دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

طول زندگی مشترک در ایران کوتاه شده و به کمتر از 5 سال رسیده است و فقر مهارت‌های جنسی یكی از دلایل این کاهشِ نگران کننده است.

چرا آمار طلاق زودرس درحال افزایش است؟

سلامت نیوز :  طول زندگی مشترک در ایران کوتاه شده و به کمتر از 5 سال رسیده است و فقر مهارت‌های جنسی یكی از دلایل این کاهشِ نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فریادگر ؛ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید كه در سال گذشته 151 هزار و763 مورد واقعه طلاق در کشور ثبت شده است و از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می‌شود. براساس آماری که وی می‌دهد ایران در سال 1391 حدود هفت درصد افزایش طلاق را تجربه کرده است.

طول زندگی مشترک، كمتر از 5 سال

یکی از نکات قابل توجه که معمولا در سایه افزایش آمار طلاق کمتر به آن توجه می‌شود، کاهش طول زندگی مشترک در ایران است. آمار رسمی‌از افزایش طلاق زوج‌های جوان بین 20 تا 29 ساله‌ای می‌گوید كه در پنج سال اول زندگی مشترک آنها اتفاق افتاده است. سازمان ثبت احوال این آمار را تایید کرده و می‌گوید درصد طلاق در پنج سال اول زندگی برای مردان 20 تا 24 ساله 45 درصد، 25 تا 29 ساله 51.8 درصد، 30 تا 34 ساله 57 درصد و برای زنان 15 تا 19 ساله7/40 درصد، 20 تا 24 ساله 2/53 درصد و 25 تا 29 ساله 6/61 درصد است. مدتی پیش‌تر محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت كه «در سال‌های اخیر عمر متوسط زندگی مشترک برخی از زوجین به کمتر از 6 ماه رسیده و آمار کنونی طلاق زلزله‌ای واقعی در زندگی زوجین است.»

حرف زدن از مشكلات جنسی تابوست

آمار و علائم طلاق نشان می‌دهد كه جامعه ایران با یك آسیب جدی احتماعی روبرو است. کارشناسان مسائل اجتماعی هم كمابیش به این موضوع می‌پردازند و دلایلی برای آن ذكر می‌كنند. عدم شناخت کافی و عجله در تصمیم‌گیری از نكاتی است كه كارشناسان بر روی آن تاكید دارد. كارشناسان می‌گویند كه بیکاری، توقعات بالای زوجین از یکدیگر، مصرف‌زدگی، ازدواج در سنین پایین، ارتباطات خیابانی و اعتیاد یکی از زوجین هم منجر به طلاق زودرس می‌شود. به گفته یک وکیل‌ ناتوانی جنسی، اعتیاد، بیکاری، درآمد پایین و نپرداختن نفقه از سوی شوهر علت اصلی درخواست‌های طلاق در دادگاه‌ها است که متاسفانه پس از دو تا چهار سال زندگی مشترک میان زوجین و بیشتر توسط زوجه اقدام می‌شود.

نتایج بررسی که حدود دو سال قبل بر روی هزار پرونده طلاق در دادگاه‌های جنوب شرق و شمال غرب تهران صورت گرفته است نشان می‌دهد كه فقر مهارت‌های ارتباطی علت 40 تا 45 درصد طلاق‌هاست. علت دیگر عدم تناسب خصوصیات شخصیتی دختر و پسر است. به طور مثال مرد برون‌گرا نمی‌تواند با زن درون‌گرا زندگی خوبی داشته باشد. سومین علت اختلافات بالینی افسردگی، اضطراب و وسواس‌هاست. همچنین علت دیگر مشكلات اقتصادی است. از سوی دیگر رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد و دخالت‌های والدین از دیگر عوامل طلاق است. مشکلات جنسی زوج‌ها هم نقش مهمی در طلاق دارد. ضعف مهارت ارتباط جنسی قربانی زیادی می‌گیرد، اما به دلایل مختلف از جمله تابو بودنِ اظهارنظر عمومی‌درباره مسائل جنسی، كمتر به آن پرداخته می‌شود. كارشناسان خانواده و سلامت جنسی می‌گویند كه علت 30 تا 40 درصد طلاق‌ها در ایران مشکلات جنسی است.

در بررسی علل و عوامل طلاق در ایران، مشكلات جنسی مسکوت مانده است، در حالی كه حقیقت آن است که بیشتر طلاق‌ها ناشی از ناآگاهی‌های جنسی است. طبق برخی اظهارنظرها 25 تا 40 درصد مردان و زنان ایرانی از اختلالات توانایی جنسی رنج می‌برند. اختلال توانایی جنسی به عنوان یکی از بیماری‌های شایع جوامع بشری است و در جامعه ایران معمولا به علت شرم و حیا از دید بیماران پنهان و امکان معالجه و درمان آن فراهم نمی‌شود. خیلی وقت است كه زنگ خطر رشد صعودی آمار طلاق توسط مسئولان و كارشناسان به صدا درآمده است. طول زندگی مشترك بیشتر زوج‌هایی كه طلاق می‌گیرند به كمتر از پنج سال رسیده است و این درد دیگری از معضل پدیده طلاق در جامعه ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha