یك جراح و متخصص گوش،‌ حلق و بینی، اجباری شدن غربالگری كم شنوایی دوره نوزادی را در تشخیص و درمان به موقع آن موثر برشمرد و افزود: شیوع متوسط كم شنوایی شدید یك در10 هزار تولد زنده است. این در شرایطی است كه بخش دیگری از ناشنوایی‌ها هم به علت ابتلا به بیماری‌های ویروسی نظیر مننژیت و اوریون در دوران كودكی ایجاد می‌شود.

دكتر پدرام برقعی در گفت وگو با ایسنا، نوین ترین درمان ناشنوایی مطلق دو طرفه در نوزادان زیر 2 سال را كاشت حلزون عنوان و اظهار كرد: به علت تحلیل عصب شنوایی دو سال پس از تولد، كاشت حلزون باید در سنین زیر 2 سال انجام ‌شود.

وی به كاشت پروتز شنوایی به عنوان شیوه دیگری از درمان برای كم شنوایی اشاره كرد و افزود: چنانچه جراحی در درمان مبتلایان به كم شنوایی انتقالی موثر نباشد، برای درمان موثر، كاشت پروتز شنوایی در گوش میانی توصیه می‌شود.

برقعی از اجرای این روش نوین درمانی در دو مركز درمانی بیمارستان حضرت رسول اكرم (ص) و امیراعلم خبر داد و گفت: كاشت پروتز گوش میانی بسیار پرهزینه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه توضیح داد: در درمان ناشنوایی یك طرفه هم از پروتز كار گذاشته شده بر روی جمجمه (Baha) به كمك روش جراحی بهره می‌گیرند.

وی كم شنوایی را بر دو قسم انتقالی و حسی – عصبی عنوان كرد و یادآور شد: در كم شنوایی از نوع انتقالی، اختلال در گوش خارجی و میانی و در كم شنوایی از نوع حسی – عصبی، اختلال در گوش داخلی و مسیر عصب شنوایی است.

این جراح گوش حلق و بینی با بیان این كه شدت كم شنوایی‌های انتقالی غالبا خفیف تا متوسط است، افزود: در حالی كه كم شنوایی با علت حسی – عصبی اغلب خفیف تا كری مطلق است.

برقعی به نوع سوم كم شنوایی با علت مختلط (انتقالی و حسی عصبی) اشاره كرد و افزود: در كم شنوایی حسی عصبی بسیار شدید و یا كم شنوایی مطلق با وجود سالم بودن عصب شنوایی، اندام حسی گیرنده شنوایی به درستی كار نمی‌كند.

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان این كه كم شنوایی حسی عصبی یك طرفه، غالبا به درمان خاصی نیاز ندارد، گفت:‌ از آن جایی كه هم اكنون كاشت حلزون روش درمانی مناسب برای نوزادان ناشنوا محسوب می‌شود، بنابراین در اغلب كشورهای دنیا، غربالگری كم شنوایی با كمك تست‌های ساده اجباری شده است.

وی با این توضیح كه چنانچه كم شنوایی قبل از صحبت كردن در كودكان حاصل شود به لالی منجر می‌شود، گفت: امروزه با استفاده از روشها و ارایه آموزش‌هایی به ناشنوایان مطلق، می‌توان آنان را از لالی مطلق خارج كرد.

برقعی صداهای بلند را در طولانی مدت آسیب رسان به گوش عنوان كرد و افزود: مشاغلی كه در معرض صداهای بلند هستند باید از محافظ‌های درونی و بیرونی استفاده كنند.

وی در پایان یادآور شد: كسانی كه در محیط‌های كاری با شدت صدای 110 دسی بل فعالیت می‌كنند، بیش از 90 درصد اثر سوء صدای بلند در 10 دقیقه نخست حاصل می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha