دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 75175

خال‌ها، ضایعات پوستی مسطح یا برجسته‌ای است که از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست بر اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست ایجاد می‌شوند.

این خال‌های خوش‌خط و خال
سلامت نیوز : خال‌ها، ضایعات پوستی مسطح یا برجسته‌ای است که از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست بر اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست ایجاد می‌شوند. در حقیقت خال یک نوع تجمع خوش‌خیم سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست است، اما بدترین حالت آن وقتی است که یک خال سرطانی است یا سرطانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خال می تواند باعث زیبایی شود، گاهی هم چهره فرد را زشت می کند. گاهی مشکلی برای سلامت ندارد و گاهی هم خیلی خطرناک می شود؛ بنابراین نباید همیشه گول ظاهر خوش خط و خال، خال ها را خورد بنابراین اولین و عاقلانه ترین کار در مواجهه با یک خال پوستی آن است که از بی ضرر و زیان بودنش مطمئن شویم.

برای انجام این کار هم اولین قدم آن است که مطمئن شویم خال مزبور مادرزادی است یا این که بتازگی روی بدن ظاهر شده است.درباره خال‏ های تازه توصیه می شود که حتما برای معاینه‏ آن به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید، بخصوص اگر ظاهری مشکوک داشته باشند.

انواع خال

دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با اشاره به این که خال‏ های خوش‏خیم پوستی انواع زیادی دارد، به جام‏ جم این طور توضیح می‏ دهد: به طور معمول خال ها از سه تا هجده سالگی ایجاد شده و اندازه آنها از یک تا شش میلی متر است. این خال ها مسطح و کوچک بوده، به مرور زمان برجسته شده، در دهه های بعد برجسته تر شده و رنگ خود را از دست می دهد. اینها در واقع خال گوشتی اند، یعنی خال های خوش خیم قهوه ای گردی که دارای حاشیه صاف بوده و رنگ یکدست دارد و اشعه آفتاب می تواند باعث افزایش تعداد آنها شود. کسانی که پوست سفید، چشم ها و موی روشن دارند و در مناطق آفتابی زندگی می کنند، دارای تعداد بیشتری از این خال ها هستند.

به گفته دکتر ساکت، دسته دیگری از خال ها که به صورت مادرزادی وجود دارد، خال های بزرگ قهوه ای است. معمولا موهای زیادی روی این خال ها می روید و انواع مختلفی در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ دارد. این خال ها هر چه بزرگ تر باشد، خطر تبدیل شان به بدخیمی بیشتر است.

هشدار به 35 ساله ها

با این حال ظاهرا خال های خطرناک که به آنها ملانوم می گوییم، رفتارشان با خال های دیگر فرق می کند. به طوری که به گفته دکتر ساکت، این خال ها به ارگان های داخلی بدن و پوست دست اندازی می کنند که در این صورت کشنده خواهند شد.

نیمی از ملانوم ها روی خال های خوش خیم معمولی ذکر شده، ایجاد می شود. ملانوم خال های با شکل نامنظم و رنگ های مختلف است، حاشیه نامنظم دارد و در یک خال رنگ های قهوه ای، آبی، قرمز و سفید دیده می شود.

این خال ها همچنین ممکن است دارای پوسته، ترشح، خارش، درد، زخم یا خونریزی شود. این نکته فراموش نشود که ایجاد یک خال در سن بالای 35 سال مهم است و باید تحت بررسی پزشک متخصص پوست قرار گیرد.

چطور بفهمیم که یک خال، بدخیم است؟

به گفته عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران، به طور اصولی هر خال پوستی که برداشته می شود، باید برای نمونه برداری فرستاده شود. این مساله بسیار مهم است، چون ممکن است خالی که قصد برداشتن آن را دارید، خالی با خطر بدخیمی باشد؛ بنابراین مهم است که پزشک بتواند در بین خال ها ملانوم را تشخیص دهد.

ملانوم های سیار

ملانوم هر جایی از بدن ممکن است، ایجاد شود و نقاط مختلف بدن یعنی مخاط، کف پا و ناخن را ممکن است، درگیر کند.

به عقیده دکتر ساکت، ملانوم بندرت در سنین کودکی بوده و روی خال های مادرزادی بزرگ ایجاد می شود. درواقع سن بروز آن بالای 18 سال بوده و به زیاد بودن تعداد خال ها نیز بستگی دارد. ملانوم همچنان در پوست های روشن بیشتر دیده می شود. در کسانی که سابقه خانوادگی ملانوم دارند نیز ریسک آن بیشتر است.

خال سوزاندنی نیست!

خال های گوشتی هم که خیلی اوقات به نام ملانوما برداشته می شود، همان خال های همرنگ پوست است، ولی ضایعات دیگری هم وجود دارد که رنگ پوست و برجسته بوده، ولی خال نیستند و جزو تومورهای خوش خیم پوست است.

به گفته دکتر ساکت، خال ها نباید با هیچ وسیله ای سوزانده شود و درمان آن صرفا جراحی است.خال ها همیشه باید از سوی متخصص پوست بررسی و درباره آنها تصمیم گیری شود و در بسیاری مواقع نیاز به نمونه برداری دارند.

در مواقع خاصی، متخصصان پوست پس از اطمینان از بدخیم نبودن خال می توانند آنها را بردارند یا لیزر کنند. افراد غیرپزشک به هیچ عنوان صلاحیت اظهار نظر یا سوزاندن خال را ندارند.

کسانی که نگران خال خود هستند، به هیچ وجه نباید به مراکزی که متخصص پوست در آن حضور ندارد، مراجعه کنند حتی دیده شده است خیلی ها در مراکز غیرمعتبر به خال ها اسید می زنند یا آنها را می سوزانند که عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha