقدر فعالیت فیزیكی‌مان كمتر باشد، احتمال افزایش وزن‌مان بیشتر است اما جالب است بدانید كه نتیجه یك تحقیق جدید نشان داده است كه كمتر شدن میزان كدبانوگری در خانم‌ها مساوی است با بیشتر شدن احتمال چاقی در آنها.

زنان خانه‌دار تنبل شده‌اند؟

نتایج تحقیقی كه در مجله «پلاس‌وان» به چاپ رسیده نشان می‌دهد كه زنان خانه‌دار مورد مطالعه قرار گرفته در سال 2010، كار خانه بسیار كمتری نسبت به زنان خانه‌دار سال 1965 انجام می‌دادند. در واقع این مطالعه نشان داده است كه زنان خانه‌دار در سال 2010 در روز حدود 360 كالری كمتر از زنان خانه‌دار سال 1965 می‌سوزانند. براساس نتایج این تحقیقات، زنان در سال 1965 به‌طور متوسط هر روز خانه‌های خود را تمیز می‌كردند، لباس می‌شستند، لباس اتو کرده و آشپزی می‌كردند اما حالا برخی از این فعالیت‌ها توسط تكنولوژی و ماشین‌ها و نوآوری‌های جدید انجام می‌شود. این مطالعات نشان داده كه یك زن خانه‌دار معمولی در دهه 60 حدود 27ساعت از هفته را به كارهای كدبانوگری اختصاص می‌داده اما این میزان برای زنان دهه اول میلادی قرن بیست و یكم تنها حدود 13ساعت در هفته بوده است.

بحث در مورد سوزاندن كالری است

البته ادوارد آرچر، متخصص طب پیشگیری و مدیر گروهی كه این پژوهش را انجام ‌داده، می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم به زنان بگوییم كه حتما باید بیشتر در خانه‌های خود كار كنند یا از تكنولوژی و وسایل جدید استفاده نكنند بلكه تنها هدف ما این است كه آنها را متوجه این نكته كنیم كه باید حواس‌شان به سطح فعالیت فیزیكی روزانه‌شان باشد. درواقع ما امیدواریم زنان به میزان كالری كه روزانه وارد بدن خود می‌كنند و میزان كالری كه روزانه می‌سوزانند دقت كنند تا سلامت آنها به‌خطر نیفتد.

زنانی كه فقط روزی یك ساعت در خانه كار می‌كنند

در این مطالعه تمام آمار و ارقام و مستندات ضبط شده درمورد دوهزار بانوی خانه‌دار در كالیفرنیا در سال 1965 مورد بررسی قرار گرفت و با نتایج پرسش از دوهزار بانوی خانه‌دار در همین ایالت در سال 2010 مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد كه زنان خانه‌دار در سال 1965 حدود 5/27 ساعت از هفته را به خانه‌داری اختصاص می‌دادند این درحالی است كه زنان شاغل مورد پرسش قرار گرفته در سال 2010 تنها هفت نفر و زنان خانه‌دار مورد پرسش قرار گرفته 16ساعت از هفته خود را به این فعالیت‌ها اختصاص می‌دادند. به‌طور متوسط یك زن صاحب خانواده در سال 2010 فقط 3/13 ساعت از وقت هفتگی خود را به انجام فعالیت‌های خانه‌داری و وظایف كدبانوگری اختصاص داده است.

شاغل‌ها هم در خطر هستند

دكتر كلینگ استیونسون، یكی از پزشكان حاضر در این مطالعه می‌گوید: «شاید به نظر برسد كه كاهش فعالیت روزانه در زنان در سال‌های اخیر مختص زنان خانه‌دار باشد اما واقعیت این است كه بسیاری از زنان شاغل در حال حاضر مشاغلی دارند كه عملا هیچ‌ فعالیت فیزیكی را باعث نمی‌شود، درضمن این گروه از زنان، به‌ دلیل شاغل بودن در خارج از خانه، عموما در خانه كارهای كمتری را نسبت به زنان خانه‌دار انجام می‌دهند و درنتیجه سطح فعالیت روزانه آنها هم اصلا درحد قابل قبول و مناسبی نیست.

نسبت به مادرتان 15درصد كمتر كالری می‌سوزانید

دكتر آرچر می‌گوید: «یك زن خانه‌دار معمولی در سال 1965 حدود 6000 كالری در هفته را با انجام كارهای خانه‌داری و فعالیت در خانه می‌سوزاند، این میزان با 42درصد كاهش به 2518 كالری در هفته در سال 2010 رسیده است كه می‌توان چنین وضعیتی را به عنوان یك زنگ خطر جدی دانست.  وی ادامه می‌دهد: «این یعنی یك زن خانه‌دار معمولی روزی 360 كالری كمتر از زنی كه 45 سال پیش وضعیتی مشابه او داشته می‌سوزاند، این میزان كمی نیست و در واقع حدود 15درصد كالری است كه یك زن معمولی به طور متوسط در یك روز وارد بدن خود می‌كند، طبیعی است كه این به معنای افزایش احتمال اضافه وزن و چاقی است.  جالب است بدانید كه براساس نتایج این مطالعه یك زن خانه‌دار معمولی در سال 1965 حدود 8 ساعت از وقت هفتگی خود را در حالت نشسته یا درازكش مقابل تلویزیون یا رادیو گذرانده اما یك زن خانه‌دار معمولی در سال 2010 حدود 17 ساعت از یك هفته خود را به طور درازكش یا نشسته مقابل تلویزیون یا كامپیوتر گذرانده است.

روزی 2ساعت فعالیت نیاز دارید

دكتر آرچر می‌گوید: براساس تحقیقات و پژوهش‌های متعدد مشخص شده كه سطح مناسب فعالیت روزانه 30 دقیقه است. پیش‌تر گفته می‌شد كه اگر شما 30دقیقه در روز را به فعالیت جسمانی با شدت متوسط مشغول باشید احتمال چاقی و اضافه وزن در شما كمتر می‌شود و احتمال بروز سكته قلبی یا سكته مغزی در شما هم به صورت قابل توجهی كاهش می‌یابد اما مطالعات جدید نشان داده كه 30 دقیقه فعالیت روزانه در حد متوسط احتمال بروز سكته قلبی و مغزی را در شما كاهش می‌دهد اما اثر مشخصی روی میزان تجمع چربی و وزن شما نمی‌گذارد، حالا توصیه می‌شود برای آنكه وزن مناسبی داشته باشید و از تجمع چربی در بدن‌تان جلوگیری كنید حداقل یك ساعت در روز فعالیت جسمانی در حد متوسط داشته باشید... اما اگر اضافه‌وزن دارید و می‌خواهید وزن كم كنید باید روزانه بین یك و نیم تا دو ساعت در حد متوسط فعالیت‌های ورزشی برنامه‌ریزی شده انجام دهید.

خانه‌داری می‌تواند سلامت شما را تضمین كند

دكتر استیونسون می‌گوید: «نتایج مطالعه ما به این معنا نیست كه زنان برای سلامت باید كارهای سخت و طاقت‌فرسا در خانه خود انجام دهند، بلكه به این معناست كه زنان، به‌خصوص زنان خانه‌دار یا زنان شاغلی كه كار آنها حالت سكون و نشسته دارد، باید سطح معمولی از فعالیت‌های روزانه را انجام دهند؛ فعالیت‌هایی كه باعث سوختن و مانع از تجمع كالری در بدن شود. انجام كارهای خانه‌داری، اگر در حد فعالیت متوسط انجام شود، یكی از فعالیت‌هایی است كه می‌تواند باعث كالری‌‌سوزی در بدن شود و در نتیجه دركل به نفع سلامت زنان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha